Kingtiger Rapport #49
Ja jäklar, snart 50-inläggsjubileum!
Exteriör målning påbörjad:
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=827
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Jag är så lycklig över att du inte gjort den helt primad röd med gula luckor. Det har varit något som har varit en innefluga på sista tiden.
Vad har du maskerat med?
Mvh HAmpus

Hej Hampus!
Håller med dig, det där med rödprimer har det verkligen gått troll i!
Jag har inte maskat alls utan kört med airbrushen på fri hand, med bilder på orginalvagnen som guide.
Spännande! Ska bli intressant att se hur det här utvecklas!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Ser ju jättefint ut. Din penselgrej låter intressant också, i den här skalan börjar väl nästan penseldragen att kunna börja synas, så om det är vad jag tror, låter det ju toppen!
Ska du ha någon commander i tornet också? Har sett en del gubbar eller snarare ledade "actionfigurer" som har som riktiga tyguniformer.
#1 Tails - jag förstår det där med röd primer, men vad betyder det med de gula luckorna? Skulle de vara grundade med "standard 43 gult" istället eller nåt och de monterade de så i krigets slutskede då det var bråttom kanske?
De här bygget blir bara bättre och bättre 

#4: Jomen så är det ju. skalan är så pass stor att det är ok om man ser penseldrag faktiskt.
Nån gube i tornet blir det inte (om inte beställaren, eh, beställer en). De figurer du tänker på är i skala 1/6, inte 1/16?
Tails menar nog att det har blivit vedertaget på senare år att vagnarna grundades med en faluröd färg, och att luckor som syntes utåt när öppna målades i exteriörfärg. Då vore det mer logiskt med faluröda luck-insidor, om man ska följa den skolan.
Nu är det og snarare så att vagnarna mot slutet grundades mellan/ljusgrå, ovanpå det mycket tunt med "Dunkelgelb Nach Muster". Den grå primern (zinkbaserad) reagerade kemiskt med den gula (vattenbaserad), och kunde missfärga mot grönt, nåt man kan se på framförallt bärhjulen på bevarade färgbilder.

#& Tackar för det infot! - det var så mycket att det snurrar i huvudet!
Ska infoga det i mitt färgvetande!
Ah, kanske de gubbarna är som Big Jim, ja… Men skulle inte Darth Vader kunna ta kommandot, är han i rätt skala (från såna där star-wars gubbar de har i leksaksaffären).