Dragon-modell + Humbrol Precision Poly = fail
Godä.
Mitt första inlägg här handlar om att när jag limmar min Dragon-modell med Humbrol Precision Poly, fogas inte bitarna. Efter att ha väntat i över en timma, kunde jag utan problem bara dra isär bitarna, och fick dra till med CA-lim för att bitarna skulle foga samman.
Modellen är en Dragon 7357, en Tiger I i 1/72. I manualen står det; [i]Dragon is proud to introduce DRAGON STYRENE 100, a cross breed that has the advantage of both polystyrene and PVC vinyl…[/i].
Vad för lim skall jag använda, då uppenbarligen Humbrol Precision Poly [i]inte[/i] fungerar.

Jag använder inte det limmet men jag förmodar att det inte borde vara något problem. Jag använder mig av Revells nållim och det är ungefär same shit diffrent name TROR jag. Tråkigt att det ska bli så på den sådan fin model 
Har du någon bild på eländet?
Mvh Hampus

Ja, alltså, en bild säger mer en tusen ord heter det ju, men det ser ut som två delar, före detta en del, av vilken plastmodell som helst, möjligtvis med skillnaden är att det är lite limrester på delarna, som för övrigt utan problem kan avlägsnas med nageln. Är det inte så att lim anpassat till polystyren smälter plasten, i så fall, vad gör jag för fel, för den smälta plasten liksom lyser med sin frånvaru.
Tilläggas kan ju att limmet fungerar alldeles utmärkt till min Hasegawa Me262, min Tamiya Brabham BT50 liksom de dussintalet andra modeller av olika fabrikat så som Airfix, Heller, Monogram, Academy Matchbox, Italeri, ja, bara för att nämna några.
Är det ingen som har någon idé om vad problemet är med Dragon-modellen, jag har ju ingen lust att använda CA-lim till hela modellen.

Frågan är väl först och främst vad den där plasten består av, om det är PVC som uppför sig som polystyren eller polystyren som uppför sig som PVC. Jag skulle misstänka det förstnämnda, då har vi problemet att PVC är rätt svårlimmat, det finns enligt uppgift speciella PVC-limmer men var man får tag på dem vet jag inte. Har själv erfarenhet av en vinylmodell och dom kan man inte limma med vanligt plastlim, jag använde epoxy och det fungerar väl lite si och så, den "biter" inte direkt i plasten utan håller ihop den enligt samma princip som spackel ungefär. Det finns inte så många vinyl-baserade modeller på marknaden så PVC-lim för modellbruk existerar knappast, det lämpligaste är väl att höra med några plast eller kemiprodukt-handlare om du kan få tag på PVC-lim.
Eftersom jag gillar Dragon tycker jag att det är synd att dom uppfinner en sån här plast utan att tillhandahålla ett lämpligt lim
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Oj, inte säker, men det låter som modelen är gjord av den där "halvhårda" blandningen som dragon ibland använder till sina gubbar? Den ger möjligheten till mycket finare detaljer i gjutningen. Har inte sett det själv, men har läst att de använder speciellt (kan vara pvc?) lim för dessa byggsatser. Limmet ska tyvärr vara rätt dyrt och jag vet inte var man hittar det heller. Leta bland dem som bygger stora pvc figurer, de borde veta.
Superlim funkar ju, men är lite krångligt och personligen gillar jag inte att använda superlim i större mängder.
edit - casco verkar rekommendera liquisole, men det kommer inte att funka på modeller, det kan jag säga. Rörmokarna använder nåt kallat Tangit till pvc rör, kan möjligen fungera?
Det är väl bara banden som är i "DRAGON STYRENE 100" ?
Modellen är i vanlig styrenplast.
Har du provat flytande lim istället? Det smälter ihop plasten bättre.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus