"huvudmålning" 1:35
Hej
Ja får inte till det med "oljemålningen" när jag försöker borsta bort det när det har täckt alla ojämnheter, så far "hudfägen av direkt, har provat både enamel(modelmaster) och tamiya arcryl med samma resultat. Har den mjukaste borsten jag hittade, snart är det kattens svans som står på tur….
Är det någon vits att mattlacka före oljefärgen ska på??

Gjorde likadant med min Tiger II:a, målade med oljefärg över humbrol, efter ett dygn när det borde ha torkat lossnade både oljefärg och humbrol vid minsta beröring.
Oljefärg funkar nog bara som wash, om man lägger ett lager lack, matt eller klar, först.
/Micke
Regeln är väl att det färgen i botten och washen inte ska ha samma lösningsmedel.
T.ex akrylfärg i botten och wash med oljefärg uppepå
eller
Humbrol enamel i botten, en blank klar akrylfärg på det som skydd och sedan en wash med oljefärg.
Vissa färger trivs inte med varandra, men det märker man när det blir alldeles skrynkligt och då är det bara till att börja om igen. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Ja jag har snart avverkat en hel ask med gubbar tackvare den där *^¨'¨' washen… Men ska prova lite lack på den. eller köpa humrols "hudfärg". Vart finns det Humbrol färger att köpa på nätet?? nån som vet??

Måste kommentera här. Kom ihåg att oljor torkar väldigt långsamt. Ibland oerhört långsamt. Innan de är torra, så måste man låta dem vara i fred. En vecka är inte ovanligt.

http://www.spelmedposten.se/index.php?cPath=126_86, Här finns humbrol för 14,90, burken.

#4!
Hehehe… Det här måste ju vara som klipp och skuret för Tunnan ju!
Om han börjar med att måla huv'ena på gubbarna så kan han lungt fortsätta med flygtygen i flera år i lugn och ro ju!

#5: Se där lite Revellfärger! fast det är samma burksort som Humbrol 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#7: Härliga färger alltså! 

grunda ansikten och hud med Warhammers flesh-färger, finns några olika nyanser att välja på, sen kleta på med abteilungs shadow brown, dra borsten bakåt över öronen, funkar utmärkt för mig iaf….på både plast o resingubbar
du kan om du vill spraylacka med någon grundfärg (citadel Chaos Black eller liknande), var försiktig bara så att du inte drar på för mycket och "förstör" detaljerna….
#5 Gillar översättningarna på färgerna. Nästan skrattretande 
Ska det vara en 061 Fläskrosa idag ??
Fler t.ex 070 brickröd, och när de inte lyckats hitta på något står original engelskt färgnamn. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#4 Jo men den här "washen" är ren oljefärg som skall läggas på över hela huvudet och sen borstas av med en fin pensel.
#3 Kanon sida… lägg in den på ämnet "hobbybutiker online"

#10 Ja Tegelröd eller bara tegel hade räckt! =)

#10,12: Brick översätts ju normalt till Tegel så det blir ju Tegelröd,
Har själv färgen i fråga och det är en väldigt ljus tegelfärg, men översättningar man ser kan man skratta åt eller bli förbannad på man frågar sig vad det är för folk som gör dom korkade översättningarna, igår såg jag Mythbusters där hade man översatt "flare" till lysraket trots att man klart och tydligt kunde se att det var en fackla och ingen raket! Fast det värsta var nog ett program som gick igenom världens stridsvagnar där hade översättaren fått Merkava till Macabre! Makalöst, fast det var ju iofs fel hört av översättaren, men vem som helst med något intresse i stridsvagnar hade ju genast insett felet, och det är väl där felet ligger, översättarna kan inte ämnesområdet dom översätter

Apropå översättningar så gillar jag min bok Berömda flygstrider, där dogfight är översatt med hundslagsmål, hela boken igenom …

Jo, när jag köper engelska/amerikanska filmer så ser jag noga till att man kan välja "no subtitles" så man slipper reta sig på den där idiotiska översättningen, som dessutom är ivägen, hade ett exemplar av Final Countdown en gång, den gick bara att köra med textremsor, man kunde välja vilket som helst av dom skandinaviska språken men det gick inte att köra utan. Fick senare tag i en tysk-engelsk version där man slapp textremsan, den tyska versionen lär vara dubbad! hemska tanke! Kirk Douglas röst ersatt av någon tysk!
När det gäller tecknad engelsk/amerikansk film så är jag noga att språk skall innefatta engelska av samma skäl

ElLobo: Förstautgåvan av "A Clockwork Orange" hette översatt på svenska "En apelsins urverk". Hur sexigt är det på valfri skala?

/ C-vitamin-GeeKen

#16 Fast "En apelsin med urverk" var ju inte en så dålig översättning, med tanke på att boken hette det på svenska, och att titeln verkligen betyder precis det.
Värre exempel är översättningen av "For Your Eyes Only", till "Ur dödlig synvinkel". Någon måste skitit en tesked tunt när sen "In a view to a kill" kom….

Fanns det inte en amerikansk svartvit 60-talsrysare (50-tals?) som handlade om några jättemyror som anfaller jorden, men som till svensk titel fick något om spindlar?

Kommer inte ihåg vad den hette, men jag vet att jag såg den i mitten på 80-talet på en obskyr filmklubb som hette Studio C-film vid Drottningtorget nere i Malmö.
Jag minns att myr-filmen var förfilm för kvällens stora film, en svartvit Super8-rulle utan ljud som var tänkt som en värvningsfilm för finska attackdykare i början av 50-talet.
Den kvällen blev jag höggradigt berusad!

/ GeeKen

Pojkar, pojkar! Nu har vi fått ytterligare en tråd att spåra ur alldeles! Tänk på den stackars Exelon!
Vi kör vidare med intressanta översättningar i en separat OT-tråd istället! Sätt igång bara!

Ja jag sitter och gråter över min huvuden ser snart ut som stockholms blodbad eller va det vattenfestivalen???
Har iaf beställt Humbrol färger nu fast jag har köp stop!
Nu är det bara Celluclay som saknas sen tror jag klarar mej till jul.
#21 Ja jag brukar vara ansvarig för att trådar tappar tråden så den sten man kastar kan komma tillbaka!

#18: Det var filmen Them! en riktig klassiker, men den svenska titeln visar att översättaren åtminstone sett filmen, det var en Texas-kille som beskrev sitt möte med svärmande myror som "spiders" fast som vanligt finns det flera alternativa namn på denna på svenska
Jättemyror som anfaller Jorden? nja det var jättemyror som uppstått till en följd av kvardröjande strålning från den första atombomben och den slutat med frasen "när människan detonerade den första atombomben gick hon in i en ny tidsålder, vad vi kommer att finna där får framtiden utvisa" låter rätt intressant va?

#23: Aha! Tack!

Jag testade förra veckan med att måla några huvuden med vallejos medium flesh, lät torka över natten, sen "washade" jag med bränd umbra oljefärg utspädd med lacknafta. Tyckte inte om riktigt om resultatet, skulle kanske funka för någon riktigt krigshärjad typ alternativt en riktigt skitig mekaniker. Blev väldigt rött tillsamans, och väldiga djupdagrar, det var helt ok för smutsiga fingrar, kan jag säga, men en av gubbarna är lastbilschaufför, så jag tänkte mig honom hel och ren.
Skall prova med någon annan "flesh" grundfärg (tror vallejo har 7 stycken eller så) och kanske en annan färg på washen.
Vet inte riktigt, minwash blev liksom lite "kornig" och då använde jag ändå windsor newtons oljefärg (fast, jag tror den är "bara" klassad som övningsfärg, minns inte riktigt, det var ett tag sen jag oljemålade!). Kanske skall jag späda med nåt finare än lacknafta?

Nu har jag inte testat att vaska mina gubbar på detta sätt än, men jag har däremot målat mycket med olja genom åren. Och en sak är säker, olika blandningar med nafta kan ge helt skilda resultat.
Testa vettja!
/ GeeKen

#25 lät du oljan ligga och dra ur sig på ett papper innan du blandade med lacknafta?? Gjorde du inte det så får du en mörkare färg, använder själv thinner men det fungerar säkert lika bra med lacknafts. Och blandar burn umber, orange och white någonting.
Men du kanske gjorde en för mörk wash oxå dvs för mycket färg/lite thinner osv.

Exelon tackar!
Aha, spännande, här skall testas lite mer!

Testa att göra den rå dvs blanda färgerna låt dom dra ur sig oljan, sen med en vanlig pensel lägger du på massor runt hela huvudet/armarna,händerna sen tar du den mjukaste borsten du hittar och borstar(lätt) bort så mycket oljefärg som du vill tills du får djupet i ansiktet alltså så oljefärgen blir kvar i alla vek/fördjupningar som ansiktet/händerna har. Så den ser lite mer livfull ut.
Anväder själv modelmasters/humbrols flesh färger med lite gul i. Som jag målar hela huvudet i först(låt det torka länge) sen åker oljefärgen på.

Jag kör med vallejofärg och sedan en vallejo matt alt. glans gloss som skydd.
väntar ca 1 dygn och sedan gör jag en wash med oljefärg förtunnad med terpentin.
vallejo löses upp med vatten och terpentin biter knappt på vallejofärg men en gloss är ett måste om man ska vara helt säker och kunna jobba säkert med washen, alltså putsa och skrubba försiktigt när washen har torkat.
Blir bra resultat, är på jobbet just nu annars hade jag lagt upp en bild på en figur gjord på detta sätt. Tar det lite senare.

Spännande. Själv användr jag Vallejo också och sen Wintons Burnt Umber på tub. Jag tar dock inte speciellt mycket färg, utan istället har jag en "väldigt stor pensel" en platt #2 som täcker hela ansiktet i ett svep. Men ändå lossnar "nästippen" om jag borstar för mycket, så kanske dax att testa med lite lack också, enligt Playtimes recept. 
Men vad gör jag sedan? Vad blir nästa steg i målningen? Lite extra nästipp, men ögon, tycker ofta ögonen ser bara konstiga ut?