Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 3432 ggr
TommiN
2

Revell S-100 German schnellboot 1:72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej,skulle visserligen börja med min USS Arizona,men fick hem denna sats med lite fotoets till,så jag kunde inte låta bli,utan högg i direkt.

TommiN
0

Här har man limmat ihop skrovet.

TommiN
0

denna var inte alls rolig att sätta ihop,byggbeskrivningen och själva delen var helt olika utformade,så man fick modifiera lite.

TommiN
0

och så lite ets på..Glad

[Henke29]
0

De ser bra ut Tommi Skrattande
Ska bli väldit kul att följa detta bygge..

Henke

Azgaron
0

Intressant bygge Tommi!

#2 Kan tänka mig det!

Ser bra ut som sagt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

AlliN
0

snygg båt ska som sagt bli kul att följa

[Tunnan]
0

Nu är båtsman(en) i farten igen Flört
Inte kul när det inte stämmer så bra, men det fixar du galant det är jag övertygad om
Lycka till Tommi Flört

panther11
0

limma lugnt! är det revell som har besättnig för båt eller u-båt 1/72?

leo-
0

Har samma på hedersplats i hyllan utan ets (mitt första återfallsbygge härinne)

smäcker båt som jag alltid gillat

besättning finns men jag kommer inte ihåg tillverkaren

TommiN
0

Den jag såg var Revell,men dem verkar funka på ubåtar som på Schnellbootar(om man kollar på bilden.Glad

TommiN
0

Ja båten är ju riktigt snygg,sen (myycket senare) ska jag investera i en Elco PT-boat,den stora varianten.Oskyldig

PonCar
0

Riktigt häftig båt det där -ser ut att ha en hel bunker på fördäck! Undrar hur många knop en sådan toppade? Spännande att du funderar på att skaffa besättning också. Blir det ett stormigt diorama till denna? eller du kanske vill visa den som helskrovsmodell, med tanke på skala och detaljering. Funderar på om det inte vore möjligt att fixa ett dio (av tex tjockare styrolitplatta) där man liksom kan placera en helskrovsmodell nedsänkt i själva plattan, så att man kan välja hur man vill visa den. Får väl testa nån gång…

Klart skepp!SkrattandePontus

leo-
0

11 Vill ha den stora i 1/35 men just nu tillåter ekonomin inte detSkrikandes

ElLobo
0

#12: Enligt Wikipedia: 43,8 knop. Glad

TommiN
0

#13Glad..samma här.

Ja du Pontus,det där tål att tänkas på,mycket fiffig ide,har aldrig gjort det,så kanske jag ska testa det åtminstone,måste bara hitta tillräckligt tjock styrolit bit,tack för den Pontus(nu förlängdes byggtiden på detta bygge med ett halvårFlört).Glad

TommiN
0

Lägger upp några bilder på pillgörat,mycket tålamod ska det till..Skrikandes.

TommiN
0

En på aktra kanonen.

TommiN
0

Tänkte karva ur dessa "ventilationsrör"(ingen aning om vad dessa är),hmm,konstig utseendeTyst

TommiN
0

En från akter.

TommiN
0

Sista bilden för ikväll,likaså med byggandet för ikväll,nu ska jag lira lite Fallout 3!!

Azgaron
0

Ser bra ut Tommi! Snyggt med all ets, och det ser ju ut som du kommit en bit på båten!

Fallout 3 låter trevligt! Funderar på att ta mig råd att skaffa det!

[Henke29]
0

Ojj vilka härliga ets detaljer Skrattande
De ser bra ut också.
Lycka till i fortsättningen..

Fallout 3 verkar gött får nog också skaffa det framöver..

Henke

[Tunnan]
0

Pilligt värre.
Men bra blir det.
Och snabbt går det Glad

/Tunnan

PonCar
0

Fantastiskt, vilka detaljer! Har ju själv fått erfara vilket tålamod pillandet med fotoets kräver nu.

Styrolitskivorna jag la rabarber på på jobbet är ca 10 cm tjocka -det borde väl räcka till. Tror att det är standardtjocklek, men är ej säker. Vilket "djupgående" har din byggsats?

Menade inte att stressa dig -det där med dio kan du väl ta sen. Bygg du Schnellboten i lugn och ro först. Men visst borde man kunna göra en mall av båtens mått/form vid den tänkta vattenlinjen och sen karva ur ett motsvarande "hål" i en tjockare bottenplatta, där man sen sänker ned skrovet.

GladPontus

TommiN
0

Jodå Pontus,nu ska det byggas,den är från vattenlinjen nedåt max 3,5 cm…har du såna skivor till salu..FlörtGlad.

leo-
0

Dom finns i bygghandeln för runt en hundring/kvm naturligtvis lite olika beroende på tjocklek.

jag köpte en kvm 10 cm blå styrolit för att kunna dela så att jag fick 2 st 5cm och om jag kommer ihåg rätt var det ganska exakt 100 kr jag betalade.

sen delar du med  i mitt fall en sågklinga från en geringssåg men det blir nog lika bra med värmetråd om man vill.

och spillbitarna använder jag till att sätta kniven. måla huvuden.hjul och liknande i för att man kan trycka gjutstammarna rätt ner i den utan problem

TommiN
0

Tack för tipset Leo,blir att åka till K-Rauta nästa vecka när man får lite stålar.Cool.

Exelon
0

Snygg skuta TimmiN! Gör ett dio med en störtat flygplan eller gör en kaj som den står emot med lite gubbs och annat nyttigt.Skrattande

TommiN
0

Jodu Exelon,jag har funderat på det där med kajen,skulle kunna vara något.

PonCar
0

Nog har jag styrolitbitar, men jag är rädd att bara portot för att skicka dem per post går lös på mer än det kostar att inhandla en platta i lokal bygghandel… Men du kan kolla priset i butik först. Är det hutlöst dyrt kanske det lönar sig att skicka ändå. Det blir ju rätt så skrymmande paket, om än inte så tungt.

GladPontus

TommiN
0

Det låter bra Pontus,jag ska kolla hur mycket/lite det kostar i butiken,annars hör jag av mig.Glad

AlliN
0

det där ingen liten skuta man bråkar med

snyggt

TommiN
0

Den blir rätt så stor(vill ha större!!).

Har grundat en del delar inatt,så jag fortsätter imorgon,nu är det SSK som gäller i TV:nTyst.

PonCar
0

Aha Tommi. Nu först fattar jag att du bor i "Kringelstan". SSK var ledtråden. Har själv bott i Blombacka i tonåren (gick i Blombackaskolan -trist tegelhög som lukta svett…) och sen Täljegymnasiet. Är ju inte så långt från Nyköping (6 mil?). Kanske vi skulle fixa ett eget litet "Byggmöte" nångång framöver. Lär ska finnas fler medlemmar häromkring (Oxelösund tex), men jag har inte sett nåt av dem på forumet dock. Är ni fler däromkring?

Många tyska plan så dagens ljus i Tälje -och mötte sin undergång kring nyår där också…

GladPontus

TommiN
0

HÄFTIGT Pontus,har också bott i Blombacka,fast jag gick först i Soldala och sen till Hovsjö,och till slut till VästergårdsgymnasietGlad.

Jag tror att det ska finnas andra byggare häromkring,och visst skulle det vara kul att ordna en egen byggmöte,som sagt..Nyköping är inte långt häfifrån,många arbetskamrater som bor där.

TommiN
0

Lite har man gjort på S-100:an,målade trät i mörkbrunt,imorgon så sprutar jag på ljusare nyans.

PonCar
0

Ja, nog måste vi försöka fixa en träff och sniffa lite lim ihop framöver!Flört Nu verkar det som om jag inte kommer kunna dra iväg å kolla på IPMS-Open i år heller Skrikandes för frugan har bokat in att vi ska hämta en kattunge JUST DEN HELGEN av alla helger… Och inte blev det nåt CCM-Open heller. Känns som om man verkligen skulle behöva träffa lite likasinnade styrenfreaks "in real life".

Västergård ja -där har man ju smugit omkring. Många polare från högstadiet började ju där sen, på Natur eller Teknisk. Vi bodde på Floravägen i en gul gammal trävilla.

Pontus

Raldor
0

#34 Ca 8 mil har jag för mig, men spela roll.

Hoppas ni får till ett byggmöte (eller varför inte en byggträff) i trakten.  Passar det in så är det tänkbart att ProMod och jag kan titta förbi. Vi kommer ju ursprungligen från Nyköping. Då kan vi träffa släkten i samma veva.

TommiN
0

Det låter ju kanon det här,skulle vara kul att fixa en liten träff.

S här vart däcksplanket efter lite ljusare färg,ser ut att ha målat över det mörka helt.Rynkar på näsan

Azgaron
0

Ser bra ut Tommi!

Exelon
0

#39 Du kan ju lägga en mörkbrun wash i "ådrorna" och mellan däckplanken… Bara en ide jag provade på träluckorna vid ventilationen på tigern jag byggde som såg helt ok ut. Har dock inte möjligheten att ta något kort för den syns knappt numera.Skrattande

Edit: Gör en kraftig mörkbrun/svart kraftig wash imellan plankorna och sen kör du med en lätt brun wash på ovansidorna så du får ådringen. Glad

PonCar
0

Det där artar sig finfint Tommi!

Ja en "lokal" byggträff här på östfronten måste vi definitivt ha med oss i bakhuvet för planering. Gäller väl att hitta en bra lokal att träffas i, gärna med övernattningsmöjlighet, om än under enkla förhållanden. Men modellbyggare verkar ju vara ett ganska härdat släkte, eller hur. En annan jobbar ju i och för sig på ett gammalt slott (Nynäs slott) med tillhörande byggnader (stall, loge, svinhus… och inte minst brännvinsbränneriet). Så här under vår/sommar tenderar det dock att vara stor konkurrens med olika aktiviteter i lokaliteterna, men betydligt lugnare under hösten -så då skulle det säkert gå att hitta nåt lämpligt krypin där. För de kräsna finns ju t.o.m ett superfint vandrarhem (250:-/natt dock). Modellbyggarträff i slottsmiljö -det vore väl nåt, det?

Pontus

ElLobo
0

#42: Det där med slottet tycker jag låter alldeles utmärkt! Tala om att lyxa till det! Glad

Tittar vi på våra helgövningar så har det ju hittills varit så att vi har haft en träff i februari-mars och en träff i oktober-november, så sommaren får du i alla fall ha slottet fritt från oss. Fundera du vidare, för en medlemsträff runt de tidpunkterna, en helg i slottsmiljö, kunde vara mycket trevligt.

johannespanzer
0

Väldans tjusigt! Helt klart en av de tuffare båtarna! Glad

Idèn med infälld waterline låter ju hur bra som helst!

Hittar såna där styrolit ibland på byggarbetsplatser, drivande vid stränder eller från en granne som markisolerar.

Kul att du lirar Fallout 3, själv springer jag omkring med Lincolns hatt +1 Intelligens! Skrattande

TommiN
0

Skrattande,ja jag tror att jag har varvat spelet nu,utan att ens ha utforskat hela WastelandRynkar på näsan.

Nu hoppar jag lite konstigt här på tråden…men en träff måste vi ha,mig kvittar det i stort sett när..Tyst

leo-
0

http://www.schnellboot.net/de/kriegsmarine/s100/vorlage/index2.html

en liten länk som jag hade liggande på disken

och ett foto med en dioramaide som visar hela båten

Jag hade ett foto när dom lastade torpeder med det har jag lyckats kasta

ElLobo
0

#45: Ja, se nu till att dra igång lite verksamhet hos er också. Jag har skickat PM till PonCar med lite namn på medlemmar i ert område. Då har ni ett litet underlag att starta med. Glad

TommiN
0

Kanoners av dig Lobo,bra bilder Leo,jag tror inte att båten i en av bilderna var något vidare sjöduglig…Glad

PonCar
0

#46: Antar att det är tio gånger mer jobb att fixa de där hamnkranarna än att bygga Schnellbooten… Finns det föresten någon som tillverkar hamnkranar i skala för skeppsdios? Typ 1:400 / 1:700 osv.

#45: Framåt höstkanten skulle jag alla gånger kunna åta mig att organisera med nån bra bygglokal och kanske övernattning i nån av de gamla statarstugorna? Vandrarhemmet är ju åreruntöppet, så där kan det nog bli knepigt att logera om man inte bokar in sig till ordinarie pris förstås, men statarstugan kan man nog lägga rabarber på. 6 bäddar och en massa golvutrymme för de mindre nogräknade. Har haft en hel skolklass inknökad där en gång… Å andra sidan verkar ju många byggare somna på sin post med limtuben i hand…

kan bli hur kul som helst!Skrattande/Pontus