Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 964 ggr
Yeltzin
0

Färg och Kemval..

Hej.. Köpte en liten kompressor och den dyrare airbrushen på biltema som ett steg in i airbrushens värld, och det är som väntat.. inte den bästa utrustningen, men duger att prova med och göra de första misstagen på mina modeller med..

Då kommer jag till det som är mitt absolut största bekymmer i måleri-världen, vad ska jag använda för färger och kemikalier??

Jag målar just nu med humbrols Enamel och Super Enamel.. blandar ut det med Lacknafta (white spirit) för airbrushen och har provat att blanda med det som wash vilket inte gått så bra.. och när jag målar med airbrushen blir ytan matt trots att färgen är blank, .. o andra små bekymmer…

Några generella tips till en bra bas att ha för målandet? Och även vad man kan ha som wash.. Här finns Panduro, biltema, clasohlson och liknande butiker i min mellanstora stad så ni vet utbudet.. :)

Känns som jag behöver en stabil grund att stå på, och säkert många andra med..

Azgaron
0

Att ha Humbrol som wash är kanske inte det bästa alternativet!
Oljefärg på tub och lacknafta brukar funka fint!

Nu är jag inte nån expert på att måla blank färg, men man brukar börja med att lägga på tunna lager och låta det gå 10-15 min emellan, och sen när man lägger det sista så ska det sas bli blött!
Alltså på gränsen till att det blir rinningar!

Niclas (Proosen) med flera duktiga blanklackare kan nog ge värdefulla tips!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

linusorn
0

Skulle tro att det är lacknaftan som gör det, för när jag använde humbrol och airbrush blev färgen alltid mattare när man tunnade ut med lacknafta och thinner.