Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 1662 ggr
flyingdragon
0

Årets första bygge klart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen klar med denna lastbil, det är Italeris Freightliner FLD 120 artnr.738. Har hållit på med den sedan i höstas. dekaler samt bakljus kommer från KFS, bakljusramp samt stänkskyddet bak är hemmagjort. Lackade den med bättringsfärg från Biltema……Skrikandes Gråter

Det gör jag inte om!!

Det kommer nog bli en lastbil till, vet bara inte riktigt vilken, kanske en jänkare till

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

flyingdragon
0

Ännu en bild

Virgil

flyingdragon
0

Och en bild till

Virgil

T-34
0

Jädrigt snyggt. Fascinerande att se denna blanka lackering för en som mestadels lackar saker och ting i olika gröngråa matta nyanser med mycket lera mm över ekipaget.

Riktigt bra

Magnus

Proosen
0

Snyggt!

Har haft blandade upplevelser med Biltemafärg men den här ser ju jättefin ut i lacken tycker jag. Vad var problemet som får dig att rata dem i fortsättningen?

Byggde själv en del lastbilar i min ungdom men nu är det länge sedan det blev något sådant.

Gillar färgen på den här, fast jag är lite jävig då jag har en viss svaghet för just blått.

Niclas

ElLobo
0

Ett snyggt bygge! Jag gillar också den blå färgen, och bakljusrampen.

JomL
0

Mycket fint,gillar färgen,det märks att du lagt ner mycket tid Glad

[Tunnan]
0

Mycke snyggt bygge Glad

AlliN
0

mycket snygg last bil

Buran
0

Stiligt Glad

"den här är en annan, en Airfix"

flyingdragon
0

Färgen är extremt känslig för stötar, även efter två veckors torktid. Jag skulle bättringsmåla ett par ställen där färgen fått sig en smäll och maskade med Tamiyas maskeringstape, allt gick mycket bra fram tills jag skulle ta bort tejpen………… Då följde färgen inunder medSkrikandes Skrikandes Skrikandes Skrikandes Gråter Gråter Gråter Gråter

Gissa om det var irriterande. det som var lite konstigt var att grundfärgen satt kvar. Nu är ju inte biltemas bättringsfärg avsedd för plastmodeller, jag vet inte vad det berodde på.

Har någon annan här på forumet haft liknande problem? Funkar andra bättringsfärger bättre? någon som vet? Jag har ingen tillgång till färgspruta och är därför tvungen att använda mig av sprayburkar, utbudet på modellfärger när det gäller sprayburk är i mina ögon sett rätt begränsat, finns det någon sprayfärg som funkar bra?

Har dessutom byggt den under tidspress då det är en födelsedagspresent till min svåger, han ska få den på lördag.

Lägger upp en bild till på kärran framifrån, hornen på huven är gjorda av en överbliven plastram som slipats till och sedan belagd med chromefolie.

Tacksam för hjälp

Mvh/ Jocke

Virgil

leo-
0

Jag använder biltemas hobbyfärg ibland och den funkar bra

Deras bättringsfärg till stötfångare och annan plast på bilen passar dessutom bra som pansargrå

snyggt bygge trots modellen,Cool gillar inte dom strömlinjeformade jänkarna det ska vara den kantiga Kenworth för min del Cool

JaguarMkVII
0

Den serie färger som Mekonomen säljer har jag goda erfarenheter av. Lätt att spruta, inget apelsinskal samt lätt att polera.

Jens

johannespanzer
0

Supersnyggt tycker jag! Precis som T-34 är det mest pansar som gäller för mig så detta fina blanka bygge impar stort på mig. Jag tror att det är hög precision och rätt oförlåtande lackning i denna stora skala. Imponerande!

GeeKen
0

Mycket snyggt bygge, men det var himla trist med färgen.

Men du, vad är det för skala?

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

sponny
0

Mycket snyggt bygge och en snygg färg, även om den var "dum." (milt sagt)

Azgaron
0

Mycket snygg lastbil Jocke!

#14 Jag gissar att det är 1:24/1:25! Rätt vanlig skala i bil och lastbilssammanhang!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

flyingdragon
0

Ska prova dem på nästa bygge, det kan inte bli värre än den färgen jag använde på den här.Glad

Det stämmer, skalan är 1/24.Cool

Virgil

WilcoX
0

Grymt fin !

starhawk
0

#10: det där får mig att tänka på när jag byggde en "flying sub" jag hade tejpat ihop skalet medans limmet torkade, när jag skulle ta bort tejpen följde en del av skalet med FörvånadSkrikandesGråter. skalet bestod av nåt fibrigt material under den blanka ytan, men innan såg den bara ut att vara extra tjock polystyren, men resten av modellen var vanlig polystyren

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
0

Mycke fint Lastbilsbygge Skrattande

flyingdragon
0

Visst är det irriterande när det händer, man blir bara så jä… förbaskad! Skrikandes Gråter

Virgil

starhawk
0

#21: Ja! det hade till följd att jag aldrig tejpar numera bara gummisnoddar o klämmor, fast maskeringstejp använder jag förstås vid målning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sturmgewehr
0

mycket fin måste jag säga!! ska med börja med en lastbil snart tänkte jag :D ska bara bygga klart min General Lee först Skrattande

flyingdragon
0

#23: Vad ska det bli för lastbil? Jänkare eller europé? Glad

Virgil

TommiN
0

Riktigt snygg dragbil det där,nu vart jag nästan sugen på att bygga en lastbil…Obestämd.

flyingdragon
0

#25: Det tycker jag, det var länge sedan jag hade så roligt med att bygga modeller som jag har haft med den här, i alla fall om vi bortser från det här med färgen. För mig kommer det att bli en lastbil till, vet bara inte om jag ska bygga mig en jänkare till och i så fall vilken eller om det ska bli en europe (Scania). Obestämd Cool

Virgil

ElLobo
0

#26: Bygg en av varje! Flört

flyingdragon
0

Det kommer det garanterat att bli, har ett gäng som ligger här hemma av båda sorter, vet bara inte vilken jag är sugen på just nu Obestämd Obestämd Obestämd Obestämd

Det ger sig nog bara jag har lite tålamod, just nu lutar det nog åt en jänkare till. Flört

Virgil

ElLobo
0

#28: Glad

flyingdragon
0

Min svåger fick kärran i födelsedagspresent igår och han blev mycket glad åt den, han flyttade genast undan ett par saker i hyllan där den skulle stå. Det var nästan som att se ett barn på julafton som får det som han helst ville ha. Skrattande

Då är det bara att börja med nästa…..

Virgil

Proosen
0

Kul när det man gör uppskattas, fick en liknande reaktion från min Far för några år sedan. Gjorde en 59:a Impala cab åt honom och den stal så att säga showen till bl.a. frugans förtret.

Niclas

johannespanzer
0

#30flyingdragon  och #31 Proosen - Underbara historier! Mycket kul att höra! Skrattande