Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5956 ggr
[Henke29]
0

Vallejo färger!

Var kan man få tag på Vallejo billigast ??
Är ute efter också VallejoAir.

Henke

[Hayabusa]
0

Hej Henke,

Hobbybokhandeln säljer Vallejo, även Vallejo Model Air. Om de är billigast? Ingen aning, men jag tycker att Hobbybokhandeln håller bra priser & bra service rent generellt.

/Stefan

[Henke29]
0

Har skickat ett brev via deras hemsida och väntar på svar Skrattande

Tycker dom verkar lättarbetade..
Sen täckte deras vita väldigit bra..
Vit färg har ju en tendens att täcka väldit dåligit..

Henke

karlrobert78
0

Tror inte jag kan svära på det, men Hobbybokhandeln är nog det billigaste i Sverige. Hasse är ju en återkommande gäst här inne - så han får väl svara för sigFlört

[Henke29]
0

Ska köra me Agama Vallejo Tamiya Skrattande
Då har man ett rätt bra komplett soritment me färger.
Vill ju bara köra Akrylfärger då man bor i lägenhet..
Sen är det lättare och göra Airbrush rent också..

Henke

[Hayabusa]
0

#4 Gunze är också ett väldigt bra alternativ, vad det gäller akrylfärg. Bra sortiment och ger bra resultat. Rätt lik Tamiyas akrylfärg i hur den är att airbrusha etc. Gunze har dock flera sidenmatta/halvblanka kulörer medans Tamiya i princip enbart är matt eller blank (ok, det fins en sidenmatt, svart kulör, Tamiya) Tamiya & Gunze kan du förtunna med deras respektive förtunning (funkar att blanda sinsemellan också) eller destillerat vatten. Vanligt kranvatten funkar förvisso, men det beror väl lite på vattenkvaliteten också. Både Tamiya & Gunze rengör man med Ajax fönsterputs. T om färg som suttit länge och väl, försvinner lätt som en plätt. Vallejo Model Air är en bra färg, men är svårare att rengöra. Ajax biter inte alls på samma sätt. Vallejo som fått torka/härda ordentligt är inte lätt att få bort. Dock har Vallejo en speciell rengöringsvätska för Airbrush som är värd att satsa på. Akrylfärg tar rätt lång tid på sig att härda/torka ordentligt. Själva ytskiktet blir fort torrt, men eftersom styrenplasten inte är porös så måste all fukt/vätska i färgen dunsta bort genom färgskiktet. Det kan ta ett 2-3 veckor innan det är riktigt torrt. Givetvis beroende på färgskiktets tjocklek. Agama har jag ingen erfarenhet av.

/Stefan

[Henke29]
1

Tack för all info Stefan Skrattande

johannespanzer
0

Det blir nog hobbybokhandeln det 22:- burken. Alfahobby i Sundsvall tar 30:-

#5 Intressant stefan! Har inte satt igen sprutan än, men kanske ska satsa på sån där rengöringsvätska.

Jag späder "vallecho!" färgen (vanliga alltså) med nån droppe vatten om jag ska pensla den, vattnet är i mitt fall vanligtkranvatten, (men Sundsvall lär ha Sveriges renaste vatten) den har jag i en droppflaska (nån konstig hårfärgningsmedelsflaska jag snott från morsan!) med några droppar yes diskmedel (för att ta bort ytspänningen).

Vid airbrushning späder jag oftast 50-50, men har märkt att t.ex. flat earth måste spädas mer, annars sätter den lätt igen, ca 30-70 20-80. Sen sprayar jag igenom fönsterputs, och avslutar med vatten.

[Henke29]
0

Tack för prisuppgiften Skrattande
Hoppas att Hasse dyker upp framöver..

Henke

NBISaladin
0

Häpp häpp, här är jag!
Priser o så kanske inte passar sig att jag svarar på här, men du har fått mail Henke.
#5 ger en bra sammanfattning tycker jag. Tilläggas kan kanske att jag tycker både Tamiya (som jag oxå säljer) och Gunze (som Max på Rebell Hobby säljer, rätt ensam om i Sverige tror jag?) har rätt snål färgmängd i sina burkar, bara 10ml? Man får å andra sidan väldigt fina burkar :-D

Vallejos "Airbrush Cleaner" rekommenderar jag starkt, kanonbra rengöring för airbrushen, som dessutom har en smörjande effekt, inte så dumt. En 100ml flarra räcker rätt länge. Man kan späda Cleanern med 50% vatten för rengöring mellan färgbyten också.

Lessen för sent svar, men jag har drabbats av en grym släng flunsa eller vd det är för elände. Huvvet tjockt som Kungstigerns frontpansar, och det tjuter i örona som om man var anfallen av ett par Typhoon-plan…

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

En tredje tråd till 74Andy74…

/Stefan

berfrund
0

Nää inte e dom billigast i Sverige de tar 25:- för Vallejo och den finns för 24:- pix hos Unispel men Tamiyas färger har jag inte sett billigare någon annanstans.

Var lite väl utplockat på Vallejo färger när jag var där härom dagen men de är visst problem med de som tar in färgen till Sverige…