Nybörjarens Hawker 1:72
Hej alla!
Här en bild på mitt andra bygge, en Hawker Tempset i 1:72. Hade inget spackel så det är lite stora glipor, har dock skaffat det nu till nästa bygge.
Jag blev rikigt nöjd med gubben men han syns ju knappt under huven. Nu har jag läst mig till att man ska använda golvpolering till huven så det ska jag skaffa till nästa bygge.
Jag försökte mig på att pre-shada panel linjer för det har jag läst man ska göra. Jag målar enamel med pensel och när jag sedan målade kammot så blev det inget kvar av pre-shaden. Fungerar det kanske bara när man kör med airbrush?
Nu tänkte jag försöka mig på en ny grej för mig, vädring. Tänkte försöka med en wash för att se om jag kan få till panellinjerna och jag vill oxå få till lite avgaser runt motorn. Ska man klarlacka modellen innan man vädrar?
Läst att oljefärger är bra till panelwash, vad använder man för att tunna ut dem? eller går det att använda tunn enamel?
Hur får man till bra avgaser om man inte har en airbrush? Gör man en torrborstning?
Tacksam för tips.

Ser bra ut Texxas!
Preshade funkar nog bara med spruta! Det finns sätt att måla så att det ser ut ungefär som preshade. Då målar man först i en lite mörkare nyans än den man tänkt. Sen målar man ovanpå men utan att gå ända ut i kanten och med väldigt tunn färg, ljusare och ljusare, tills man uppnått den effekt man vill ha!
Jag har bara provat detta på pansar, så hur väl det ter sig på ett plan vet jag inte!
Jag brukar lägga på ett lager golvpolish innan jag gör wash för panellinjer. Oljefärg kan blandas med balsamterpentin eller lacknafta för att få en lagom tunn wash!
Om du gör en liten dutt med svart wash precis där avgasstrecket ska börja och sedan drar bakåt med en trasa, så tror jag du kan få avgassot som ser hyfsad ut!
Det är alltid lite trist att stänga in en fint målad pilot under en tjock huv, men jag skulle nog försöka mig på att måla huven också!
Med en fin pensel, lite tålamod, och stöd för handen så brukar det gå att få hyggligt resultat! Man kan alltid ta och spetsa till bakänden på en pensel och försiltigt skava bort färg som kommit utanför!
Lycka till med det fortsatta byggandet!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Snyggt bygge och det är alltid så. Man blir bättre och bättre ju mer modeller man bygger. Och det är skönt att se att du gärna ställer frågor, enda sättet att lära sig.
Jonny

Tack för tipsen!
Ska inhandla oljefärg och prova att washa modellen och oxå måla huven.
Fast det hinns inte med förrän till helgen, kan återkomma då med en bild om någon vill se om jag lyckades.
Kan man pensla på golvpolish? jag har ingen spruta (men snart hoppas jag.).
Jajamän! Golvpolishen flyter ut så lätt att det knappt blir några penselmärken!
Snygg Tempest du byggt ihop Texxas

Tycker att det blev riktigt bra som första försök!

Din Tempest ser bra ut Texxas! Är det Matchbox modell? Tycker mig minnas att jag har en sån i bygghögen, med det där rödgula emblemet för nån RAF Squadron på Cypern, där man även kan välja att bygga en Mk. II ur det indiska flygvapnet.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#10 Ja för att vara första försöket så blev det väl ok. Men nästa ska bli bättre! Tack för tipsen om avgassot och washen.
#11 Jepp det stämmer, en Matchbox och det var med indiska dekaler.

För att vara ett av dina första byggen tycker jag att den blev tok-bra 
Det värsta är att du troligen kommer att höja kraven på dig själv till nästa bygge. Men ta det bara lungt och kanske koncentrera dig på en eller två tekniker åt gången, försöker man göra allt på en gång går det oftast å h….ete.
Det ser bra ut så här långt. Lycka till med nästa bygge och kom ihåg att posta mycket bilder.
PeO

Tackar tackar.
Har redan börjat med nästa flyg, har målat piloten och lite små detaljer.
Nu har jag också införskaffat spackel så jag slipper de hemska stora skarvarna. Har provat lite på skräpbitar men tycker det är svårt att få till, jag har Testors spackel på tub. Är rädd att när man sedan slipar så tar man med detaljering som ska vara kvar. Funderar på att försöka få tag i Mr. Surfacer, har läst en del om det och det verkar vara mer lättanvänt, eller?

En grej kan vara att lägga maskeringstejp på båda sidor av skarven som spacklas tills man har kommit underfund med hur mycket spackel man använder, det är frestande att använda lite mycket i början. Det minimerar i alla fall "detaljförstörinngen" runt området som slipas.
PeO

Jag kör ibland med följande metod: precis som PeO skriver, tejpa med maskeringstejp på båda sidor om skarven, fyll med spackel för att fylla skarven (vid t.ex. vingroten) varefter jag doppar en örontops i en flaska med borttagningsmedel för nagellack och helt enkelt försiktigt torkar bort överflödigt spackel. Kan göras om flera gånger eller kombineras med att man först fyller skarven med något fastare material, plastic card eller så. På det här viset har jag ofta kunnat undvika att slipa alls.

Tack för tipsen.
Ska tejpa och leta på frugans borttagningsmedel för nagellack.

#16 Tack för tipset med borttagningsmedel och örontops.
Funkade superbra !

Varsågod
jag tror jag läste det på IPMS Stockholms sida för några år sedan och har använt mig av metoden sedan dess.