Början på Diorama

Det här bygget ser intressant ut!

Värsta flakbunkern! Ser grymt fint ut!
Är det friglitdu bygger med?
Undrar om Verlinden productions inte tillverkade en sån där bunker i gips, måsta vart ca sent 80-tal, 89 kanske?
Återkommer om jag hittar bilder på den.
Väldigt bastant bunker det där, det tar man sig inte igenom i första taget 
Är det 22 eller 30mm frigolit du andvänder?
Och jag vill absolut inte kritisera ditt bygge, men är inte själva delen där pjäsen ska stå lite för liten och kanske lite för hög, tänker på murarna här?
Har själv velat göra någon form av bunker fast gjuten i gips.
Lycka till med bygget, ska bli intressant att följa.

Snyggt start på frigolitdioramat!
Kommer att följa utvecklingen med största intresse.
Har själv inte testat så mycket att jobba med frigolit, så här finns mycket att lära.
Kör så det ryker!!!
#6 Ja jag hoppas den blir det när den är klar också 
#7 Ja det är frigolit den är byggd av.
Första tanken var kartong och gips, men det visade sej att det inte ville funka som jag ville.
Ser gärna den bilden.
#8 Det är faktiskt 14 mm
tanken var att jag skulle ta och köpa en stor del och bygga av, men nu råkade jag ramla över flera tunnare men gratis bitar.
Jag har faktiskt tänkt på att det ser lite litet ut, och funderar på att bygga den delen större. Men av alla bilder jag har studerat så ser det faktiskt ganska rätt ut. Höjden ser helt fel ut när det saknas Flak, då den ska stå på en upphöjdnad. Men vi får hoppas att det blir tid till att bygga Flaken också, så man kan ställa den som referens.
Provade att spackla frigolit med gips och det funkade. Så denna bunker kommer att spacklas med gips.
9# Första gången jag bygger något sådant i frigolit också. Det är ganska svårt att få kanterna raka och hela, men med lite tålamod så går det.
Man får vara väldigt försiktig annars ramlar det i bitar av sej själv.
Tips: börja alltid skära innan ni kommer in i fligoliten, och skär väldigt långsamt för att få en fin yta.
värmen som skapas på bladet hjälper till att få ett fint snitt, utan att det ramlar sönder.
en till.
Finns säkert folk som gjort detta, men det roliga är ju att prova sej fram.
Det funkar att sätta ihop frigolit med vanligt limstift för paper! Sitter som berget. Dessa 2 bitar är limmade så.
Prövade även att gipsa ihop 2 bitar och även det funkar. men det håller inte alls lika bra.
Med lite svaret grå färg, så blir det nog bra.

Spännande! Limstift, oj smidigt. Vanligt trälim har jag använt, men limstift är nog mycket snabbare.
Hur skär du så fint i frigoliten? En riktigt vass kniv eller, hänger inte med riktig, du värmer kniven?
Nej, jag tror vid närmare eftertanke inte att verlinden gjort just en sån där flakbunker, dock 2-3 andra varianter, som kanske kan vara intressanta.
sökte på verlinden productions flakbunker, hittde tyvärr bara rätt dåliga bilder
bunker 2 (ej verlinden?)
Mycket tuffa de där bunkrarna och din kan bli ett riktigt monster (måste vara nära halvmetern lång eller?)! Blev rikigt sugen nu på att skissa lite!
#13 Limstiftet funkar ganska bra faktiskt, prövade med trälime också men det tog för lång tid att torka tycker jag. Med limstift så är det också lätt att flytta runt bitarna som man vill ha dom.
Jag använder en brytbladskniv typ hobbykniv när jag skär.
Läste på någon sida som jag googlade på, att om man skär med ca 40 graders vinkel så blir det bra blandning mellan skär och friktion, friktionen värmer bladet och svätsar frigoliten.
Den bunkern jag har byggt nu vet jag inte om det är en serietillverkad bunker. Och nu kan jag inte hitta sidan heller .
För att vara ganska exakt på längden, så är den 27cm 

Den där ser intressant ut, ska bygga en "vanlig" mg bunker men det är en senare fråga, men ska följa ditt bygge med intresse och kanske snappa upp lite tips och trix!

Ser riktigt bra ut ska fixa lite bilder på den mg bunkern jag har i gips har för mig att det är en Verklinden från mitten av 80-talet.
Spännade! Ska bli kul att följa det här!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#17 Ja jag är verkligen intresserad att se dom bilderna!
Efter detta diorama, så kommer jag försöka mej på gips bunker. Vet precis hur den ska se ut, och vad det ska handla om.

Äntligen byggs det lite mer dioramor, ser roligt ut det där.
Och frigolit ser skojj ut att jobba med , gipset ser riktigt bra ut .
skulle det gå med spackel , någon som provat?
Man blir verkligen sugen på att bygga nåt själv när man ser detta. Frigolit verkar ju idealiskt just för bunkrar, och andra stadigare betongkonstruktioner. Bra tips det där med limstift!
Snyggt jobbat WilcoX!

Härligt bygge,gillar detta,mera bilder.
Håller med föregående talare. Det ska bli riktigt kul att se detta ta form.

Ja nu ser det lite rymligare ut,det där blir snyggt.

Ser lovande ut! Alltid kul när något byggs från scratch. Hoppas få se fler foton från byggets gång.
Fler bilder kommer det kan jag lova 
Någon som vet om man kan blanda ut spakel, med något för att få det lite mer lätt jobbat ?
#28 Min kommer också bli nergrävd, men hur mycke får vi se.
Ingen som vet om man kan blanda ut spakel med något, så det blir lite mer flyttande ?Skulle gärna ha det så pass att man kan pänsla det med en grov pensel.
Har svårt att bestämma mej om den ska målas med gips eller spaklas.
Nya bilder kommer efter helgen 
Jag har hört att man kan göra det med trälim, men hur mycket man ska blanda får man väll pröva sig fram.
#30 Låter som något man kan pröva kanske. Hade tänkt måla den med gips först, men det stelnar ju så Jä-la snabbt
Lite färg i spakel funar ju också, men spakel är ju lite hårdare att jobba med.

Ser riktigt häftigt ut
Det kan bli hur bra som helst. MERA BILDER
PeO
Ser riktigt bra ut det där, nu blir man nästan lite sugen själ att sätta ihopp något, får vi undera på.
Ser bra ut! Kul att det går famåt med ditt dio!

Det här ser bra ut! Väntar redan på mer.

Snyggt!!Det går ju undan med detta bygge,riktigt ballt,och bra bilder också.
Ser bra ut Wilcox!

Jäklar vad snyggt… Det tar sig!

# 47 Jo jag misstänker att en del vågor lär försvinna, men misstänker att man kommer se en del endå. Men det återstår ju att se.
Är det bara jag eller ser bunkern lite för blågrå ut ?
Känns ju inte riktigt som betongfärg direkt?!
Du får nog göra lite småskader och annan struktur i den och lägga på någon form av wash kanske.

Jag tycker bunker ser bra ut.
Det här ser bara bättre oh bättre ut 
Trägolvet har du fått till bra..
Henke

Ser ju snyggt ut det där,väntar ivrigt på nästa set bilder på bygget,planket vart ju kanon.

Ska bli kul att se det färdigt.
Ser bra ut, men det verkar vara lite lågt i tak!

Enligt mitt tycke så ser det onekligen BRA ut!
Skulle vara lite målad väggpanel ju 
Man ska inte hålla på att skriva så sent på natten tydligen.

Bunkern vart riktigt bra så här långt ser fram mot fortsättningen av detta bygget.

Ser bra ut, tycker du har fått till plankorna bra med både färg och form.

Otroligt spännande bygge! Enormt tjusigt och inspirerande!
Värsta parketten i bunkern! Lyx! 
Gipsbindor har jag personligen ett hatförhållande till (sen den där draken jag skulle bygga för sådär en 23 år sen), dyrt och krångligt. Jag rekommenderar trälim blandat med nåt (sand, sågspån, kaffesump) för att ge en mer mark/jordlik struktur.
Riktigt ambitiöst bunkerbyggande det här. Det är spännande med dessa konstruktioner. Apropå "gräsytan" kanske du kunde strössla på lite "gräsströssel", typ sånt MJ-rallarna använder? Finns väl många olika typer av "konstgräs" antar jag. Det kommer ju i så fall helt klrt dölja gasbindans struktur. Vad var anledningen till att man brädfodrade bunkern invändigt? Minska risken för rickoschetter o kringflygande splitter kanske?
Ser bra ut så här långt Wilcox, fortsät så.
Kanske finare sågspån som man strör ut i trälim kan funka som gräs, det ska ju inte vara slåt gräs runt bunkern antar jag så lite penselstrån lite här och där runt betong grunden och på andra ställen kan funka också.
#64 En av anledningarna är att det drar åt sej smuts och vatten, ganska ofta sandade man golvet för att det inte skulla vara halt.
#65 Jag har gräs, sand, och lite buskar. Men tänkte vänta med att lägga dit något, innan bunker bygget är klart. inte så roligt om man ska behöva fixa det flera gånger 

Supergrymt! Tufft med en som går i trappan också. 

Vackert som en dröm! 
Vilket gräs har du använt, fina varierande färger!
Ser snyggt ut!
Landskapsmateralet är Woodland scenics.
1:a lagret är green blend fine turf
2:a lagret är yellow grass fine turf
3:e lagret är earth fine turf.
Sen är det ju lite mer som håller på att läggas dit, men får väl se om man hinner fota något mer idag.

Det blir attans snyggt det där
. Nu blir man ju sugen på att börja på något litet dio. Tack för inspirationen.
PeO

Mycket snyggt diorama!
Tackar tackar!
nu är det lite lera/jord som ska på vid ingången, men vet inte riktigt av vad jag ska göra det en.
och lite mer jobb på bunker, då jag slitigt bort lite färg.
Och så har jag ju en del gubbar kvar att göra. Dock suger jag verkligen på att måla, så vi får se hur det blir 

#73 Wilcox! Tackar för beskrivningen! Var handlar du sånt? Jag har gammal av märket Heki bara.
Ville bara säga också att tack vare dig har jag också börjat använt frigolit, istället för gips. Med knepet att liksom skära i vinkel med lång brytkniv som du tipsade om i kommentar #14, blir nästan inget "boss" och nästan helt rena skär.
Men jag täcker inte med gips, utan snickerispackel (akrylspackel), lättare att ändra i än gips, än så länge, lite lättare också tror jag (vill inte ha så tunga dioramor faktiskt).
Ett tips tillbaks från mig för lera är kaffesump (torkat den först, ibland ger de bort det på kafeer också, till blommorna) blandat med trälim, det är vad jag använt till tigerdiot iallafall.
#79 Ja gubbmålning, det måste jag liksom vara på humör för! 
#80 Johannes! Woodland scinics finns att köpa på http://www.mjhobby.se/ om du tittar i vänstra listan näst längs ner.
Jag har även provat deras start sätt och bara där kan man lära sej en del.
Jo jag såg att ditt diorama var mycke frigolit i
har man inte bråttom så kan det bli ganska bra och fina skär faktiskt.
Jo jag har provat med lite lätt spackel också, och det funkar också bra, och som du säger så torkar det ju inte alls lika snabbt som gips.
Jag ska nog ta och prova kaffesump kanske
Och inte behöver jag gå till något kaffe heller, då det kan gå någon lite kaffe per dag här hemma. Något måste man ju ha för att lugna närverna när frugan och ungarna är i farten 
Ja det där gräset ser onekligen inbjudande ut, funkar det till alla skalor?
#82 Fisken! Ja det funkar till alla skalor, det är pulver gräs.
Funderar på om man kanske skulle försöka få tag på lite statiskt gräs, så man kan få lite höjd på det också.
Och det fäste du med tapetklister eller liknande eller?

Det där blev ju snyggt som attan WilcoX,mycket fint bygge,gillar skarpt hela bygget!!
Woodland scinics har sprayklister som man kan köpa. Men istället så tar man vitlim och vatten och häller ner i en typ blomspruta.
Sen sprayar eller penslar på det där man vill ha det, och sen strör man över gräset.
Jag har använt Casco hobbylim och blandat det med vatten 50/50 ungefär, men det beror lite på limet också.
Fränt som kräm! Angående bilden i inlägg #70: Stor eloge för golvet i bunkern som blivit lite grönt i kanten där -precis som altanen hemmavid!
Har du tänkt dig något fordon parkerat vid ingången?
#89 Angående bild #70 så såg jag faktiskt inte det förrens nu 
Tanken var att det skulle vara en opel blitz rumpa där, som ammonitions lådor lastades ur från. Men som det ser ut nu så blir det för lite plats.
Jag skulle nog välja den vänstra jag, den högra ser mest ut som utsmetad kolakräm. 

Halloj! Trist med magsjuka, hoppas den är smittfri!
Jag målar ju min "kaffsumpsmet" när den torkat. Alternativt får du blanda i lämplig brun akrylfärg vid tillblandningen. 
Jag använder oftast nån riktigt billig akryl på tub (konstnärsfärg) till detta, eftersom jag är så ekonomisk (läs. mindre bemedlad…).
Det blev bilden i #91 . ska låte det torka tills i morgon och ta bort över flödet. Och efter det så är det ju bara göra samma sak igen. Kommer nog en bild i morgon om det blir som jag hoppas 

Men nu har jag ju något att göra i natt också
Nej men pixzza kryddan hade lövliknande blad i sej, så det kanske jag tänkte använda under träd och buskar.