Diorama "Vive la France"
Hej alla modellbyggare. Efter att ha hittat ert forum blev jag inspirerad att ta upp mitt modellbyggande igen efter ett uppehåll på ca. 15 år … Efter att kikat runt på olika modeller bestämde jag mig för att bygga Tamiyas Char 1 BIS eftersom den i mitt tycke var riktigt fulsnygg sammantidigt som den verkade ha väldigt smidiga band(man "klickar" ihop dem utan lim…)
Under byggandet av stridsvagnen bestämde jag mig också för att testa på att bygga ett diorama… Tanken är att det skall föreställa en bit av den Franska landsbygden år 1940…
Lite info:
Stridsvagnen är som sagt en Char 1 BIS från Tamiya byggd "out of the box" utan modiferingar… En bra modell med grym passform som jag verkligen kan rekommendera…
Den är airbrushad med Gunzefärger och vädrad med oljefärgwash och Tamiyas vädringskit.
Dioramat är uppbyggt av papier maché och kakelfog.
Gräset är en blandning av Noch och färgat juterep.
Boden är byggd av små hobbyträstickor och takpannorna gjorda av "porslinsemballage"… Ni vet sånt där veckat papper man förpackar vaser och liknande med :)…(Fick tipset av en sjyst gubbe på Modellex i Örebro)
Tips och kritik välkommen…
För övrigt undrar jag om någon på detta forum har någon gammal gumma i skala 1/35 till salu? Jag har planerat att lägga till henne i dioramat… Tänkte att hon skulle stå vifta med en flaska rödtjut utanför boden:)… Har kikat runt ganska mycket på nätet men inte lyckats hitta någon…

Väldigt snyggt bygge Joppo!

Mycket vackert bygge! BISén är väldigt snyggt målad och vädrad. Skjulet ser ju också väldigt bra ut! 

Jädrar i min lilla låda va´snyggt !!!

Snyggt dio Joppo. Finns nån sida på nätet som bara har lite udda saker i både plast och resin typ allt mellan brunnar och kärror till civil personer och djur. Finns säkert nån som vet adressen till den. Ska leta upp den annars..
#9 det lät spännande annars exelon!
pebben
Välkommen till detta inspirerande forum! Ditt franska diorama är helt "fantastique"! Det är verkligen nåt visst med franska tanks.
Apropå figurer kanske du kan hitta nåt i Preisers digra sortiment. Jag hittade åtminstone ett 1:35 set med några tanter… Se länken:
De är ju inte de billigaste figurerna på marknaden, men eftersom de gör mycket för MJ-rallarna så har de ju ganska mycket civilister. De har även, svindyra, färdigmålade fgurer.
Bon soir Joppo!
Pontus
Snyggt och stilrent diorama
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Juterep vet jag vad det är, men vad är Noch för något ?
/Micke

Skit snyggt (!) diorama och mycket fin vagn!
/ GeeKen

Otroligt snyggt 
"den här är en annan, en Airfix"
Hej allihopa! Kul med alla positiva svar! Detta är verkligen ett väldigt sjyst forum…
#8 Cool gumma… Lite stora händer kanske, men går ju alltid att fixa till… Finns det nån svensk webbutik som säljer Plusmodel?
#9 Vill verkligen veta adresen till den sidan… :)
#11 Tack för infon… Finns det nån svensk webshop som säljer Preiser?
#16 Ska försöka :)

#17-3: Preiser säljs bl a av Modellhuset Liden, Tågcentralen och Lusthuset.

#17 Efter lite letande i länkgallerian så hittade jag två ställen med civila.
En tysk och en fransk sida som säljer civila.
Såg dom var lite dyra men dom ser välgjorda ut.

WOW!!! Snyggt diorama Joppo!!!!
Mycket snyggt bygge och dio Joppo! Gillar vädringen skarpt!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#19 Klockrena länkar Exelon! Väldigt fina figurer! Speciellt mk35-sidan… Tack så mycket för hjälpen… Nu hittade jag äntligen den figur som jag letat efter…
#20 Tackar!
Otrolit snyggt dio du har byggt 
Oh välkommen hit och hoppas du ska trivas här..
Henke

#22 Ja dom har många "civila" gubbar och gummor och annat man behöver till dioramor. Så snart få vi väl se en gumma med rödtjut på diot??

Det var ett mycket snyggt diorama! Hoppas att du känner dig välkommen hit!
Stefan - Modellbyggare
Tack Azgeron, Henke och Annette… Verkar vara ett ett riktigt nice forum detta… Fast det visste jag redan… Har surfat här månader medan jag hållt på med mitt lilla bygge… Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad av den vänliga tonen här på sidan när först hittade den…
Grymt snyggt Diorama du byggt ihop Jopp
Och välkommen hit föresten, kul att du återupptagit ditt byggande igen.

Kul med franskt, och snyggt blev det ju också!

#29: Huv'et på spiken!

/ GeeKen

Jag stämmer in i kören! Detta är mycket fint! Gillar verkligen den där boden och så är det kul att se nåt annat än tyska panzers. 
En fråga också, vad är juterep (någon slags naturfiber) vart handlar man det? Hittade dock hampasnöre idag på bokhandeln.
Tack Johannes!
Jute är en slags växtfiber som man bland annat kan göra rep och säckväv av… Och skala 1/35-gräs förståss :D…
Jag köpte mitt rep i en blom/trädgårdshandel…
Hampasnöre borde också funka fint att göra gräs med… Undersökte precis en rulle jag hade liggandes… Fibrerna ser väldigt lika ut…

Fantastiskt snyggt! Kul att ha dig här på forumet!

#32 ah, sånt där säckvävsrep, tror jag förstår, måste kika förbi blomsterhandeln då!
Tackar Joppo! 
Det är ingen vacker vagn, men ett vackert bygge! Gillar speciellt kedjan där bak, riktigt bra målat må jag säga!

Helt suveränt bygge!! 
Helt otroligt snyggt Joppo
Hmmm, nu får jag ta fram den där dreggeluppsamlaren ingen och sätta den under hakan 
/Janne
mycke snyggt gjort.
Säger som Tunnan nu får man ta fram dreggeluppsamlaren hehe..
Henke
Tack för kritiken… Hehe… dregeluppsamlare…
Mycket snyggt bygge Joppo!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

otroligt snyggt!
Mycket snyggt gjort och tanten var pricken över i. Kanon snyggt!!

Kan inte göra något annat än att hålla med föregående personer!
Mycket snyggt!!
Gumman blev pricken över i:et!!
/Gustav
Tack Gurra
Det var allt en riktigt gammal tråd du hittat…
Mycket snyggt Joppo! Har förvisso sett denna tråd tidgare, men inte lagt någon kommentar…Kanske det snyggaste dioramat jag sett på detta forum? Ja, förmodligen. Dessutom - inte en cykel så långt ögat kan se.
/Stefan
Ojdå… Det var värst
Tack så jättemycket! Mycket kul att höra… Förstår dock inte riktigt vad du menar med cykeln?
#48 Varsågod - jag menar det!
Haha…det där var ett mkt internt skämt. Jag kan tyvärr inte utveckla det…Sorry!
/Stefan
PS Det här med cykeln är på intet sätt & vis riktat mot ditt dio.