Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2434 ggr
Texxas
0

B-25 Mitchell

Har påbörjat nästa bygge denna gång en B-25 Mitchell från Airfix i skala 1:72.

Jag tror att det blir B-25J Lady Luck.

Det här blir ett tufft bygge, har börjat torrpassa och passformen är inte den bästa.

Denna modell var med när jag köpte ett paket med flera modeller på ebay och bygget blir ju inte lättare av att varenda del är bortvriden från gjutstammarna med följd att många delar är skadade i kanterna.

Funderar nu på hur jag ska göra med bombluckorna och de två små luckorna som jag antar är för ombordstigning. De två stegarna på bilden är till för luckorna om man ska ha dem nerfällda.

Först tänkte jag ha luckorna öppna med tanke på den dåliga passfromen men de är riktigt fula på insidan. Ska jag ha dem stängda så måste det till mycket spackel och slipning, och vid slipning så kommer ju många fina nitar att försvinna och det kommer se lite tokigt att ha nitar överallt utom vid dessa luckor.

Hjälp! vad ska jag göra?

Texxas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här är bilden jag glömde bifoga… Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Texxas
0

Här är en bild på en av huvarna, ingen vacker syn.
Två stora ingjöt på sidan som jag har försökt slipa ner och så en rund plopp mitt på.

Har redan tröttnat på detta bygge Skrikandes

Azgaron
0

Verkligen ingen vacker syn! Tråkigt med så dåliga gjutningar!

Oftast är helhetsintrycket det viktigaste! Snygga skarvar är A och O, och detaljer som nitar etc blir då lite sekundärt!
Visst det går säkert att ersätta nitarna med en massa jobb!
Du kommer ändå att slipa bort ett helt gäng nitar vid kroppsskarven också!
Sen är det ju frågan om hur mycket nitarna verkligen syns i den skalan?

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Oj, där har du något att bita i..Gråter

#4 Instämmer, Håkan.

/Stefan

WilcoX
0

Ja där ser det verkligen ut att vara lite jobbObestämd

Men säger lycka till endå !

Och sen så sitter ju luckorna på undersidan på en 1/72. Tror inte det syns så överdrivet mycke då. Annars kan du väl prova att ta spakel på en nål och dutta några egna nitar ?

starhawk
0

Lite konstigt det där, på orginalet gör man allt för att nitarna inte skall synas, också sitter vi modellbyggare och gör nitar som skalenligt skulle vara rena mutterskallar på vingarna, en kompis hade en Me-109 där nitarna var så stora att dom skalenligt skulle sticka ut en decimeter. Det mest autentiska skulle väl vara att slipa ner alla nitar, tror knappast att dom skulle synas utom möjligen i dom allra största skalorna (omkring 1:24 och uppåt) och då som en tunn ring som inte sticker ut ett dugg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Texxas
0

#4-7

Intressant det där att nitarna igentligen är alldeles på tok för stora för skalan. Det bästa vore ju att slipa ner alla, men det orkar jag inte.

Vet dock fortfarande inte om jag ska ha luckorna stängda eller öppna, hursomhelst är det tur att det är på undersidan så de inte syns så bra.

Ska göra ett ryck med denna modell till kvällen tror jag, får jag inte till något så limmar jag nog bara ihop den som den är för att ha som övningsmodell för min airbrush som jag funderar på att köpa.

Azgaron
0

En variant skulle ju kunna vara att slipa lite lätt över hela modellen så man tonar ner nitarna lite.

Texxas
0

Nu har jag äntligen fått lite gjort på detta bygge. det har varit ganska mycket spacklande.
Har kommit på att jag glömt att tynga ner framdelen men det kanske går att pilla in några muttrar bakom tvillingarna i cockpit, hela nosen är av glas så där går det inte.

Märkte när jag började med vingarna att jag saknar underdelen till ett av skevrodren Skrikandes

Roca
0

Ser bra ut Texxas! Bra jobbat med denna stora modell, det har jag ännu inte vågat mig på!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Bra jobbat med en svår modell. Ser inte ut att vara det mest lättbyggda…

Har för mig att jag byggde just denna modell i mina unga år, men det var ju ett tag se´n så minnet sviker möjligen…Oskyldig

Annars gillar jag just B-25:an. Hasegawa har en jättefin i skala 1/72. Tyvärr lite väl dyr, men en jäkla fin byggsats - det är det.

/Stefan

starhawk
0

Jo den där byggde jag nån gång i min gröna ungdom, tyvärr minns jag inte hur den var, och modellen är sedan länge försvunnen … nånstans! Och nä! det var ingen Kinapuff inblandad i försvinnandet, jag har faktiskt inte Kinapuffat en enda modell, är jag ett helgon ?Obestämd… näe troligen inte

Texxas
0

Tack för de glada kommentarerna.

Jag har funderat flera ggr på att överge detta bygge och börja på något annat men jag ska kämpa på lite till.

Jag är dock tveksam till målningen av denna. Den känns lite för stor för att pensla och så har jag ingen erfarenhet av alla måla metallfärg, är det svårt att få snyggt?

Kanske ska göra slag i saken och köpa en airbrush som jag har funderat på ett tag. Och eftersom jag inte är nöjd med bygget passar den ju bra som övningsobjekt.

#13 Har du inte Kinapuffat en enda modell? Många av mina modeller i min ungdom gick upp i rök, både av Kinapuffar och även luftgevär.

[Hayabusa]
0

Att penselmåla en större yta i metallfärg är inte enkelt. Jäkligt svårt att få det bra, tycker åtminstone jag.

En airbrush är en bra investering, det tar modellbyggandet till en helt ny nivå.

/Stefan

Texxas
0

Tack Stefan, jag ska nog köpa mig en airbrush, inte direkt för detta bygge men jag har några skepp och bilar ligger och väntar på mig och för att få dem snygga tror jag airbrush är ett måste.

Roca
0

Jag har sprayat ett par flygplansmodeller med metallfärg på sprayburk. Ena gången en J 29 Tunnan utan grundfärg innan, den blev väldigt glänsande, och en annan gång en Dassault Mystère med nån slags grundfärgsspray innan från Revell, den blev något mattare. Överlag ganska OK resultat.

Just med metallfinishar är det viktigt att slipa med fint papper och få bort så mycket som möjligt av slipspår, samt att om man använder nån typ av spackel, lägg då på en grundfärg först - allt syns igenom metallfärgen! Det fick jag erfara även på Mustangen jag håller på att bygga!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Texxas
0

Tack för tipsen Roca.

Hur fint sandpapper måste man ha? 600 är det finaste jag har, räcker det?

Just nu lutar det åt att när denna är ihopbyggd så blir den liggande iväntat på en airbrush. Passar ju bra att man måste lägga på en grundfärg innan man sprayar metallfärg, då får jag ju öva mer Flört

[Tunnan]
0

Knepigt läge, kan man ju gott säga om det här
Tråkigt det där med din huv.
Kanske kan beställa en ny på  http://www.airfix.com/

[Hayabusa]
0

#18 Personligen brukar jag avsluta med fina vattenslippapper i storlekar 1000, 1200, 1500 och även 2000. Alldeles oavsett om det är "vanlig" färg eller någon form av metallfärg. Saken är den att repor/missar syns betydligt mer på en metallfärg (precis som Roca säjer). Huruvida man ska använda grundfärg eller ej, det är lite av en smaksak och beror lite på flera saker. Vissa metallfärger, som Alclad II, blir bäst med t ex en blank svart färg som grund. Andra färger, Tamiya akryl eller Vallejo tycker jag inte KRÄVER en grundfärg, men det är inget fel. Fördelen med en grundfärg är att man lättare ser ojämnheter från spacklingsarbete etc. Har man spacklat och slipat så kan det var svårt att bedöma exakt hur bra (eller dåligt…) resultatet blivit. Lägger man på en ljusgrå grundfärg så blir det avsvärt enklare - den avslöjar de missar man gör. Nackdelen med en grundfärg är ju att det blir fler lager färg = små detaljer kan bli dolda. Just därför brukar jag inte lägga grundfärg på hela modellen utan enbart på "problemställe" så att säja. En del menar på att det krävs en grundfärg för att toppskiktet av fabrikat X eller Y ska fästa ordentligt. Tja, kanske har dom rätt eller så har jag bara haft tur? Så länge plasten är ren och fin så har jag inte stött på något problem. Innan målning så tvättar jag med ljummet vatten och ett par droppar diskmedel.

/Stefan

Texxas
0

#19 Visst är det tråkigt med huven men det är ok, det är dålig passform på den oxå så jag räknar inte med att få något supersnyggt resultat så jag ser den som ett övningsbygge, jag är ju fortfarande nybörjare på det här.

Men jag funderar på vad nästa bygge ska bli, men det blir nog en nyare modell med bättre passform.

Hmmm, jag kanske ska våga mig på att hoppa med i något gruppbygge, om jag kan hitta något som passar….

#20 Tack för all info, intressant det här med metallfärger.
Alclad verkar ju vara bra, följde en tråd av någon här, tyvärr glömt vem det var, som hade använt Alclad med jättesnyggt resultat.

Hur är det att måla med vanlig enamel silverfärg fån Humbrol eller Testors? Jag har en burk som jag använt till lite småprylar men har inte provat på några stora ytor, färgen är lite annorlunda i konstistens en övriga färger.

[Hayabusa]
0

#21 Alclad är en bra färg, jag har sett flera bygge med mycket fint resultat.

Fördelen med akrylfärg från t ex Vallejo och Tamiya är att rengöring av färgsprutan är enkelt - det är vattenlöslig färg. Inga otrevliga ångor eller lösningsmedel. (Alclad är INTE vattenlöslig).

Humbrol och Testors använder jag till mindre delar, med pensel. Fungerar bra, men som sagt - till större ytor är det rätt svårt att få till det bra. Eller så är jag inte tillräckligt bra…Glad. Har inte provat dessa färger i min airbrush, jag använder allra helst akrylfärger. En sak ska man tänka på, tycker jag, och det är att ett metallrent flygplan oftast inte är så blankt utan har en mer matt gråaktig yta. Personligen tycker jag att just detta är bland det svåraste som finns - att få till en realistisk finish på ett metallrent flygplan.

/Stefan

starhawk
0

#14: Har penselmålat med metallfärg, men det blev inget vidare, så om det blir nån mer gång så blir det airbrushning som gäller

Kinapuffar och luftgevär Förvånad vad är det för destruktiva tendenser du har/hade? Jag plockade isär en del byggen och byggde nya fantastiska skapelser, kinapuffarna använde jag mot myrorna som byggt bo i en stenlagd trappa vi hade på tomten he he Tungan ute

Texxas
0

Har fått på motorgondolerna (heter det så?) men nu blir nog detta bygge liggande till jag får tag i en airbrush.

Funderar på vad jag ska börja med nu….

Azgaron
0

Ser bra ut så långt!

starhawk
0

#24: Bygg vidare på den du, sen är det dags för nästa grej: Maskning! och efter lite klarlackning på masktejpen är den färdig för sprayning, och då kanske du har hunnit med att köpa en spruta!

Texxas
0

#26: Starhawk, ska man klarlacka ovanpå masktejpen? nu förstår jag inte.

Jag kan ju måla motorerna och propellerna men sen vet jag faktiskt inte mer jag kan göra innan jag får en spruta.

Azgaron
0

Det är för att förhindra läckage under tapen!

[Tunnan]
0

Det där förstår jag inte, då måste man ju stryka precis utmed eller med lite överlapp på tapekantenObestämd

Azgaron
0

Jepp!

Det syns ju inte sen när den andra färgen kommer på!

[Hayabusa]
0

#30 Kanske mest nödvändigt om man penselmålar?

/Stefan

starhawk
0

Jag missade att klarlacka masktejpen när jag sprayade min Vulcan och som ett brev på posten blev det läckage, men som Hayabusa säger så läcker det mer när man penselmålar. men det är ju frågan om var maskningen är också, är det på huven så är det klarlack som gäller, på andra platser så kan ju mattlack vara att föredra, men man kan ju också täta med färgen som är under maskningen

[Hayabusa]
0

#32 Där ser man…trist med din Vulcan. Det är sån´t som fördärvar en byggkväll Gråter. Har själv aldrig råkat ut för detta när jag airbrushar. Däremot om jag penselmålar med välförtunnad färg, ja då vill färgen krypa in lite varstans…

/Stefan