Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterevenemangtävlingarutställningar
Läst 2471 ggr
ProMod
0

Tankfest 2009

Vad sägs om ett besök här ????

Tankfest 2009 - The most explosive weekend in Dorset-27th June 2009 to 28th June 2009

www.tankmuseum.org

Inte skulle jag ha nåt emot att åka dit….

Greenhorn
0

Hämtar du upp mig längs vägen???

Free Smiley Face

ProMod
0

Ja gärna det Greenhorn…Skulle vara en lagom weekend utflykt…

Eller hur ???

Greenhorn
0

#2 Hell yeah! Skrattande Visste du att dom äger en fullt fungerande Tiger1??

ProMod
0

Ja och det är en stor orsak till att jag GÄRNA åker dit…

Greenhorn
0

Surt att det är nu alldeles i knutarna….. Men kanske man skulle dra ihop ett gäng pansarnördar inför nästa års Tankfest?? Seriöst menat.

ProMod
0

Ja jag skulle gärna åka…

Skulle vara skitkul om man fick ihop ett gäng för att åka över…

Jag vet att Raldor gärna hakar på för vi har pratat om det i flera år nu…

Greenhorn
0

#7 Hade vart kul! RyanAir flyger till England för en billig peng och deras flygplats ligger bara 5 mil härifrån.

starhawk
0

#5: Här bara tänker vi inte, nästa år skall vi till England! och Bovington är en självklar punkt på programmet. Men i år sitter vi på ändan, av flera skäl

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ProMod
0

När åker vi ?????

starhawk
0

#9: För tidigt att säga nu, man måste kika på deras schema för nästa år och samordna med dom andra platserna man skall besöka också

ProMod
0

Jo det är sant…

Är det nåt du kan tänka dig att hålla lite koll på ???

Jag är seriöst intresserad av att åka och kan garantera att min bror "Raldor" är det också…

Så med Greenhorn så skulle vi vara minst fyra st som vill åka…

Greenhorn
0

#8 & #11 Har ni plats för en till hänger jag gärna med! Skrattande

starhawk
0

#11-12: Det kommer jag oavsett hålla koll på men vi planerar att göra som sist dvs med bil genom Norge till Bergen och sedan färja till Newcastle. Sedan blir det B&B på vägen neråt

ProMod
0

OK…

Det blir en bra bit att åka det…

Går det färja från bergen fortfarande ?

Vad har ni planerat att besöka på vägen då ???

starhawk
0

Tja Duxford är ju en punkt på turen, gärna någon flygdag, för övrigt har vi inte så mycket bestämmt än färjan från Bergen är rätt nyinrättad så den bör väl finnas kvar

ElLobo
0

Tails är också intresserad av Tankfest.

Tankfest någon??

Tails
0

Jag är så grym på att läsa alla trådar. Och mitt minne är också bra.

jag har kort närminne. Jag har kortnärminne. Jag har ett bra minne också.TystTystSkrattande

ElLobo
0

#17: Skrattande

Greenhorn
0

Tankfest är ett måste! SkrattandeSkrattandeSkrattande

Får se dock om jag tar mig dit via färja eller flyg+hyrbil.

leo-
0

Är det till 2010 vi pratar om så är jag helt klart intresserad.Tankmuseet har jag inte varit på men Duxford är ett måste

Ett par tips om det finns motorintresse så nere vid Southampton kryllar det av småmuseer bla Beulieu eller hur det stavas.

I mitt fall skulle jag gärna vilja till ACE CAFE igen och ev om det finns nåt kvar av BSA i Birmingham

Och som sagt det finns väldigt billiga flyg. dit men hyrbilar är hyfsat dyra.

Det finns ju även bussresor dit har jag hört

I mitt fall skulle det vara skoj att köra ner på (BSA:n ) som står härute men det är för dyrt.

Har ev lite kontakter via spelandet så att man ev kan få tag i en billig hyrfirma

Det verkar som det blir en Englandresa för mig i vilket fall som helst nu när jag tänker på vad jag vill kolla in däröver

starhawk
0

Tänker preliminärt pricka in Tankfest 2010 men planeringstadiet infaller inte förrän runt nyår någonstans

ProMod
0

Ja jag är ialla fall intresserad av att haka på om det blir en resa över sundet…

Det finns en hel del som skulle vara kul o besöka, så tiden blir knappast svår att fylla med aktiviteter…

Greenhorn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bovingtons maffiga Tiger1 Tungan ute

[Henke29]
0

Mamma mia de där hadde vatt kul att se..
En härlig Tiger Live så att säga..

Henke

starhawk
0

Inte nu i sommar men nästa, vänta bara…Cool

[Henke29]
0

mm de hadde vatt kul att följa med på ett sånt äventyr men tyvärr räcker nog inte pengarna till..

Henke

starhawk
0

#14: DFDS har tydligen lagt ned färjelinjen Bergen-Newcastle men inget ont utan att det för nåt gott med sig, man kan åka med Tor Line från Göteborg till Tilbury, förort alldeles öster om London, då slipper man åka genom Norge och hela vägen ner från Newcastle visserligen får man åka fraktbåt utan disco och taxfree-shop men än sen?

Om man har bråttom har Tor Line en linje från Göteborg till Immingham alldeles söder om Hull (Humbrols hemstad) den går över på ett dygn, till Tilbury tar det ett och ett halvt dygn, men tiderna! Avgår från Göteborg 21:00 och anländer Immingham kl 22:00 den andra avgår 19:00 och anländer Tilbury Kl 08:00.

Greenhorn
0

#27 Har du tänkt att ta egen bil eller blir det hyrbil i England?

ProMod
0

Jag o Raldor funderar på att ta med egen bil över om det inte blir för kostsamt o omständigt…

Vi funderar också på om man skulle ta båt mellan Göteborg - Fredriksahvn, sen bilar man ner till Esbjerg och tar färgan över till (vet inte om det blir rätt stavat) Herridge (det ligger nästan i höjd med Duxford).

Och utgår sen därifrån för att åka dit vi nu alla vill ?!?!

Greenhorn
0

#29 Har ni plats för en till i bilen om ni tänkt åka till England via Göteborg? Oskyldig

Raldor
0

#27 Ett alternativ är att åka Esbjerg - Harwich (18:45-12:00). I synnerhet om man planerar ett besök på Duxford på resan.

ProMod
0

#30 Absolut …

Visst fixar vi så att du kan åka med du också i ¨å fall

Greenhorn
0

#32 Perfekt! Glad

[Henke29]
0

Ja en sånn resa får man drömma om här iallfall.
Men ja hoppas man får se mycke bilder och lite små videosnuttar när ni kommer hem Tungan ute

starhawk
0

#28-31: Ja vi tänker använda den egna bilen, har även tittat på alternativet Esbjerg-Harwich redan förra gången, men då måste man passera Öresundsbron och Bältbron båda med en saftigt broavgift helt i onödan och om man redan åkt till Göteborg varför inte åka direkt till England? Tilbury ligger precis utanför motorvägsringen runt London så därifrån är det inget problem att ta sig upp till Duxford, har ju åkt den vägen förr, fast i andra riktningen. Frågan är varför det heter Harwich förresten? färjan går ju till Parkeston som ligger innanför Harwich

Raldor
0

#35 Öresundsbron går väl från Malmö? Den enda ev bron jag hittar ligger i Ålborg. Kan inte tänka mig att det någon större avgift där.

Tanken med Harvich är att vara instängd på en fraktbåt så lite som möjlgt. Nordsjön är ganska enformig att titta på.

starhawk
0

#36: Utgick från Michelins reseplanerare den föreslog vägen över Malmö-Köpenhavn-Esbjerg men en alternativ väg är alltid intressant, och den korta restiden är ju en bonus

starhawk
0

#36 forts: Jaha du menar att färja över till Jylland, bila ner till Esbjerg och sen ta färjan där, vad kostar det i pengar och tid då?

Raldor
0

#38 Färjan tar 2 timmar och kostar kostar för 4 personer+bil ca 1200:-. Enligt MultiMap så tar det ca 3 timmar från Fredrikshavn till Esbjerg.

Jag har inte lyckats få fram några priser på TorLine, så jag vet inte hur mycket det skiljer i pris mellan färjorna till Harwich resp. Tilbury. Om den skillnaden är mindre än Stena + bensin.

Vad det gäller vägarna till Duxford så sklijer det inte så mycket. Däremot borde det vara enklare att åka från Tilbury eftersom det är motorväg hela vägen. Vill man däremot se lite av landsbygds-england så passar Harwich förmodligen bättre.

starhawk
0

TorLine kostar i nu läget 1800:- per person (helpension) och 1500:- för bilen, enkel resa, hur mycket tar Harwichfärjan?

Bergenfärjan tog straxt över 7000:- tur och retur för två personer och bil om jag inte minns fel men då ingår inte käket

Raldor
0

Kollade på Direct Ferries. Enkel resa 2 personer + bil 324euro. 162 euro per person inklusive bil. (ca 2000:-)

4 peroner plus bil och priset blev 522euro, 130.50 euro per person inklusive bil. (ca 1600:-)

Incheckning senast 2 timmar före avgång.

starhawk
0

Tja det blir billigare och mindre krångel med fraktskutan, sen får man väga det mot lite snabbare överfart, och så får man dessutom se om det händer nåt fram till straxt efter årsskiftet

Raldor
0

Gjorde en liten prisjämförelse med RyanAir och Hertz. Prisskillnaden blir avsevärd.

Jag har skissat på 4 personer tur och retur.

Båt: ca 15000:-, restid 3 dygn.

Flyg + hyrbil: ca 5000:-, restid 4 timmar.

ProMod och jag har kommit fram till att det senare alternativet är bättre för oss. Det hindrar däremot inte att man sammanstrålar på en bestämd plats och tid, t.ex. Duxford.

starhawk
0

Tja Ryan Air är ju lite av lotteri, fungerar det är det jättebra, men om det händer nåt sitter man på pottan rejält. Men om ni känner för det så testa, ni kan ju ha tur

För min del så behöver jag frakta med mig diverse mediciner som flygets terroristnoja säkert inte gillar och så har man ju den alltid närvarande risken att bagaget hamnar på Mallorca t.ex.

Men att sammanstråla vid Duxford låter som en utmärkt idé, vi får väl slipa vidare på dom planerna straxt efter årsskiftet då kalendariet för respektive platser dyker upp

Raldor
0

Ryan Air har ju sina sidor men det har alltid funkat för oss. Men är du beroende av läkemedel så har jag full förståelse att du inte vill ta några risker. Hälsan är värd mer än pengar.

Men som du säger, vi får återkomma med planering längre fram. Vore kul om vi kan få ihop något.

starhawk
0

#45: Ja eftersom det inte är några anslutningsflyg inblandade så går det säkert bra, vi tittade också på det alternativet inför Englandsresan 2007 men efter krånglet vid flyget under Londonresan nåt år innan så valde vi färjan eftersom det alltid funkat bra under tidigare England och Skottland-resor. Och att frakta stora modellkartonger är ju betydligt smidigare i egen bil, långt innan terroristparanojan ens var på tapeten hade jag en gång en kartong med en B-52 i skala 1/72 med mig till flygplatsen i London, då fick den gå som någon typ av "kabinfraktgods" finns det alternativet kvar nu i terroristparanojans dagar?

Raldor
0

#46 Ska man handla mycket så är egen bil ett måste. Eller om man ska ställa ut modeller. Bilar i 1/25 gick skapligt att ta som handbagage, men blir modellerna större eller flyg så blir det knepigt.

Vi har pratat om att ta egen bil vid nästa resa till Model World i Telford. Senast gick vi och suktade över allt som vi inte kunde köpa eftersom vi flög.

Immingham verkar för övrigt lämpligt om man ska till Telford.

Tails
0

Hmm om ni ska gruppa till england för att eventuellt kansk införskaffa modeller så ta med ett släpp med dragkrok ;)

Min flaskhals på C4 var kofferten och sambon Tungan ute

starhawk
0

#48: He he ja det vore ju en idé, men så många modeller är inte inplanerade, faktum är att inga alls är inplanerade, men man vet ju aldrig om det blir några impulsköp!

Raldor
0

#48 Åker man till Telford för att handla så är det stor plånbok och ännu större skåpbil som gäller. Där finns allt.

starhawk
0

Det där Telford låter inntresant! lite mer info tack!

ProMod
0

#51 Det är ungefär som 3 stora hallar i storlek med en ishockey hall ungefär, där 2 av dom är fulla med företag och föreningar från hela europa visar upp sig…

Det som inte finns att köpa här när det gäller modeller och tillbehör finns inte överhuvud taget mao det finns allt…

I den 3:e hallen är det ett par "mathak" och en hyfsat stor modellutställning…

Väl värt ett besök (om året)!!!!!

Raldor
0

#51 Scale Modelworld anordnas av IPMS-UK i Telford varje år. I år 7-8 November. Det sägs vara världens största modellutställning. Och det är stort. Om du tänker dig 3st ishallar som sitter ihop. Så stor är lokalen. Och den är sprängfylld av modeller och handlare. Alla kända märken och handlare finns på plats, tillsammans med en mäng mindre firmor. Intressegrupper av alla de slag.

IPMS-medlemmar utanför UK går in gratis. Boende för IPMS-medlemmar brukar kunna ordnas genom IPMS-Sverige som åker över med en utställning varje år.

För den som är intresserad av modeller så är det här värdens största gottis-butik.

Dessutom ligger RAF's Museeum i Cosford bara nån mil från Telford.

Rekomenderas starkt.

http://www.ipms-uk.co.uk/

ProMod
0

Ha ha…

Jag hann före dig :)

Raldor
0

#54 Ja,ja. Linslusen ska alltid va värst ;)

ProMod
0

Det är sant…

starhawk
0

#53: Låter som en farlig plats, hur skall man kunna hålla sig där?

ProMod
0

Det går knappt..