Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1632 ggr
IKV91
0

Stug III

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har byggt Tamiya Stug III (35197). Modellen är enkel, inte så många delar och passformen är perfekt. Tanken var att bygga en vintermaskerad vagn och det är mitt första försök att bryta färg upp med maskol. Iden var en vagn som har tagit sig igenom vintern, maskeringen är sliten och den börjar bli skitig. Besättningen som kommer från Dragon (6016) fyller på ammunition. Övrigt som jag har använt är Tamiya foto etch (35199), Archer fine transfer till brandsläckaren, wire från Eureka XXL samt några dunkar och en kpist från reservlådan. Vagnen är målad med Tamiya färg och vädring med maskol och mig pigments/wash. Om jag skulle göra om vagnen så hade jag försökt att få tag på foto etch till sidoplåtarna vilket hade medgivit att böja till dem.

Ett roligt och därmed ett ganska snabbt bygge.

Roger

IKV91
0

bild 2

IKV91
0

bild 3

IKV91
0

Bild 3

IKV91
0

Bild 5

Hmm svårt att räkna! Thinner?

Roger

Joppo
0

Ser cool utSkrattande Maskoltricket funkade fint… Fin lera… Vad är receptet?

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge! Vädringen ser jättebra ut och skoavtrycken är ju bara så coolt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

IKV91
0

Tackar!

#5 Joppo det var din KV 2 som fick fart på bygget! Jag följer Migs instruktion gips + pigment + acryl resin+vatten. Man kan även blanda in fin sand men det har jag inte testat.

#6 Jag måste medge att även jag tycker skoavtryck är snyggt. När övriga medlemmar av familjen såg mitt nya tillbehör från Calibre35 tyckte de att jag var på gränsen till tokig.

Roger

Raldor
0

Du har lyckats bra med din Stug. Riktigt snyggt. Och kul att se hur bra det funkar med sko-stämplarna. Måste införskaffas.

johannespanzer
0

Vilken skönhet! Skrattande

Gillar hela grejen med vagn som varit med sen hösten, och nu börjar få vårlera på sig. fin detalj med framgnuggat balkenkreutz!

3 funderingar: är den värd att handla den archer brandsläckartransfern, har den på min lista. Glad

Den där leran lät intressant, men jag vet inte vad acryllic resin är, skulle du vilja utvecka det (märke, produktnamn)?

Och slutligen  gips i också? bara en nypa då eller?

Joppo
0

#7 Kul att du blev inspirerad! Ska testa ditt lerrecept nu på en gång tror jag… Återkommer med resultatSkrattande

IKV91
0

8,9# Tack för de trevliga kommentarerna.

9# Jag tycker att det kan vara värt att köpa in brandsläkar dekalerna. Den innehåller 28st så den tar inte slut omedlbart.

Acrylic resin från Mig pigments, säljs av hobbybokhandeln, Puma hobby mm. När det gäller gips är det inte så noga. Blandningen torkar ganska snabbt så blanda inte för "torrt"

Roger

T-34
0

Riktigt snygg modell IKV, välbyggd och med väldigt bra vädring. Ett mycket lyckat bygge.

Magnus

johannespanzer
0

#11 Roger Tack och bock för svaren

//Johan

Greenhorn
0

Mycket snygg StuG!! Glad

WilcoX
0

Den tycker jag ser grymt fin ut !

Stug 3an är en av favoriterna Glad

IKV91
0

#14, 15

Tack för de trevliga kommentarerna.

Jag har ytteligare en hemma som troligtvis kommer att bli byggd inom ett år eller så.

Roger

Texxas
0

Jättesnygg!

ProMod
0

Helläcker vagn…

Den gillar jag skarpt…

Grattis till ett lyckat bygge…

Pajje
0

Ser riktigt bra ut!

TommiN
0

Den såg riktigt bra ut,snyggt bygge.

sponny
0

Mycket snyggt bygge!

PonCar
0

Verkligen en välgjord modell! Mycket intressant att se vagnens storlek i förhållande till "gubbarna" -man förstår att detta var förhållandevis små och smidiga vagnar. Måste ha varit ganska trångt för besättningen (3man?). I filmen "Tali-Ihantala" får man en ganska bra uppfattning om hur det kan ha varit att manövrera en sån här.

IKV91
0

Hej

Tack for alla trevliga kommentarer!

#22 Jag bygger en KV2, nar man staller den vid sidan av en Stug sa blir effekten av storlek tydlig. Kan gissa att en stug har varir en mycket effektivr eldöverfalls vagn.

Roger

WildeSau
0

Mycket snyggt bygge och lite speciellt med det plattdüütshe "Jungs, holt fast" som ursprungligen kommer från en soldatsång från VK1.

Vet du vilket förband den kommer ifrån?

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

IKV91
0

# Jag tror att det var 238: Stug brigaden.

Det finns en vagn med detta market pa ryska pansar muset i Kubinka. Bilden gar att hitta pa deras hemsida.

Roger

StefanW
0

Bilder från Kubinka

Stefan - Modellbyggare