Testar Akrylfärg!
Här testar ja och leker mig fram med Akrylfärg.
Kan säga att ja är postiv till Vallejo oh Agama..
Dom kan man rätt lätt få ett bra resultat med bara pensel.
Sen har jag testat BjarneS förslag med lite vatten vid sidan om att doppa penslen ibland.
Oh de gick helt okej fast de kräver mer övning så man får det bra..
Sandfärgen på denna Me 262a är Vallejo.
Obs detta blir bara övningsobjeckt.
Så detta kamo blir bara provisorikst..
Henke
Kamot är bara påhittad på fri hand 
Var köper man Vallejofärger till vettigt pris i Sverige, Henke?
Magnus
Dom köper du hoss Hobbybokhandlen..
Han har dom bästa priserna i Sverige på dom färgerna.
Har för mig att dom låg på ca 22kr st om inte ja minns helt galet..
Hobbybokhandeln
Eller hör med vår Hasse här på forumet så ficksar han det om du vill köpa färg.
Henke
Har själv inte målat nåt med akryl, utan bara humbrol, även i sprutan. Men man blir ju onekligen sugen på att prova. Skulle va skönt å slippa sniffa thinner emellanåt… Snyggt kamo på 262:an -kunde va några gamla undangömda tyska maskiner som Saddam plockade fram ur gömmorna när det började hetta till vid Persiska viken? (s.k WHIF-scenario).
Tack så mycke Poncar.
Ja de var inte dum ide den du la fram
Nej nu ska jag iväg och testa Migs Dark Wash.
Den Me 262an måste få sig en dusch av det nu.
Henke

Ser snyggt ut Henke! Migs Dark Wash är även himla bra att jobba med tycker jag personligen.

Ser bra ut Henke. En annan grej du kan testa är Tamiya Smoke, perfekt att spruta väldigt förtunnad i cockpit och över panellinjer och dylikt.
PeO
Tack så mycke PeO..
Ja har faktiskit den Tamiya Smoke på lager.
Denna modell är ju bara ett övningsobject.
Så de gör ju inget om de skulle gå åt pipan.
Så jag får nog allt prova det som du säger..
Tack för tipset.
Henke
Kul att du vågar testa mera nu Henke 
Och det ser bra ut också 
Tack så mycke Tunnan.
Jadu de får väll duga till en amatör som mig..
Men har vatt rädd för att börja testa vet inte varför.
Men nu kör jag stenhårt..
Det är rätta takter
Så ska en slipsten dras 
Ser bra ut Henke!
Nä, det finns egentligen inte mycket att vara rädd för! Visst man kan kludda till det, men med lite övning kan man få till hyffsade resultat! Desto mer man övar desto lättare känns det och desto mer vågar man prova!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Precis, och efter ett tag så känner man att man har lite mera koll över det hela.
Oh då är det tur att man har sånna här modeller liggandes på lager också 
Just precis 
Ja, det är alltid bra att ha övningsobjekt! Airfix, Frog och Novo passar bra till sånt! 
Använder du min fina Revell Avia S-92 till färgprov? 
Men Henke då 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Upps Wildesau men den blir avduschad igen sen när jag lekt färdigt
Henke
Undra om jag hadde bakfenorna till den här ??
Eller har du dom???
Var det inte dom som Az såg när han och damen var ute o gick i helgen 
Hehe ja fast lite väl stor va 
Får nog tillverka egna i plastic card..
Henke

Under förutsättning att allt är OK, dvs tätningar etc. så kan det mycket väl vara luttrycket som "spökar". Det kan vara så att du får för högt lufttryck vilket leder till att färgen delvis torkar i färgsprutan. Det är A & O med rätt lufttryck, cirka 1-1,5 bar beroende på färgspruta, färgtyp och hur mycket förtunnad färgen är. Speciellt akrylfärg reagerar negativt på för högt lufttryck.
/Stefan
#30 De blir till att införskaffa sig en bättre kompressor nu framöver..
Henke

#31: Varför skrota hela kompressorn? varför inte köpa en tryckregulator att skruva på?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#32 Hittar inga kopplingar till den komrpessorn jag har.
Jag har köpt en Jula Regulator fast kopplingen stämde inte.
Har kikat lite på Jula.

#33: Ta med hela rasket till någon rörfirma, så kanske de kan hjälpa dig. Hoppas det löser sig.
#34 Ja jag får nog göra det..
De blir ju det billigaste alternativet för min del om dom har nån koppling..
Bara lite nyfiken…vad har du för kompressor idag?
/Stefan
#37 Ok, jag är förvisso ingen expert på kompressorer, men det kanske inte funkar att montera en regulator på den kompressorn? Den har ingen lufttank och jag tror att det kan ställa till det lite grand. Ja, jag vill poängtera att jag TROR det…
Nåja, du ska få ett erbjudande Henke. Min gamla kompressor. Den har några år på nacken, men fungerar bra. Den har en 6 liters tank och du kan reglera lufttrycket. Det finns även en liten manometer så att du kan se vilket lufttyck du har. Själva kompressorn är oljefri. Den funkar som så att den går igång, fyller lufttanken och stannar själv när tanken är fylld. När lufttrycket sjunker till en viss mininivå, så går kompressorn automatiskt igång igen. Nackdelen är ljudnivån och att den vibrerar en hel del, när själva kompressorn går. Jag ville ha en tyst & fin kompressor, så därför blev det byte förra sommaren.
Den är din för 200,- SEK. Tyvärr blir den nog väl dyr att skicka, så om du har vägarna förbi…
/Stefan
#38 Tackar så mycke för erbjudandet
Tunnan ska ju till Skåne förmodligen i midsommarafton undra isåfall om han kan ficksa detta då..
Dom ska bo några mil bort från Hässleholm.
Hadde vatt kanon om man kunde fått köpa denna så länge..
Henke
#39 Kolla med Tunnan. För min del är det OK, men det beror lite på vilken dag osv. Jag åker själv till Strömstad över midsommar. AC/DC i Gbg på söndagen…Annars kommer det kanske fler tillfällen. Ni ska inte ta en tur till Flygmuseét på fd F10?
En sak till, jag tror att du får fixa en ny luftslang om du köper min kompressor.
/Stefan
Är du säker på att det är kompressorn? jag tycker det ser ut som om du får färg som byggs upp runt munstycket och sen åker iväg. Ett vanligt problem med Vallejo. För att undvika detta brukar jag skruva bort den yttersta ringen på färgsprutan. Tänk bara på att va försiktig så att du inte skadar nålen som nu är blottad. Se bifogad bild.

#38: Nja Stefan, en lufttank är ingen förutsättning för en tryckregulator, jag har ingen tank men tryckregulatorn håller trycket mycket jämnt, antagligen blir det ännu jämnare med en tank men det är inget måste
#44: Det ser läskigt ut det där Hogge! vågar man köra så
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#45 Ok. Som sagt, jag är ingen expert på kompressorer.
/Stefan
#43 Som det ser ut nu så åker vi ner redan på Tisdagen innan Midsommar
Alltså den 16 Juni, sedan är vi ute och åker lite den 17 o 18
Så någon utav dom dagarna kan det funka att hämta kompresson
/Tunnan
Jag kör med Evolution 0,4 nål och den är väldigt hård men givetvis måste man vara försiktig och skruva på munstycket så fort man sprutat klart. Jag drar alltid in nålen i sprutan innan jag skruvar av och på munstycket. Fördelen är också att jag kan göra rent nålspetsen med en tops mellan målningarna.
#47 16/6 eller 17/6 ska nog funka. Jag skickar ett PM till dig.
/Stefan
Ja har nu vatt hoss Wildesau och där konstaterade vi att färgen kommer nästan redan vi när man trycker ned knappen där bara luft ska vara.
Då kommer de en liten färgklick där..
Men sen så körde vi T-Röd och rengjorde ännu mera..
Då till slut fick jag bort det.
Så nu får jag i stort sett bara Luft då ja trycker den rakt ned.
Men kan testa att ta bort munstycket oh köra på..
Så får vi se va de blir för resultat..
De vore lysnande om ni kunde komma överens där..
Henke
Svartjobb på högsta nivå