Modell fabrikat
Som mestadels bilbyggare är jag nyfiken på vilka fabrikat ni som har erfarenhet, anser vara de bästa?
Har själv endast hunnit med några få fabrikat, men upptäkt att det skiljer lite på dem.
Svårt att utse ett "bästa fabrikat", tycker jag. Beror lite på vilka aspekter man lägger in. Personligen tycker jag att Tamiya håller en generellt hög klass. Visserligen dyrare än de flesta, men i de flesta fall är det högre priset berättigat. Skulle jag vara tvungen att namnge ett enda fabrikat som "bäst", så skulle jag säja Tamiya. Eftersom du själv håller på med bilbygge, så kan du ju jämföra t ex en Ferrari från Tamiya med en Ferrari från Tamiya. Visst är det skillnad? Därmed inte sagt att Revell på något sätt är dåligt (Revell har tillverkat många bra byggsatser), men det går inte att bortse ifrån att det finns en klar skillnad.
Sedan finns det en rad andra tillverkare som gör väldigt fina byggsatser. Dock tycker jag man ska komma ihåg att kvalitet & utförande kan (och gör det) varierar en hel del. Med andra ord; bara för att tillverkare X gjort en jättefin Porsche GT3 så behöver deras Ferarri F40 inte alls hålla samma nivå.
I princip går det att göra en fin modell av alla byggsaster - en del kräver bara lite mer tid & omsorg än andra…
/Stefan
Sen är det väl dessvärre så att mycket beror på vad för slags bilar man vill bygga! Tamiya gör ju inte så mycket 50-tals jänkebilar precis!
Då är det ju oftaast AMT, Revell och Monogram som gäller!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#2 Helt sant. Precis som jag skrev, så är det en svår jämförelse och det finns flera aspekter att ta hänsyn till. Har själv byggt flera jänkebilar från Revell, AMT och Monogram. I många fall är det riktigt bra byggsatser som ger bra resultat. Men, tittar man på själva gjutningarna och tillverkningskvaliteten, rent Allmänt, så når de inte upp till t ex Tamiya. Inte enligt mig åtminstone.
Jag har flera AMT och Revell i min bygghög och de flesta håller en bra nivå. Kul byggsatser, helt enkelt.
Vad är en bra byggsats? Ja, det är väl upp till var och en att bedöma.
/Stefan