Roden slutar med 1/72
Det ryktas om att Roden tänker sluta med 1/72, och enbart satsa på 1/48 och 1/32. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det i så fall. Jag bygger ju aldrig 1/72, men samtidigt tror jag på allsidighet inom industrin. Det känns faktiskt lite tråkigt att man bestämmer sig för att sluta med en skala helt och hållet. Roden har gjort fantastiskt mycket för WWI-byggarna, och det är kanske främst där deras produktion kommer att minska. Samtidigt kan det ju vara så att de inte har sålt så bra inom 1/72, och då får väl 72-byggarna stå sitt kast. Om det nu är sant.
Kan inte säga att jag känner till märket så himla väl, men det är trist att höra!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Har bara byggt en i den skalan, och det är den jag håller på med nu, Lagg 3an.
Och den är inte bra, så för min del så kan dom gjärna sluta med 1/72

Fast det var väl en gammal Toko, eller hur Tunnan? Mycket av Rodens egna modeller är faktiskt riktigt, riktigt fina.
Jo så är det kanske
Jag har en Gladiator i skala 1/48, och den ser riktigt bra ut.

Jepp, jag har också deras Gladiatorer. Jättefina modeller. Och deras WWI-plan är i klass med Eduard. Skitfina, faktiskt.
I November-numret av Scale Aviation Modeller finns en artikel om Roden. Ett besök på fabriken i Ukraina, helt enkelt.
/Stefan
Skall kolla med importören imorgon, jag säljer Roden modeller på jobbet. Har inte hört nåt själv om 1:72 modellerna.
Lagg 3:an skall tydligen vara ökänd för taskig passform, men det är inte Rodens egen från början.
Dom Roden jag byggt har sanslöst bra finish!!
Thomas
Göranssons Färg

Jag läste ryktet på wwwi-models.org´s mailinglista. Som jag skrev tidigare, så vet jag ju inte sanningsgraden, men de brukar ha ganska bra koll på den listan. Och går man in på Rodens egen hemsida och kollar "in processing", så ser man att det inte verkar planeras för några nya släpp i 1/72. Flyg då alltså, men det verkar vara två fordon på väg.
Sindcore kanske vet vad det handlar om, så man får väl se.
Hejsan
Svenske importören får inget riktigt svar ang 1:72 modellerna.
Dom är rätt svävande när det gäller detta, men det verkar som att dom
kommer att lägga krutet på dom större skalorna, förmodligen blir det
lite glesare med nyheter i 1:72 tillsvidare. Vi får väl se vad som händer!
Thomas
Tack för info