Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1892 ggr
Texxas
0

P-40 Warhawk 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Har börjat med en ny modell, denna gång en P-40 Warhawk från Matchbox i skala 1-72.

Först så blev det en liten gubbe…

Texxas
0

sedan så fick han något att sitta i.

Raldor
0

Har aldrig byggt Matchbox variant, men den ser bra ut. Har väl dom vanliga panelskarvarna antar jag. Har du provat Academys modeller? De är de bästa modellerna av Warhawk som finns i skalan.

Texxas
0

Jag vet att Matchbox inte har den bästa passformen men detta är bara min 3:e modell (i modern tid) så jag tar det lite som övning.
Jag fick tag i några billigt.

Men jag har redan hunnit köpa på mig en del nyare modeller (flyg, bilar och även en båt) som jag ska ta mig an när får lite bättre häng på det här.

Har märkt att det går mycket fortare att köpa nya modeller en att bygga… Glad

[Henke29]
0

Du har kommit en bra bit.
Ser bra ut också..

Henke

Azgaron
0

Hehe, välkommen i klubben! Flört

Ska bli kul att följa! P-40 är en trevlig kärra!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Raldor
0

#3 Redan fast i styrenträsket. Välkommen.Flört

Texxas
0

Tackar tackar!

Bra forum det här. Många trevliga och hjälpsamma plastbyggare.

Texxas
0

Nu har jag gjort mitt första schratchbygge, ett tanklock! vad tycks?

Inte det svåraste kanske men något ska man ju börja med. Skrattande

Orginalet försvann vid slipning….

Azgaron
0

Blev riktigt bra! Glad

[Hayabusa]
0

Ser riktigt fint ut. Tycker att du har fått till spacklingen också. Övning ger färdighet - en klyscha, men det stämmer faktiskt. Gunze Mr. Surfacer är en riktigt bra produkt, om än lite svår att få tag på. En variant på spackling är att lösa upp/förtunna spackel med t ex flytande lim (eller något annat). Själv har jag använt mig av Squadrons White Putty som jag förtunnat med Humbrols flytande lim. Man får då ett flytspackel som du kan applicera med en pensel, tandpetare etc. Genom att man förtunnar spacklet själv, så kan du ju samtidigt bestämma konsistens. Kappilärkraften gör att det går att fylla smala skarvar väldigt smidigt.

När jag skriver flytande lim, så menar jag alltså lim som är tunnflytande typ som vatten. Vanligt, "gammaldags" lim, är ju också flytande men bra mycket tjockare.

Det finns andra varianter på det som jag beskrev, men det här är det enda som jag har egen erfarenhet av.

/Stefan

[Tunnan]
0

Bra bygge det här
Snyggt tanklock du fixat till Texxas Glad
Och jag håller verkligen med raldor om att Academys P-40 modeller är dom absolut bästa man kan bygga i den här skalan
Men det ska vara dom lite nyare satserna P-40 E M/N, inte den gamla P-40B Kittyhawk.

Och till slut, det där med att köpa nytt snabbare än vad man bygger är nått som absolut inte stämmer här Oskyldig

[Hayabusa]
0

#11 Nej, det är definitivt nå´t som inte stämmer…Bygghög, vad är det? Finns det verkligen folk som lagrar byggsatser i garderoben och under sängen..? Det måste vara en myt Glad

/Stefan

[Tunnan]
0

He He…jaa absolut Skrattande

Texxas
0

He he. verkar som det är vanligt att samla på sig en hög. Skrattande

Nu är det nog köpstopp en stund för mig…men min P-40 är snart klar så det är dags att börja med en ny och det vore väl synd om högen minskade…så det kanske bli några nya modeller iaf. Flört

Roca
0

Ser bra ut Texxas! P-40 är en favorit. Tror även i detta fall att jag har samma kit i min bygghög faktiskt. En P-40 N eller M eller nåt sånt, med döskalle-dekal på nosen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Texxas
0

Jepp det stämmer en döskalledekal på nosen.

Roca
0

Ska bli kul att följa ditt bygge! Lycka till!

Texxas
0

Efter lite spackel och slipning har jag nu penslat på ett första lager färg.

Texxas
0

och undersidan

Azgaron
0

Det blev ju snyggt Texxas! Ska bli kul att se den helt färdigmålad!

Kul skärmatta med stjärnmönster!

[Tunnan]
0

Se där ja, det blir ju riktigt bra det där Glad
På med nästa lager nu Flört

Texxas
0

#20 Tack!  Jepp jag har fått tag i en lite anorlunda skärmatta med några stjärnor och linjer i lite olika vinklar. Men jag vet inte om jag har någon användnig för dem, det är väl mer om man scratchbygger.

Texxas
0

#21 Har nu fått på ett andra lager på undersidan och det blev ju riktigt bra, blev lite förvånad av vad jag kunde Förvånad

[Tunnan]
0

Ja man slutar aldrig att förvånar sig över sig själv Flört

Roca
0

Heja på med P-40:n Texxas! Ser toppenbra ut och jag hoppas på fler bilder från dig!

Texxas
0

Har penslat på ett andra lager men upptäckte när färgen var lagom halvtorr att det hade fastnat damm på ena vingen. Försökte pilla bort det men det blev inge lyckat Skrikandes

Dags att ta fram våt slippapper igen och se om det går att fixa till.

Texxas
0

Har nu målat klart och fått dit dekalerna, det har även kommit på ett lager golvpolish efter bilden togs.

Vad som är kvar är ett pitotrör som jag hade glömt bort och en liten bomb och så ska jag rycka ett hårstrå från tanten till antennen.Flört

Hårstråt antar jag måste limmas med superlim men hur är det med pitotröret och bomben, kan jag limma dem med vanligt plast modell lim efter att jag har lagt på golvpolish?

Sen blir det dags för vädring, spännande att se om jag kan få till det eller om jag klantar till hela modellen….

[Hayabusa]
0

#27 Stiligt bygge!

När det gäller dina limfrågor, så kan jag rekommendera ett lim som heter Gator Glue. Till just de sakerna du nämner så är det ett jättebra lim. Tycker åtminstone jag…ett Non-Toxic lim, dessutom.

/Stefan

sponny
0

Ooooh va snygg den blev. Ett tips när det gäller saker som antenner och liknande. Värm en bit av en gjutstam över tex ett värmeljus och dra den utåt när den mjuknar. Du kan få kanonfina antenner på det viset. Utan skällning… Skrattande

PonCar
0

#28 Vill bara instämma med Stefan angående Gators Acrylic Hobby Glue. Har använt det flitigt till att fästa fotoetsdetaljer på mitt fartygsbygge Hawaiian Pilot. Fäster utan vidare på redan målade ytor etc. Blir helt genomskinligt när det torkar dessutom.

Texxas
0

Tackar så mycket.

Gator Glue verkar bra, ska försöka få tag i det.

#29 Har läst om att göra antenner av gjutstammar med hjälp av värmeljus, men går de att få så tunna att det passar ett litet plan i 1:72 ?

Roca
0

Mycket fint resultat Texxas!

Texxas
0

Tack Roca !

Byman83
0

Härligt resultat du fått där.

Vilken effekt har golvpolish på modellen?

sponny
0

#31 Jag vet faktiskt inte men kanske, Det kan ju vara värt att testa i alla fall.

Azgaron
0

Ser snyggt ut Texxas! Ska bli kul att se den färdig!

#34 Golvpolish ger en blankare yta som underlättar när man ska sätta dit dekalerna, då risken för silvring minkar eller rentav försvinner helt! Sen kan man försegla dekalerna med det!

WildeSau
0

Den ser fin ut och det verkar som om du har ett stort lager av Matchbox därhemma. Vad blir det härnäst?

Ett hårstrå är egentligen för tjockt (0.1 mm i diameter).
Jag brukar använda kardeler ur kablar istället.

Det finns vissa silikonkablar som har extra fina kardeler, 0.05 mm i diameter vilket blir 3.6mm i verkligheten.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Texxas
0

#36 37  Tack!

#37 Tack för tipset med kablar, ska ut i garaget och kolla men tror knappast jag har någon med kardeler tunnare än ett hårstrå.

Nu har jag bara en Matchbox kvar, jag fick tag i några billigt och tänkte att de var bra för mig som nybörjare. Har en tunna kvar men den får vänta lite.

Har börjat lite på nästa modell som jag oxå köpte som övningsobjekt. Mer info kommer snart i egen tråd och med denna modell kommer jag verkligen att få öva på spackling och slipning, har torrpassat lite och det såg inte roligt ut. Rynkar på näsan

Texxas
0

Nu får den här vara klar.

Har vädrat den lite, fixat en antenn och lackat den med lite matt lack sedan senaste bilden.

ElLobo
0

#39: Snygg!

Texxas
0

Tack ElLobo !

[Tunnan]
0

Riktigt snygg P-40 Texxas
Den ska du vara helnöjd med

Tummen upp Skrattande

/Tunnan

WilcoX
0

Snyggt bygge!

Texxas
0

Tack Tunnan och WilcoX !

bongus
0

Antenner: Det är ju hopplöst att få gjutstam skalenlig tunn i 1:72. Det som är så gött med gjutstam är dock att man enkelt sträcker antennen efter montering med varmluftpistol - försiktigt, försiktigt.

Skalenligt: Jag tror egentligen inte att man vill ha allt skalenligt i de mindre skalorna, helt enkelt för att det blir relativt få detaljer som blir möjliga att se. Jag tror att de kan se för små ut också.

Ett vedertaget exempel är ju att man blandar färgerna ljusare för att det skall ge rätt ljus.

Med dessa sköna rationaliseringar motiverar jag mina skalenliga  antenner med 25 mm diameter Cool

Bilmodeller göra ofta för breda för att se "rätt" ut i mindre skala.

Nu får jag väl small av puristerna, men det kan jag ta.

Azgaron
0

Tjusigt bygge Texxas! Snygg vädring med! Visa gärna fler bilder!

[Hayabusa]
0

Stiligt flygplan, bra jobbat Glad

/Stefan

Texxas
0

Tack för alla snälla kommentarer.

Här kommer några mer bilder i dagsljus.

Undersidan

Texxas
0

ena sidan

sponny
0

Najs! Mycket, mycket najs! Grymt snyggt bygge! Glad

Texxas
0

och så andra sida

Texxas
0

Tack Sponny !

Rytox
0

Mycket fint bygge!

Roca
0

Blev ju jättebra Texxas! Fint bygge!

Texxas