stök med Bergpanthern.
Jag såg att många hade fina projekt man kunde följa här på siten,så jag tänkte lägga upp en skakig resa med min Bergpanther. Det är mitt första försök med resin men även metalband. Den är långt ifrån klar och jag tycker det är mer motgångar än framgångar så vi får väl se om den kommer att bli klar O_o

Efter första försöket med att torrpassa över och underchassit med allting "installerat" runt transmissionen så hände detta..Där är någon styrstång som går rakt över förarrutan och Kspluckan (mailboxen).
Det jobbiga är att jag har gjort det bästa möjliga så jag vet inte riktigt hur jag ska knäcka denna nöten.
I överigt är det lycka och glädje för det börjar nästan se ut som en bergpanther och den där vinschen med det provosoriska snöret ser lite avancerad ut när den är på plats

Hoppas att "våra pansarnördar" kan ge dig några tips om hur du skall lösa problemet. Det skal bli kul att följa detta bygge!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Heja, ska bli kul höra vad du säger om denna, har själv en Bergetiger från DML som väntar att bli byggd ngn gång i framtiden ;)
/Thomas

Funderar själv på att skaffa en Tiger. Och det ska bli kul att följa detta bygge. Lycka till.
lycka till med bygget Tails ,du har fått lite porblen se jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp ,men du kolla din inkorg så har du min adr o epost ,har lite problem med din hotm
Ska bli intressant att följa detta projekt! Bergepanther är en kul kärra!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

lycka till! härlig att få se lite mer pansar
Ja de var kul projekt detta hära :)
Lycka till
Henke

Det var roligt att det var så många positiva poster. Jag tror lösningen på stången är att man får ta bort den helt. Det är ju inte det första man lägger märket till när chassit är ihop limmat och man kommer bara kunna se att den saknas med tandläkarspegel. Det får bli det, eller så får man börja om med en interior från något annat företag. Jag har ju vincshen ^_^
Men innan det händer får Italeri släppa sin nya bergpanther!
MVH Hampus

Jag tog tag i en oidentifierad röra eller hög vid namn "bergepanther" och drog bort det som störde allt i röran. Jag har kommit fram till att Verlindens improvmentkit har lite saker som inte stämmer överens med någonting medan där följer med massa smaskens som inte står i beskrivningen som man kanske kan gissa sig till vart det kan sitta. Med Spiekbergs Panther bok i ena handen och verlindens beskrivning i andra så når man nästan en kompromiss som inte är helt rätt men heller inte snorfel.

Kul att du lyckats få nån slags ordning på bygget! Ska bli kul att se den målad!
Azgaron

Vilket spännande bygge! Ser våldsamt avancerat ut med all interiör och fotoets! Jag förstår att det kan bli lite krockar med grejer….det ser ju fullsmockat ut därinne! 
Ett kul bygge o snyggt byggt Tails , ser att det är inte mycket spelrum, tajt som attan , men det gör ju modellen så mycket intressantare , ser fint ut o lycka till med resten 

Jag har börjat gå över till det utvändiga och börjat pilla med 20mm kanonen och annat dyligt.
Verlindens beskrivning beskriver inte alls något om vad som ska användas till kanonen så det får man gissa sig själv till. Där är mycket av innehållet till verlindens improvment kit som inte alls nämns i beskrivningen vilket är lite synd. Det följer nämligen med massa trevligheter som mp38/40 med magasin utanför. Två stycken mg34or med stödbenen ihop fällda, vattenflaskor, mindre handvapen, magasin mm.

Jag har täckt ytan med humbrols putty som jag mjukade upp med isopropanol över en natt i ett utbränt värmeljus. Det blev relativt bra resultat. Jag hoppas ytan kommer bli bra sen när vagnen kommer få färg på sig. Det hade varit roligt om man satte på lite zimmeriter på den men jag tror det får bli till en annan vagn.

Här provas metalband för första gången. Ska bara spänna banden lite så kommer det bog bli bra.
Även om jag har sett över en massa fel med italeris vagn så ramlade jag ändå över att tagboxen nog är för liten. Jag kollade lite snabbt i jentz bok och kom fram till att boxen är ungefär 8-10mm för kort. Boxen ska nästan sträcka sig bakåt nästan över kranen ni ser på bilden.. Modellbygge is the shit. Den tjocka stocken som är uppsatt på boxen är en stock man satte mellan bergaren och vagnen ifråga när de skulle knuffas loss.
Tycker att det blir fint som snus Tails ,dom metallbanden ser grymt realistiska ut ,lite kortare som du säger så sitter den som en smäck ,hur är det att jobba med metallband ?

Vad är det för hjul du har på? Italeris egna? Jag tycker mig se att det är 24-bultars. Jag är inte säker, men har för mig att många Bergepanthers var ombyggda tidiga pantrar, vilka ofta hade 32(16) bultars hjul.
Vilka saker har du använt i bygget? Man blir ju nästan sugen på att bygga en själv….:)

Tack så mycket! Det kan ju kännas lkite drygt att länka dom men inget utöver det vanliga när det kommer till band. Synd att de är så dyra annars hade jag nog nästan köpt metalband till alla mina vagnar.
Det är tamiyas panther G hjul från panther G steel wheel v. Italeris ser ut som tågvagns lhul :c
De tidiga panthrarna och bergpanthrarna hade det men jag vet inte hur det såg ut sedan. Jag har hamstrat på mig väldigt många bilder av bergepanthern och många av dom har många bultar. Där är något überexemplar av en tidig bergepanther och den har blandade bult antal.
Så här var det tänkt:
Dragon premium panther D chassi/hjul/band.
Italeri box och spade samt lite smått.
Verlinden improvment kit för vinch och interior.
Så här blev det:
Italeri bergepanther + verlinden improvment + Tamiya panther G hjul.
Italeris panther är ju inte topp i dimensioner och detaljer. Men när det kommer till så mkt arbete för att få verlinden och italeri att passa med det + att slakta ett super bra kit(Premium panther D) så valde jag dimensionfelen. Som redan sagt så ska ju Italeri ändå släppa en ny bergepanther så småningom.
Mvh Hampus
kostar dina metallband ?

#21 Jo, den där flensen som sticker ut på Italerihjulen är inte att leka med. ;)
Jag har för mig att det är så här: Tidiga Panther D hade 16-bultade hjul. Dock visade det sig ganska snart (Kursk) att de gick sönder, och som lösning på befintliga vagnar, så satte man in en extra bult i varje mellanrum. Det var dock lite overkill, så på senare produktionhjul, så gjorde man hjul med en 24-bultsdelning.
Jag har för några år sedan försökt bygga en korrekt Panther A av Italeris, och det slutade mer eller mindre med att jag funderade på självmord. Inte minst som att det chassi jag hade scratchat i stort sett hela överdäcket på, och riktat om diverse vinklar på, krympte ihop till form av en coca-cola-flaska när jag lade på zimmeriten. Mitt sista tyskbygge…..

#23 Då tycker jag att du borde prova Dragons premium panther D eller Panther G smart kit. Jag tror de blir riktigt bra ootb.
Mvh Hampus

Njae, jag kanske slutför min Panther F någon dag, men i stort är tyskbyggenas tid är förbi.;-)
Ditt bygge artar sig fint Hampus!
Av nån anledning så består min produktion enbart av Italerivagnar i nuläget, men det ligger dock en och annan Dragon och Tamiya i högen numera!
Azgaron
Snyggt jobb du gjort Tails
Kommer att blir riktigt bra det här.
Ser kanon ut Tails 
Ser fram emot fortsättningen
Henke

Klart maffigt bygge!!!

Verkligen imponerande! Kul med en Bergpanther och sen allt extrasnidande…inte illa! 
har sneglat lite på Friulmodels metall länkar, 350 pix mycket pengar ,men skall inhandla metall länkar till den Panther jag köpte av dig

#26 De där italerivagnarna är väl inte helt roliga men jag har sett folk som har gjort bra resultat av dom. Iaf deras panther A med zimmerit.
Kul att folk verkar gilla mitt bygge :)
#31 jag ser att de har stigit i pris något otroligt. Innan kunde man få de på internet med frakt för 260-300. Nu är de 400kr
. Imed att dollarn blivit starkare..eller kronan svagare.. Jag vet inte men jag gillar inte utvecklingen. Kul för Svenska hobbybutiker(faktiskt) för snart är det billigare hos dom än vad det är på eBay.

Det är jättefint, och man blir riktigt avis.
Angående Italeri-vagnarna, så finns det så mycket problem med den, att det enda man kan göra är att bygga den rätt ur lådan.
Den är en av mina nemesis, tillsammans med Dragons första utgåva av Nashorn, och Tamiyas gamla Jagdtiger…..

#33 Tamiyas panther A får mig att vilja börja med något helt annat än modelbygge. Den som bygger den och får den bra kallas scratchbyggare 
Aj då, är den så dålig?
Trodde inte att Tamiya kunde göra dåliga modeller
Är det nått ompackat junk då eller ?

den var nog aldrig impackad? Men om den var det så ja. Det är dimensioner och lite annat som är helt upp åt väggarna.
Mvh Hampus

Bergepanthern har fått sin inredning målad. Där är lite kvar att göra så som en wash, slitage, olje spill och lite highlight. Kanske tom lite fler prylar nere i vagnen. När toppen kommer på så kommer man se ungefär toppen utav radion i mitten och lite av sidorna. Men inte mycket mer. Jag valde att inte bry mig om att måla transmissionen ända in. Toppen har fått sitt preshade lager och det eventuella bärgningsobjektet står parkerat bredvid. Tamiyas panzer IV H som jag köpte halvbyggd för en billig peng på förra årets C4.

Det stökar på bra med bärgaren, det ser strålande ut tycker jag som är och förblir pansarnovis.
Niclas
Mycket snyggt Hampus! Nått dio planerat?
Azgaron
Väl gjort o mycket snyggt Hampus ,du kan verkligen bygga !!!!

Tack! Jo ett litet bärgnings dio hade varit fint. Jag vet dock inte om min tråd räcker för det men det återstår ju att se.
mvh Hampus

#37. Väldigt fint bygge Tails! Vilken tyngd du fått in i bygget. Riktigt kul med sån detaljerad vagn. 
Mycke snyggt gjort
Ser verkligen fram emot ditt bygge..
Hoppas du fixar nått litet dio till den här..
Henke
Mycke snyggt Tails
Detta här hålle mycke hög klass
/Janne

Tack! #44 man får hoppas det!

Mycket imponerande bygge!
Jag gillade batteriet med strömtrådarna.
Roger

Ser mycket bra ut Tails, förstår hur frustrerand man blir på saker som inte stämmer, har byggt en gång ICM´s panther och aldrig mer. Så mycket spackel jag la på den vagnen har jag inte lagt på resten av mina byggen totalt. Fanns det camo till dessa bergerpanther´s eller vad dom helt i panzer gul/grå? Hade varit kul att byggt en berger av någon model nån gång(helst tiger).
Mycket snyggt Hampus! Fina detaljer!
Azgaron
Riktigit snygga detaljer 
Ser fram emot fler bilder 

Otroligt snyggt !
/Micke
Mycke snyggt Tails
Grym fin vädring

massor med avund sjuka ! grymmt fin. lycka till med resten får du den kvaliten på allt så har du snart en ruskigt fin kärra..
mvh Rasmus

Grymt bygge Tails! Ser Über ut med detaljering, vädring och allt!!

Tack alla!
#53. Har byggt ICM:s en gång och där var väl förarluckorna och den plattan de sitter som felar annars tyckte jag kitet var ok. Typ academy detalj..
Där finns bilder på Bergepanthers med kamouflage och det kommer nog komma på denna med. Detta är en bergepanther A(tror jag) och jag tänkte lägga det där prick kamouflaget på den. Kommer bli en utmaning i sig. Där fanns väl egentligen bara en "bergetiger". Den ombyggda tigern i Italien. Sen fanns där en minröjar tiger. Såg nästan likadan ut fast med en annan typ av "kranbalk". Bygg INTE italeris Bergpanther om du inte måste.. tyckte verlindens interior var ok sen kanske man får scratcha resten…

Då fick du ett bättre ex än mitt för det passa ingenstans överdelen vs underdelen var en riktig nöt att knäcka, men men man får vad man betalar för.
Jo jag tänkte faktiskt lyxa till det och slå för dragons berger.
Tror även dom har en panther eller va det panzer IV.
Ja camot kan nog bli en utmaning i sig.
Men man måste våga prova för att utvecklas! Inte sant?
#35 36 tamiyas panther ausfA är tamiyas egen
skapelse och kom samtidigt med dom gammla
tigrarna och jagdpanthern som förövrigt var den
första stridsvagn som jag byggt!
dessa modeller var topp of the line i många
år med finesser som öppningsbara luckor mm
men hallå! det här var 1975 och jag tycker inte
att dom bör jämnföras med dagens
dom här är ju mer för samlare eller för en
nybörjare dom har bra passform och är lätta att bygga
eller för rent nostalgiska själ?
för lite mera kräsna byggare finns det mycket bättre
panthrar idag men på 70talet var det ju nästan
bara barn som byggde och då dög dom fint
haha! i många fall samma byggare som sitter här idag! 
//pebben
Jepp, här har du en! 
Azgaron
#63 då är vi två azgaron!
jag fyller snart 44 men
bygger nog mer nu än jag någonsin
har gort!
//pebben

#62 Pebben skrev "dom här är ju mer för samlare eller för en nybörjare dom har bra passform och är lätta att bygga eller för rent nostalgiska själ?"
Jag har själv byggt en som barn och den var helt fantastisk. Skulle nog kunna rekommendera den till nybörjaren som inte har intresse för att efterlikna orginalet exakt. Dessutom så har den en finare beskriving med lite coola bilder. Fick hem Tamiyas 88 flak 36/37 nu i dagarna och där är några sidor man kan läsa om den med. Mycket bra tycker jag.
då får du nästan skaffa en 8tonare till den!
//pebben

#66 Det är ju den som resulterade till att jag så förtvivlat sökte runt efter just tamiyas gamla flak 36. Annars tror jag dragons flak 36 eller 37 är att föredra med hästlängder.
Förbaskat väl o vackert ihopsnickrad Tails !!

Nu har jag lagt på Tamiya Dark yellow och en grön 91 eller 61? humbrol grön. Någon prisma har trillat till med.
Jag slet lite med fruilbanden med. De är limmade och fixade på alla länkar utom en.. De ska ju målas också. Nästa upp blir wash slitage vädring och jadajada. Hjulen ser ju inte så hjupa ut… Jag blev väldigt nöjd med kamouflaget 
Ser finfint ut… Speciellt banden har ett skönt häng tycker jag… Man riktigt ser att det är tyngd i dem…Ska bli kul att se fortsättningen

Snyggt bygge Tails! Mer bilder tack!!!!

Den bidde ju riktigt tjusig
skall bli kul att se den när den är helt färdig.
PeO
Mycke snyggt bygge som sakt Tails 
Du är en mästare på Stridsvagnar..
Henke

Snygg bärgare du byggt Tails. sätter ett par spänn på att det är winchen och taljan/kranen som du ska sätta tänderna i?

#69, #72: Snyggt Tails! Ett fint bygge!

Mycket fin, mycket jobb nedlagt på den! 
Är det där såna där metalllänkar som du sätter en sprint (metalltråd) i varje i?

Ser mycket snyggt ut. Gärna fler bilder.

#73 tack! Hoppas det förblir bra även som klar :)
#73 Tackar men jag tror du är för snäll ;)
#75 Blir nog utan kran. Hittar ingen jimbom på varken nätet eller i butiker och Italeris egna är inte jätteskoj. Men winchens stump ska på snart så du är rätt på det :D
#72 Tackar hjupaste!
#77 Tack och precis. Man får en tråd med sen är det bara att limma och klippa.
#78 Det kommer mer bilder sen när jag kommit liten större bit på vägen. Annars insidan ser precis us som innan.
Ser bra ut Hampus! Trevligt med frulleband!