Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3842 ggr
AChristian
0

Målning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur fint våtslippapper använder ni innan ni sprutmålar? 1200 el. ännu finare? Modellen är 1/8 och det är den första plasten för mig på många år. Den är alltså stor… och jag som aldrig har sprutmålat! Hur f…n skall det gå? Får träna upp en burk på något annat först. Påskägg kanske Obestämd.

Så ni förstår, här behöver man all hjälp man kan få…

Kommer snart med bilder på min St. Canute (Billing Boat) som är färdig. Har alltså gjort ett tillfälligt(?) hopp från trä till plast.

Glad Påsk!

Christian

starhawk
0

Jag slipar bara där jag spacklat, den främsta förberedelsen inför sprayningen är primern, som jag också sprayar, hitills har jag kört med Tamiyas vita primer, den ger ett underbart underlag till den slutliga sprayningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

AChristian
0

Det låter bra, för jag vill helst undvika slipningen om sanningen skall fram. Tycker att det är ett onödigt steg på delar som ser fina ut. Var på Biltema och köpte ett gäng färger + primer. Tror att resultatet kan blir bra ändå, -efter lite träning förstås.

[Henke29]
0

Ja har kört Warhammer Skull White Primer den funkar också bra.
Den torkar väldigit snabbt..

Henke

[Hayabusa]
0

Jag brukar bara slipa de område som jag bearbetat på ett eller annat sätt dvs spackling, skarvar etc. Innan målning så brukar jag tvätta plasten i ljummet vatten och lite diskmedel. Bara lite, lite diskmedel. Det gör jag för att få bort eventuell smuts, fett, släppmedel etc.

Det är inte fel att lägga ett lager grundfärg eftersom det är oftast mycket lättare att se eventuella missar/ojämnheter i plasten då.

Ett litet knep är att man faktiskt kan slipa & polera en lackerad yta. Hur det funkar med de färger som du köpt, AChristian, det har jag ingen vetskap om, men blanka hobbyfärger som t ex Model Master enamel, Tamiya akryl, Humbrol enamel m fl. funkar bra för detta. Det är det som på fackspråk kallas "Colorsanding", man vattenslipar den lackade ytan med väldigt fina våtslippapper typ 2000, 3000 etc. Slutligen polerar man upp ytan till högglans med hjälp av polermedel.

Har du kollat på TV-program som "Overhaulin´, "American Hot Rods" etc, så har du sett hur man gör det i skala 1/1 Glad

På så vis kan man få en riktigt jämn och spegelblank lack, men givetvis kräver det ett bra förarbete och grundjobb.

/Stefan

johannespanzer
0

#4 Hayabusa - tackar - mycket matnyttigt text, det skall jag ta till mig. Glad

En fråga bara, var handlar jag slippapper som är 2000 och 3000 och vad heter de? Är det såna abralon "dukar" från mirka eller finns det som papper också?

[Hayabusa]
0

#5 Varsågod, hoppas att det kommer till glädje Glad.

Våtslip i riktigt fina storlekar (dvs finkornigt) finns hos diverse handlare .Själv har jag handlat av t ex Alfa Hobby och Virago Hobby, men det finns säkert hos fler handlare.

Går du in på Virago Hobbys hemsida, så kolla under:

-Produktkatalogen - Verktyg m.m. - Polering. Där hittar du flera produkter som är användbara för att få till en riktigt fin billack. Det gäller att ha tålamod, vara noggrann och vara "fin på handen" så kan man få superfina reslutat. Det som man gör, är att man tar bort eventuellt "apelsinsskal", dammkorn etc. i lacken.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Ett litet exempel på hur det kan bli…Karossen är lackad med Model Master enamel, gul pärlemor. Gjort med en enkel airbrush, Badger 350. Ingen klarlack och ytan är inte heller vaxad. Våtslip + polermedel. Jag är inte på något sätt en mästare med airbrush (eller för övrigt heller…), men det jag ville visa är att med denna metod kan få riktigt fina, blanka målningasarbete.

/Stefan

PS

Kommer en bild till. Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna. Hoppas att ni har överseende.

[Hayabusa]
0

Bild nr:2

AChristian
0

#4 Tack för denna informativa text i dina inlägg. För övrigt ser det mycket bra ut på bilderna, ska själv försöka komma i närheten av du visar. Men det är som sagt mitt första bygge på många år, och till det mesta fordras lite vana. Ska nog få ett bra resultat till slut, förhoppningsvis. Bara man vet något så när hur man ska göra.

Christian

johannespanzer
0

#6 & #7 Hayabusa - mycket fint! Alfahobby ligger ju här i stan faktiskt, visste inte att de had slippapper också - finemang! Alltid intressant med målning, och att det är "enkelt" ja, men inte lätt och fina resultat får du!

Hur tunnt späder du färgen och lägger du flera lager (med torktid emellan) eller lägger du liksom lager på lager direkt?

#9 Christian, förtvivla icke! Lite övning, visst, men med såna h'är bra "Hayabusa"-tips så är du snabbt på banan! Skrattande

AChristian
0

#10 Ja, jag ser ljust på framtiden. Nu skall det bara bli väder här på Österlen-kusten också, så jag kan ta delarna till kolonin och spruta dom därSkrattande.

[Hayabusa]
0

#10 Jodå, Alfa Hobby har ett stort sortiment av verktyg, tillbehör etc. Nu har jag förvisso inte besökt deras markbutik, men det borde ju vara samma sortiment som nätbutiken.

Jag förtunnar färgen med lika delar förtunning/färg. Blank enamel, som i detta fall, lägger jag på i flera tunna lager. De första lagren "dammar" jag på på , dvs det är väldigt, väldigt tunna skikt. Syns knappt. Brukar ha en väntetid på c:a 30-40 minuter emellan. Det avslutande färglagret lägger jag på "vått" dvs det är viktigt att färgen får flyta ut. Här får man vara försiktig så man undviker rinningar. Totalt rör det sig om 3-5 skikt färg. Men, bättre många tunna än ett tjockt, så att säja…Ska man måla en bilkaross t ex, så är det ju i regel blank färg man använder och då föredrar jag faktiskt en singel-action airbrush. Man behöver inte någon extra kontroll över färgen, huvudsaken är att det blir någorlunda jämt och utan rinningar/apelsinskal. Enamel är bättre än akryl (i detta avseende) eftersom den flyter ut bättre och får en jämnare yta.

Sedan måste färgen få torka/härda ordentligt. 1-2 veckor ungefär. När man sedan ska slipa bort ojämnheter, dammkorn etc. så använder man alltså fina kornstorlekar av vattenslip. Slipa ALDRIG i cirkulerande rörelser utan bara fram & tillbaka. Var försiktig vid karossveck och andra upphöjningar, där är det lätt att slipa igenom. Använd mkt vatten och t om en liten droppe diskmedel i vattnet. Efter mkt tålamod och slipande så har du till slut en sidenmatt lack som är väldigt jämn och fin. Med hjälp av polermedel putsar du sedan upp en ytan till en blänkande finish.

Allt som jag skrivit här, gäller för bilkarosser med blanka färger. Ska man airbrusha matta färger, så är det betydligt lättare. Det är en HELT annan sak, tycker jag. En annan sak som är viktigt vid arbete med airbrush, är att kunna justera lufttrycket. För högt tryck = svårt att till ett bra jobb. Ja, rent ut sagt omöjligt…Lagom tryck & lagom förtunnad färg är bäst Glad

/Stefan