Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3976 ggr
MartinO
0

Bästa airbrushen

Nu börjar jag bli riktigt trött på min "plastic fantastic" Aztek-spruta. Byta munstycke hela tiden, koppar som ramlar av, knäleder på burkar som spricker. Listan kan göras lång. Dessutom kan man inte plocka ned den för ordentlig rengöring.

Nu vill jag ha en kvalitetsspruta. Den skall klara mindre jobb, likväl som att jag skall kunna fixa mindre lackskador på bilar.

Priset har inte prioritet. -Jag vill bli nöjd!

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

NBISaladin
0

Harder & Steenbecks "Infinity 2-in-1" är grymt bra. Har den själv och är synnerligen nöjd (har avverkat ett 20-tal airbrushes genom åren):

http://www.harder-airbrush.de/english/infinity_02.html

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Ojoj…en liknande diskussion hade vi för en tid sedan på detta forum. Den var minst sagt het.

Personligen så tror jag inte att den ultimata färgsprutan finns. Det beror på vad den ska användas till, helt enkelt. Frågan är ju vad "mindre lackskador på bilar" innebär, egentligen? En färgspruta som klarar en sådan uppgift är troligen inte den bästa för detaljerat finlir på byggmodeller.

Håller man sig till de mer kända fabrikaten, så är nog sannolikheten stor att du blir nöjd.

/Stefan

PAK43
0

Jag tror på dyr = bra jag. För övrigt håller jag med om att såna här diskussioner brukar bli rätt hetsiga. :)

Azgaron
0

Till mindre lackskador typ skavda stötfångare funkar Evon fint! Större områden kan nog bli lite jobbigt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hogge38
1

Jag har använt Evolution i tio år och är inne på min andra. Jag upplever de som mycket driftsäkra och nålen är extremt hård och svår att böja. Min första spruta använder jag fortfarande till större ytor och till metalicfärger och den gör fortfarande grovjobbet. Med den nya sprutan kör jag finliret. Jag värderar också den enkla och snabba rengöringen mycket högt, spruta igenom ajax, dra ut nålen och gör rent med tops, sätt tillbaka, klart. tar max 3min. Även en grundlig rengöring är mycket enkel. Det är även lätt att få tag på reservdelar i Sverige. Jag har även en Paache H , hög kvalitet men pillig att göra ren. En Aztek som JAG tycker är ren dynga och en Badger. Om det inte Evolution fanns skulle jag välja Badger.

MartinO
0

Lägg gärna till länkar till återförsäljare. Helst vill jag handla inom Sverige.

Sajtvärd för Foto

Hogge38
0

Här kommer en länk med presentation av de på svenska marknaden vanligaste färgsprutorna med info om inköpsställen och länkar.

http://www.midgard.kth.se/hugis/artiklar/airbrush.htm  

Börjar med billiga biltema sprutor och avslutar med mer seriösa sprutor.

NBISaladin
0

Jag gastade Infinity där i början, men faktum är - som påpekats - att med en kvalitets-airbrush (ca 1500-1600 spänn) kan du göra allt från att fixa billacken till att skugga en spade i 1:72. Märkena i högre ligan är mest en smaksak, tycker jag (sa han o duckade).

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

MartinO
0

#7 Tack för länken. Glad

Det jag skrev om lackbättring på bil, är naturligtvis mindre skador som stenskott mm. Det innebär att sprutan skall tåla lite tuffare lösningsmedel.

Sajtvärd för Foto

[Hayabusa]
0

#9 Du kan ju även läsa den utmärkta artikeln här på Ifokus; "Att köpa airbrush"

Håller du dig till de "större och mer välkända" fabrikaten så lär du inte få problem. De tål alla typer av lösningsmedel. Sedan vilket fabrikat eller modell man väljer är ju, som Hasse säjer, en smaksak. Alla har sina för- och nackdelar.

/Stefan

Proosen
0

Som någon tidigare nämnde så är det inte så mycket vad sprutan heter utan mer en fråga om tycke och smak.

Nu har ju vår airbrushguru lyst med sin frånvaro men mitt bästa tips är att om du känner till någon/några med andra sprutor ber du om att få testa och känna själv vad du gillar.

Det bästa man kan säga om en Aztek är att den är sköna att jobba med rent ergonomiskt men den är kass i alla andra aspekter. Den går att ta itu för rengöring men då ryker garantin. Själv sket jag i det då det inte känndes speciellt smidigt att skicka iväg en spruta om året för utbyte. Jag ville ju måla där och då utan väntan på nya prylar.

Man sprättar den bakifrån med en liten mejsel och bryter försiktigt itu den och lirkar lite runt nosdelen så är saken biff. Förmodligen har du full hela sprutkroppen med intorkad färg. Thinner är lugnt att använda, det tål den.

Nåja, själv köpte jag lyxversionen Infinity,vilket inte gav mig så mycket mer för pengarna än ett "minne" för nålinställningen och flashigare utseende. Du kan lika gärna skaffa en Evolution eller den lite lyxigare silverline-varianten om du skaffar dig en Harder & Steenbeck. Det är samma "mekanik" i dem alla om jag fattat det hela rätt.

Sen finns det de som säger att Iwata är den enda vägen att gå, utan tvivel en mycket kompetent tillverkare av mycket fina sprutor. Det som fick mig att gå på Infinityn istället var en vän som motivlackar och han tyckte vid tillfället att en Evolution gjorde jobbet lika bra som en Iwata med lägre kostnad.

Men som sagt, försök få tillgång och testa själv vilka du gillar.

Ett hett tips dock, dra aldrig ut nålen bakåt utan lossa munstycket och ta ut den framåt istället. Då drar du inte in färg bakåt i mekanismen i onödan.

Niclas, våga vägra Aztek!