Karossskada
Hur riktar jag bäst en sned/böjd "vindrute-stolpe" på en bil?
Inköpte 2st byggsatser BILLIGT på rea, varav den ena var lite lätt skadad. Förmodligen hade någon öppnat kartongen och packat /stängt den fel..
Undrar :Pentti.

Tjena Pentti!
Om skadan inte är allt för krånlig kan det gå att försiktigt kallrikta det som är krokigt.
Är skadan svårare så kan du faktiskt limma i rutan innan lackering och ge det skadade stadga. Maskera rutan direkt limmet torkar ordentligt så tål den hantering utan att bli ful.
Lätt värme kan hjälpa men ta det försiktigt, termoplaster har den trevliga egenskapen att återta sin ursprungsform. Dvs. en plastblobb nästa om man eldar på för hårt. Hårtork är ett vettigt verktyg som ger bra kontroll på värmen.
Lycka till i "plåtverkstan"
Niclas
Kokande vatten är något annat som kan fungera. Har själv använt det för att ändra formen på armar och ben på 1/35 figurer. Och där är också risken med "plastblobben" betydligt mindre. Akta bara så att du inte skållar dig.
Kokande (eller väldigt hett) vatten skulle jag akta mig för. Risken är stor att hela karossen förvrids och deformeras. Tro mig…jag har lärt mig den hårda vägen
.
Nej, enda sättet är nog att försöka pressa och forma tillbaka den skadade delen.
/Stefan
Ok,tackar för tipsen. Skadan är ej så farlig,tror jag. Jag provar med kallriktning först, har känt på det lite förut men stolpen ville gå tillbaka. Ska försöka med att rikta en längre tid.
Värme-sättet får bli nästa steg.
Pentti.