Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3271 ggr
Fisken33
0

Panther.....?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad det här är för modell av Panther?

Fisken33

Exelon
0

Tippar på en A pga av avgasrören, tror att G panthern hade två grova ist för dom små. Och D bara två smala. Men det finns säkert någon som har mer koll.

Greenhorn
0

Mycket intressant bild!! Det ser ut som en modell A. Vid första anblicken verkar det vara ett efterkrigsfoto på en slarvigt "tillfixad" vagn från något slagt utomhusmuseum eller liknande. Vad jag kan se så sitter avgasrören fel, enkelröret skall byta sida med trippelröret. Dessutom verkar rören vara pluggade om man tittar noga. Förvaringsbingarna, domkraften, bogseringschacklarna, antennen, bakljuset, fästen för reservlänkar m.m saknas även.

Som sagt, intressant bild. Har du fler på denna vagnen?

Raldor
0

#1 G fanns i bägge varianter. 2 smala rör eller 2 grova rör.

#2 Håller med om att avgasrören ser spegelvända ut.

Elmis
0

#2 Det kan ju vara bilden som är spegelvänd och inte vagnen. Men något är fel!

Greenhorn
0

#4 Bilden är rättvänd, det ser man på tornet.

Elmis
0

#5 Jag ger mig för expertisen. Och när du säger det så ser jag också detGlad.

Greenhorn
0

#6 Njaa, expert…. jag fick allt gå till bokhyllan för att få klarhet i avgasrörens placering Flört.

Tails
0

Håller med resten! intressant bild. Utöver att avgasrören som är "felplacerade" och skyddade av någon form av plugg så är där även kamouflage där akterfacken borde vara. De ramlade ju av ibland och borde lämnat en par tydliga primerfläckar.

En ytterliggare indikation på att det är en Panther A är de fina pluggade hålen för dragkrok som pluggades i fabriken mellan September 1943 till April 1944. Och som Greenhorn sa: Ingen expert - Bokhyllan.

Mvh Hampus

Exelon
0

#2 Eller så är det så att det är en modell, ser ut som en sån iaf, med en fixad "dålig"bild. Och avgasrören är rätt, blev tvugnen att titta på min jagdpanther.Skrattande

Fisken33
0

Har hittat en annan lite uda model av Panthern, ett Panther chassi med Pz IV torn.

Exelon
0

Har sett den där versionen som modell på nån asiatisk sida.

Frågan är väl om inte den där var den första versionen av panthrarna innan dom fick sitt "egna" torn. Det ser lite modern ut i det där utförandet.Skrattande

Tails
0

#9 Du får se över referenserna till modellen igen då Flört De var fel enligt mina 3 böcker och denna sidan : Panther A

10# Jag har för mig att det var ett prov/tillfälligt test de hade under kursk. tror de hade den som en stabsvagn. en Befelspanzer enligt modellen Exelon nämner i #11. modellen..

Mvh Hampus

Exelon
0

Skrattande#12.1 Du har rätt hittade en stor bild på det. Tror fortfarande att det är en modell.

#12.2 Där var den byggsatsen jag menade, ser riktigt brutal ut med detta torn, liknar lite nån modern lätt stridsvagn som typ FV107 Scimitar eller nåt i den stilen.

berfrund
0

#0  var har han fått bilden ifrån… dax att gå till källan o kolla om man kan utrönna varför den ser ut som den gör.

De e ju helt rent på bakstycket från detaljer som brukar vara där.

Fisken33
0

#14 Står tyvär inget om det där, jag har scanat dom från ett Kinesisk magazin, kan inte riktigt översätta vad den heter, men det ska vara något i still med " Grafiska förklaringar av tyska pansarvangnar från andravärldskriget", lite ludig tittel men det blir visst nått sånt om man översätter det.

Fisken33
0

Ytligare en lite udda Panther modell, denna lite fredligare dock.

Greenhorn
0

Halloj panzerkollegor!
Jag smyger in här i tråden med lite info om Panthern som tros vara en byggmodell samt Panthern med Pz IV tornet.

Panthern med Pz IV tornet är en så kallad "Panther Ausf. D1" och varför denna hybriden skapades är för mig okänt, men den ska enligt uppgift ha använts som befelspanzer hos Schwere Heeres Panzerjäger Abteilung 653, på östfronten 1944.

Så till den förbryllande bilden……
Faktum är att Panthern på bilden är ingen modell. Tro det eller ej men det har kommit till min kännedom att det är Panthern (Ausf.A) som Sverige skänkte till Tyskland år 1961. Vid den tidpunkten hade Tyskland börjat bygga upp en museumverksamhet och det fanns inte en enda fungerande Panther kvar i det landet. Dom fick då ta över Panthern som var i tjänst som testvagn här ända fram till 1960. Sverige hade i sin tur köpt vagnen av Frankrike 1947 som använde dessa i sin armé. Panthern var efter svensk tjänst ganska sliten och många delar saknades. Efter att vagnen blivit återbördad till Munster stod den i flera år utomhus målad i ett fantasicamo och förföll (då fotot togs) innan den restaurerades och hamnade inomhus. Panthern kan idag beskådas och fortfarande har den sina avgasrör monterade lite underligt… Se bilden.

Hoppas ingen uppfattat mitt inlägg som att jag vill vara nån besserschnitzel, jag lyfter ödmjukt på hatten och hoppas att min info här har löst frågetecknen i denna tråden Glad

Greenhorn
0

Här är en bild på Panthern då den var i svensk tjänst som testvagn. Notera den påsvetsade klätterstegen i fronten.

Exelon
0

A ok, nästa fråga! Varför i h-vete bytte dom plats med avgasrören eller var det bara nån klåpare som inte visste vilket sida dom skulle sitta!? snyggt med stegen, dom ville inte klättra upp på banden och skita ner sig.Flört

Den såg väldigt "datoriserad" ut på första bilden.

Tails
0

Kul att just denna pantern( mer än 5000 byggdes) som var i sverige :)

Greenhorn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#19 Jag får hissa vit flagg angående avgasrörens placering. Eller avgasrör är å andra sidan lite felaktigt att kalla de två mindre rören. Dessa tillkom på Ausf.A tidigt 1944, och rören är till för att motorn ska kunna suga extra kylluft. Ett av Pantherns ständiga problem var blåsta topplockspackningar pga överhettning, och den extra kylningen var tänkt att förhindra dessa haverier. Om det funkade i praktiken vete fåglarna… Man ser ofta på många snygga och välgjorda Pantherbyggen att kylrören har blivit målade sotiga i mynningen, vilket egentligen är fel om man ska vara korrekt.

Här är förresten en ljudlös filmsnutt med våran Panther vid pansarmuseét i Munster.

Exelon
0

#21 den traskade på fint! det syns föresten på bilden jag la in ovan att dom två "sido"rören är rena från sot och rost. Men frågan kvarstår varför bytte dom plats, eller visste dom inte hur dom skulle sitta? Och så har jag för mej att det finns andra vagnar där dom extra rören är till för den lilla motorn som drev tornet, som senare blev utbytt mot en elmotor.