Sillatunna
När jag var på Orust fick jag syn på en sillatunna ofick en "ljus" ide. Den kan jag ju ha till att ställa Cutty Sark på.
Så jag köpte den slog av tunnbanden och brände av den illaluktande paraffinbeläggningen med gasollåga. Sen la jag på två lager bodyfärg för bilar o tre lager plastfärg.
Hopsättninen var ingen lätt historia men fixade sig med hjälp av spännband, typ grövre, handslägga o en bit plattjärn. Betsade o lackade utsidan.
Glad i hågen hämtade jag cutty o placerade den på tunnan.
KATASTROF, det passade inte alls. 1 meter båt på 55 cm tunna. Nääe.
Men om jag lägger tunnan ner…………kanske. Tja den får väl fungera som vinställ så länge.
Ja, så kan det bli……men roligt var det iallafall.
Varning: Köp inte sillatunnor om du inte vill ha roligt.
hehe, ja man ska nog ha dom till sill
så hur går det med din cutty? har själv byggt bluenose och har lagt upp lite bilder

#0:
Så det kan gå!
Jo, jag är av naturen lite lat…………o tydligen lite slarvig.
Inför ett av dom sista lagren lack upptäckte jag fyra sprickor i lacken. Dom va små som tunna hårstrå. Så jag försökte med spackel målade igen men sprickorna återkom.
Antagligen limsläpp kombinerat med en spänning i träet.
Nu har jag slipat en bit ner i brädorna o ska spackla med plastic padding. Sen blir det säkert bra.
Bygget går inte på högvarv p.g.a silltunnor o såna dumheter.
Jag var inne o tittade Blånosen. Härligt. Blir alltid lika sugen på att gnava trä när jag ser bilder på båtbyggen.
Vad tror du blir ditt nästa projekt.
ja du har ju varit grymt noga med din lackning, ja har slarvat lite mer. gjorde ju misstaget att grunda med en dålig färg. sen va de svårt å maskera på dom redan målade ytorna, blir ju ingen skarp kant med vanlig maskeringstejp och lägger man på ett par lager blir de en kant till nästa. men är som sagt mitt första bygge så nästa blir nog bättre
tar ju plats med dessa lite större modeller. har byggt en monter till min blånäsa för å slippa dammet. men nästa blir nog billing boats: Phantom.

#0 Intressant ide ändå. Och tjusig blev den. Den kommer till användning förr eller senare.