Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 3722 ggr
Fisken33
0

Ännu ett nytt projekt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då var det dags att börja karva på nästa ide man har gått och lurat på ett tag.

Denna gång blir det lite mer återvining av sånt man har fått över från annat man har byggt, och den här gången så tänkte jag tälja ihop ett Panther turret bunker, ska väll försöka få ihop det till ett litet mini dio så småningom, vi får väll se.

Här är lite bilder.

Det tänkta objektet blir ett överblivet torn från Verlinden, med Zimmerit på, men det fanns visst med det på också har jag sett, här har jag skurit bort allt onödigt på taket och fixat till Tamiya pippan jag tänkte andvända mig av.

Här är lite nya lyftöglor fastsata.

Här har jag bockat till, slipat och gjort klart en bit genomskinlig förpakningsplast till plåten över mantelt.

Ja så här ser det ut när jag slutade idag, nu ska det spacklas och slipas lite och sedan är det väll tänkt att det ska grundas, kan man andvända sig av Tamiyas grudsprayer till det också?, har aldrig målat resindelar förut.

En länk som jag har fått fakta och ideer ifrån:

http://rofe.19.forumer.com/viewtopic.php?p=4685&sid=71f7ca9d61598537dda3e312f02ed6f7 

Fisken33

Azgaron
0

Kul idé! Ska bli kul att följa det här projektet!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Fisken33
0

Idag har det inte blivigt så mycket gjort men det har spacklats och slipats endel sedan har jag fixat till luckorna(första gången jag andvänt fotoets) och lita kulhål har också tillkommit runtom, en mässings plåt har jag vikt till som skydd för periskopet, eller vad det kallas.

Fisken33

Tails
0

FÅr man fråga vad slutidén är? Blir det ett panther torn eller ska det bli till en hel vagn?

Mvh Hampus

Fisken33
0

Det var tänkt som ett Panther turret bunker, och det ska väll ner i bland lite gatsten någonstans på någon gata i Berlin.

Playtime
0

Oj vad dom hittar på i krigstider.

hur går det gamla talesättet… "Nöden är uppfiningarnas moder"

Hur som helst, cool ideè och lycka till

Pajje
0

Håller med, riktigt kul och orginellt! Väntar spänt på slutresultatet!

PonCar
0

Intressant! Det här var nytt för mig. Har man även på svensk mark använt utrangerade stridsvagnstorn o dyl för tex basförsvar osv?

Pontus

Greenhorn
0

#7 Det har funnits även i Sverige. Här är ett exempel på en värnkanon.

Kolla även sidan www.bunker.nu  där kan kanske finnas lite om detta ämnet.

AlliN
0

ska bli kul att se när det e klart

PonCar
0

#8. Intressant! Såg inte så vidare cozy ut i det värnet -inte som i såna där hemtrevliga finska korsur man har sett på film… Finns ju en hel del sådanadär lämningar här o var i de svenska markerna. Lite synd att det inte satsats mer på att sätta upp infoskyltar som visar hur det sett ut och vad syftet var. T.ex finns på berget ett stenkast från där jag bor i Nyköping tydliga lämningar av stadens en gång ganska starka LV-skydd. Skulle vart intressant med en tavla där med lite bilder o text.

Pontus.

Fisken33
0

Jaha då har den fått lite grundfärg, det funkade ju bra med Tamiyas vita grund även på resindelar, och som vanligt ser man vart man har slarvat med spackling och slipning.

Azgaron
0

Snyggt Fisken!

Jo, det brukar bli den effekten när man fått på primer, fast det syns ju inte nått i bilden!

Fisken33
0

#12 Det kan nog vara för att den vita färgen inte ger så mycket detaljer, det var inte så värst farligt, mest runtomkring och på plasten som jag andvände till att fylla upp hålet med, det mesta täktes av de nya luckorna jag satte dit, sedan bestämde jag mig för att strunta i att spackla mer och gjorde en rövare i stället, jag slipade bara ner färgen med ett lite grövre slippapper och "duttade" på lite MR surfice 500 i stället, så nu ser det ut så här på ovansidan av tornet.

[Henke29]
0

Ser kanon ut tycker jag Skrattande

Fisken33
0

#14 Tackar, vi får väll se hur det blir i slutänden.

[Henke29]
0

Det blir särket bra Skrattande

Tails
0

Den där verlinden zimmeriten kan man ställa klockan efter..som de säger i england. Den verkar riktigt bra. Kanske man skulle ta och leta upp någon gång Skrattande

Fisken33
0

#17 Jo den är helt ok, men det är bara att det passar inte till Tamiya som det står att det ska göra.

Bakstycket till satsen som förljer med är minst 5-6mm för liten så det blir en glipa på ena sidan + att jag tycker att resin remsorna som ska vara på sidorna är lite för tjock, och sedan hade jag ett himla jobb med att få manteln att passa, lika dant är det med låderna till bakstycket.

Så jag tror att det finns bättre saker att kasta bort pengar på, det tyckte jag i alla fall, tills jag kom på att man kunde andvända det till detta.

[Tunnan]
0

Tråkigt att det inte passar som utlovat var
Verlinden ska ju annars vara bland det bästa man kan köpa när det gäller extradetaljer till plastmodeller.

Men detta fixar du säkert galant
Ska blir…eller rättare sagt det är kul att följa detta bygget.
Och bra blir det också.
Lycka till.

berfrund
0

#8 bra länk där lär man titta flergånger framöver.

Ser riktigt bra hade ingen anning om att man använt Panther torn till detta set en heldel andra torn men inte dessa.

Fisken33
0

#19 Tackar, jag det var meningen att jag skulle ha andvänt det till min Tamiya Pather jag har men det fick bli till annat i stället, men det funkar ju det med, man får göra det bästa av situationen helt enkelt.

#20 Jo jag har sett en heldel varianter när jag letade efter fakta till detta bygge, och en del var väll även från tanks dom erövrade också.

Fisken33
0

Nu har jag smetat på lite färg till på tornet, och smeta är väll rätt ordval i det här fallet, vet inte om det är värmen här nu eller färgen som börjar bli gammal för den vill gärna bli tjock och lite grynig efter ett litet tag, har försökt med att spä den med det verkar inte hjälpa så mycket.

Det är Tamiyas färger jag kör med, någon som har samma problem?

Ett par bilder:

Nu tänkte jag börja leta lite material till dioramaplatan jag tänkte ha det hella på, så det blir ett litet uppehåll ett tag medans jag planerar det, har ingen riktigt färdig plan på hur det ska se ut än, så jag återkommer när jag har hittat lite saker att andvända mig av.

[Henke29]
0

Är det pensel målning ???
Dom går knappt att penselmåla Tamiya färger men de finns särket knep me det också..

Henke

Fisken33
0

Jo det är det, det konstiga är att jag inte har haft några problem med att penselmåla färgerna innan jag flytade hit.

[Henke29]
0

Blandar du Tamiya färgen me vanligit kranvatten ??
Eller kör du med deras egna Thinner ??

Henke

Fisken33
0

Nae jag kör med deras thinner.

pelleb
0

Ser riktigt bra ut så här långt. Det skall bli spännande att se fortsättningen.

PeO

[Henke29]
0

Jag vet att BjarneS här på forumet hadde hält upp ett litet fart med vanligit vatten till sin Tamiya färg när han behövde penselmåla.
Själv ska ja testa dett då ja tycker Tamyia färgen är svår att penselmåla då den torkar snabbt.
Framöver ska ja testa detta tänkte ja.

Henke

starhawk
0

Jag har penselmålat hela min Predator med enbart Tamiya färg och har därför svårt att förstå vad som skulle vara problematisk med att penselmåla Tamiya färg ?

Javisst ja skallen är målad med Citadels Skull White men annars är det Tamiya för hela slanten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
0

Ja tycker den torkar väldigit snabbt om man nu gemför med Humbrols färger.
Tycker den är lättare att måla med pensel.
Men de är väll övning med Tamiya också för att få det bra med pensel också.

Henke

BjarneS
0

Som Henke skriver så har jag ett fat med vatten som jag doppar penseln i, stryker sedan av den på ett papper så den är lagom fuktig innan jag doppar den i färgen. Färgen blir då utspädd vartefter jag använder den och hinner då inte bli tjock och grynig. Krävs lite övning innan man får till det , men jag tycker att det funkar bra.

Bjarne

Fisken33
0

#31 Så du blandar aldrig ut färgen med något annat oavset vad det är du penselmålar?

BjarneS
0

Nä, bara en fuktig pensel, och så sköljer jag den var tionde minut så det inte torkar i penseln. Ha inte för mycket vatten bara för då blir Tamiyafärgen vitflammig. Jag brukar lägga andra lagret med Vallejofärg för att undvika det, men Tamiya först för den fäster bättre i plasten.

Bjarne

Fisken33
0

Ok, bra tips att tänka på i fortsättningen, tackar.

Azgaron
0

Blev ju snyggt så tycker jag!

Fisken33
0

Tackar Azgaron, nu ska den vädras och pysslas om lite också, sen blir det kanske lite tilläggs saker på den när jag har dio upplägget klart.

Fisken33
0

Jaha då har det blivigt lite gjort igen då, nu har jag gjort själva bunker delen som tornet ska vara plaserat på, det är gips lim och sandspackel på en plexiglasbas, som senare ska målas betong grå och vädras och slitas ner lite till.

Azgaron
0

Spännande! Ska bli kul att se det ihopsatt!

sponny
0

Ett riktigt intressant projekt som man ser fram emot att få se färdigt.

Fisken33
0

Nu har jag fått dio-plattan så pas färdig att det snart går att börja måla den lite, så här ser upplägget på diot ut än så länge, det blir väll inga större förändringar på det som det ser ut nu, den blir inte så stor dock, här är en bild i alla fall.

Exelon
0

Ser bra ut Fisken. ska bli intressant att se vädrigen sen.Skrattande Lycka till!

Azgaron
0

Ser lovande ut!

Tails
0

Looking good! Fortfarande imponerad av Verlindens zimmerit!

Fisken33
0

Tackar tackar.

#43 Ja den ser inte ut att försvinna hur man än gör.

Fisken33
0

Nu har jag vart igång och kladat igen, denna gång med lite färg och sandspakel, några rör har kommit till i dioplatan också(mäst på skoj), vart väll sådär.

Lite bilder.

sponny
0

Det ser inte alls dumt ut, det kan nog sjutton bli nåt när det är klart. Och själv tycker jag att rören var en kul idé.

TommiN
0

Det ser spännande ut,mera bilder!!Glad

Azgaron
0

Ser fram emot fortsättningen!

Fisken33
0

Nu har jag kommit en bit till, har limmat kullerstensgatan klar (gjord av små gröna bönor och svart modelllera jag rullat kullor av), målat lite i förebyggande för finliret som blir sist, så just nu ser det ut som något man skulle ha gjort på dagis.

Till sist ska jag gå över allt med lite vädring av både tornet och dioplatan.

Lite bilder.

berfrund
0

hepp miljövänlig och ätbar det e o gå utanför ramarna det!

jag är helt övertygad om att ni vet vad ni gör ser fram mot fler blider…

Azgaron
0

Ska bli intressant att se hur det här blir sen.

johannespanzer
0

#49 Fisken - Det här ser ju klart intresant och inspirerande ut! Bönorna är ju en klockren ide!

[Henke29]
0

Du har fått till det väldigit bra Fisken Skrattande
Ska verkligen bli kul att få se fortsättnig på detta diorama..

Henke

Fisken33
0

Har inte blivigt så mycket gjort, har "fogat" gatstenen det är det ända, och det vill gärna spricka i värmen när det torkar, så jag har gjort det för en andra gång nu, nästa gång blir det nog att andvända gips nu när det är varmt.

En bild.

Fisken33
0

Sådär, nu har väll diot blivigt i det närmsta färdigt, lite småsaker kvar, och vädrigen förstås, är det något ni tycket att jag har missat så är det fritt farm att ge förslag, själv är jag ingen erfaren diobyggare och har säkert missat en del uppenbara grejer för er som har gjort det länge, men så här ser det ut i dags lägget.

pelleb
0

Det ser jätteläckert ut. Lite vädring och kanske lite Allmänt "bråte" på marken. Det ser lite för rent ut.

Riktigt snyggt så här långt dock.

PeO

Azgaron
0

Snyggt! Kullerstenarna blev jättebra! Nu är det ingen som kan ana vad de var innan! Glad

Lite mer bråte som sagt eller fler sandsäckar kanske!

[Henke29]
0

Ser ju kanon ut Skrattande

Fisken33
0

#56-58 Tackar, ja jag kan väll säga att jag är ganska nöjd så här långt, och visst lite bråte får nog allt plats det är klart.

Fisken33
0

Nu har det kommit till lite bråte, vet inte om det ser för lite ut eller om det är bra så här, här är lite bilder i allafall.

[Henke29]
0

Jag tycker du har fått till det väldigit bra Skrattande

Fisken33
0

Tackar Henke, jo jag kan väll säga att jag är nöjd, det är väll lite små detaljer här och där som ska fixas till bara.

pelleb
0

Nu ser det bättre ut Fisken. Det blev riktigt tjusigt. Jag gillar verkligen kullerstensgatan.

PeO

Azgaron
0

Mycket snyggt Fisken! Trevligt litet dio!

Fisken33
0

#63,64 Tackar, ja nu käner jag mig nöjd själv så det är väll lika bra att lämna det där annars blir det väll för mycket.

ElLobo
0

#60: Det där ser riktigt bra ut!

Fisken33
0

Tackar.

Greenhorn
0

#60 SNYGGT BYGGE!!! Den nedrivna propagandaaffischen ger extra dramatisk effekt åt dioramat.

berfrund
0

Vart riktigt bra! tackar o bockar för alla fina bilder.

Fisken33
0

#68 Tackar för det, ja jag tyckte att jag var tvungen att lägga in något med lite färg i som bröt mot allt det gråa.

#69 Tack själv.

PonCar
0

Mycket snyggt och intressant minidiorama! Och ännu ett innovativt tips -bönor som gasten! Hur fyndigt som helst -det gäller att se möjligheter. Bara de inte får för sig att gro…

Fisken33
0

Nae det är lite dumt, ett tips är att lacka dom innan man målar då håller dom sig längre.