Alclad-färg
Med vad spädes Alclad-färg bäst?
Blir slutresultatet lika om man använder Alclad blackbase eller om man kör med någon annan svart färg,för att sedan lägga Alclad chrome över?
Vill "kroma" fälgar till mitt bilbygge.
Undrar; Pentti.
Kör färgen som den är rakt ur flaskan! Sen som grund kan du ta en enemelfärg typ Humbrol. Ta med fördel en helblank svart, låt torka ordentligt. Ingen akryl typ Tamiya, den tål inte lösningsmedlet!
//Marcus

Den bästa svarta basfärgen jag har prövat är tveklöst servalack på spray eller humbrols blanksvarta…
Men dom MÅSTE torka ordentligt innan man lägger på alclad…
Glömde säga att min svarta alcladfärg har efter en tids förvaring, torkat till en aning.. kanske bäst att kasta bort den?
Chromefärgen verkar dock ok!
Pentti.

Hej Pentti!
Vad kul att höra av dig igen, du har fått de svar du behöver angående basfärg till kromet. Nyfiken som jag är undrar jag vad du har på byggbänken som ska få kromade hjul?
Niclas
Hej Niclas! Undrar fortfarande med vad Alcladfärgen spädes med…?
Har två paralella byggen; Citroen Xsara WRC som skall modifieras till gatubil samt em Mercedes 300 slr Mille Miglia som skall "mordeniseras" med bla. inredning från Honda prelude,race-stolar, Gt-vinge och nyare fälgar. Det Xsarans fälgar som skall kromas.
Pentti

Har själv inte testat att späda mina Alcladfärger, men de luktar ju ganska starkt så jag skulle tro att cellulosaförtunning eller liknande "heta" lösningmedel fungerar. Det enda tråkiga med krom blir då att den kanske äter sig in i enamelfärgen om man lägger på för hårt med färgen.
Det är nog värt att spruta några skräpbitar med basfärg att testa på så inte findelarna blir förstörda.
Den där Mercan låter helt klart spännande, Cittran också för den delen men en hottad SLR smäller lite högre trots att jag är inbiten Citroën-fantast 
Niclas

#5 Eftersom man ska använda cellulosa-tinner för rengöring, så borde det gå att spä med antar jag.
Här är en länk som kan vara av intresse…
/Stefan

#8 Vilken länk ???
#9 Klicka på den lilla rutan med pil, strax innan bokstaven H i här…
/Stefan
Var köper man Alclad-färgen? Vill gärna testa den…
C
#11 Alfa Hobby eller Rebell Hobby. Kan finnas fler som säljer dessa färger i Sverige, men de här två är de jag känner till.
/Stefan
finns på hobbybokhandeln också, dock inte alla kulörer

#9 Den lilla rutan fanns inte där när jag frågade efter den…Men nu ser jag den och tackar så mycket för den…
#14 Inga problem…möjligen fixade någon av sajtvärdarna denna lilla detalj
Nedan finns ännu en "länkruta". Mer info om Alclad II, helt enkelt.
Hur som helst, så såg jag att även Virago Hobby säljer Alclad II.
/Stefan