Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 4175 ggr
WilcoX
0

Hej Alla! Ny som behöver hjälp

Först måste man väl säga hej, och tacka för denna underbart bra sidan !

Nu tänkte jag ta upp den gamla hobbyn med modeler igen.

Planerar ett diorama, och skulle behva lite hjälp.

Efter som jag gillar att göra så mycke som möjligt själv, och inte har inhandlat några modeler en. Så tänkte jag börja med att gjuta lite tillbehör.

Skulle behöva hjälp med hur stora tegelstenar är i 1.35 ?

/ John

ElLobo
0

En tegelsten enligt Svensk standard har måtten 250 × 120 × 62 mm. Tillsammans med en fog på 13 mm ger det en bygghöjd på 75 mm. Stenens längd är således lika med två gånger bredden plus en 10 mm stötfog.

I skala 1/35 motsvarar det 7,1 x 3,4 x 1,8 mm + fog 0,4 mm. Stödfog 0,3 mm.

ElLobo
0

Och varmt välkommen glömde jag ju säga. Du kommer säkert att trivas med att munhuggas med oss andra. Glad

WilcoX
0

ElLobo: Tackar så väldigt mycke, det var så exakt svar man bara kan få Glad Nu har jag att göra hela dagen och natten, och frugan kommer bli jätte glad Flört

ElLobo
0

#3: Tänker du använda dig av gips?

WilcoX
0

Ja gips var tanken att jag skulle använda.

Lätt att forma och få som man vill, och ser ganska bra ut om det går sönder.

Tänkte jag skulle försöka få ihop en gjutform i tegelstens format.

Men sitter fortfarande och klurrar på vad jag ska använda för material.

Förslag ?

ElLobo
0

Jag har inte själv prövat på detta, men du ska väl gjuta ett lite mindre antal stenar så det räcker väl inte med en form. Glad

Kanske det fungerar med remsor av papp av det slag som sitter på kollegieblocks baksidor. Fast vattnet i gipset kanske löser upp pappen så du behöver något mer beständigt material. Plasticard?

WilcoX
0

Jo tanken var att gjuta 20-30 stenar åt gången. Funderar till och med på att bygga hela huset i lösa stenar. så då kommer det ju gå åt en del. Får plocka fram kamera och fota lite under byggets gång Glad

ElLobo
0

Ja, bilder gillar vi! Väldigt!

Det där med gips är det andra som är bättre på, cyberdemon, panther11, leo m fl, så vänta tills framåt kvällen så får du säkert betydligt bättre svar.

cyber tipsade om en länk i en annan tråd, där kan man se en variant av tillverkning.

Armorama

johannespanzer
0

Välkommen Wilcox! Skrattande

I den klassiska boken "Modellbygge" så användeer han vid några tillfällen trälister som tegel, sågat i rätt längd och limmat, sen täckt med om jag förstått rätt, sandspackel. Låter lättare än gjutning tycker jag. Gäller bara att hitta lister i rätt dimension.

Sen vet jag inte riktigt, men "den moderna tegelstenen" eller vad den skall kallas - det finns ju oändligt med äldre varianter i skiftande storlekar, innan de standardiserade(?) den. Det charmiga är att de var ofta handgjorda, så de skiftar lite i storlek men mycket i utseende och bränning - nya hus har samma tegelfärg på alla stenarna, men ett gammalt, allt ifrån ljusbeige till brunsvart, som olika gräddade pepparkakor nästan. Det var ojämn bränning och kanske olika tid, så det är ugnen som gräddat stenarna olika och kanske leran som är olika också.

Hade några tegelstenar hemma förut som nog var en god 20% större än de vanliga, vet inte riktigt ursprunget, hittade dem i skogen hos farfar (det låg en hel del tegelbruk här i trakterna förr).

De där lufthålen i stenarna kan se lite olika ut ocks, men vet inte när de började med dem, gamla stenar är ju helt solida (och isolerar alltå dåligt, utan luft).

Ajaj, nu har jag pratat för mycket igen!

ElLobo
0

Här finns några lästips på Wikipedia om tegel m m.

Murtegel    

Murförband

leo-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska det vara lösa stenar så hade jag först gjutit en platta i gips i rätt tjocklek

sedan hade jag mätt upp bredden på stenen och ritat på plattan för att sedan ta en typ bågfil eller nåt med tunnare blad och sågat remsor som man sedan kan dela i bitar som är lika långa som tegelstenar och voila så har du massor med sten

Ska du sen ha stenar som sitter i en vägg så är det bara att gjuta en vägg och plocka fram linjal och något att rista med.

WilcoX
0

Tack för alla bra tips !

Många borde man ju ha kommit på själv Skäms

Har lekt lite med gips nu, dock dotterns gips, så det är lite tungt. men det har blivit en liten bit prov vägg med lite färg på.

Men finns ju så många sätt så nu vet jag inte hur jag ska göra Glad

bild kommer

NBISaladin
0

Kork är ett ypperligt material!
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=205

nånstans på Armorama ska finnas en artikel av Frank Glackin som går in mer detaljerat i husbygge med kork, men jag hittar den inte just nu, kanske nån annan vet?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

WilcoX
0

En liten bild på en snabb vägg

sponny
0

Hej och välkommen! Och väggen såg snygg ut. Skrattande

Buran
0

Välkommen in i "stugan" WilcoXGlad

"den här är en annan, en Airfix"

[Tunnan]
0

Välkommen hit
Mycke fin vägg du fått till Glad

PonCar
0

Välkommen WilcoX! Du verkar ju ha talang för muraryrket! Jättesnyggt. Och det på första(?)försöket.

GladKör hårt! /Pontus

WilcoX
0

Tackar tackar Glad

Som synes så vill den älsta dottern på 2 år också vara med och måla. Hon blev väl lite arg för att jag tog hennes gips och färg Oskyldig

Tag mej hela 15 minuter att göra den väggen efter att gipset hade torkat, lägger man ner lite mer tid så kan det nog bli mycke bättre.

Men jag tackar verkligen för alla bra tips!

Men som det verkar nu så blir det till att göra väggarna på det här sättet. Och mur och små hus blir nog 1 bit i taget.

Vad gör man inte för att komma ifrån draken/frugan en stund Tungan ute

leo-
0

ser bra ut

Det jag gillar med gipsväggar är att stenarna inte blir helt jämna utan lite naggade i kanten

keep up the good work

WilcoX
0

Ska man kalla detta diorama för Urban jungel ?? Cool

ElLobo
0

#21: Flört