Jag blir galen!!!!
En episod i en modellbyggares liv… Satt igår kväll i godan ro och skulle måla som ElLobo kallar lermonster.
Hade bestämt mig för att det skulle bli en vintervagn således skulle den bli vit. Efter att ha målat en stund med pensel skall tillägas inser jag att detta kommer aldrig bli bra. Det blir massor med pensel ränder och efter att ha målat samma ställe två-tre gånger ger jag upp. Kollar i lådan vad som kan finnas istället bestämmer mig för en grön/grå färg. Målar en annan del av vagnen och inser efter ca 1timmes slit att detta kommer inte se bra ut heller. Frugan kommer ut efter att ha nattat lillan och säger "när du fått på allla detaljer och vädrat kommer den nog se bra ut". NOG!! detta räcker inte för mig. Efter att ha muttrat en stund åkte allt ner i såpavatten så jag kunde få bort färgen. Har bestämt mig för att vagnen ska bli vit så jag tror det blir en tripp till biltema idag efter jobbet och inhandling av vit färg på sprayburk istället.
Till saken hör att vagnen är grundmålad och färgen borde fästa. Jag målar med Vallejofärger.
Vill bara skriva av mig lite om hur det går till i Örebro en mörk Tisdagkväll med mycket svordomar och fördömande av plastmodeller.
Ha en bra dag. (Jag återkommer med rapport om hur det fortlöper)
Mattias

Det låter bekant på något vis
, undrar vad det kan bero på? På´n igen bara. Se till att barnen inte är i närheten när du målar, dom kan ju lära sig en massa nya roliga ord 
PeO

Finns inte mycket som får mitt blod att koka så mycket som en modell man hoppas ska bli bra men som floppar vid målningen.(i modellvärlden) Hoppas du får det bra! Mitt tips är att inte sluta förrän du är helt nöjd.
Vet inte vad det är för vangn du bygger eller om färgen ska vara på målad från fabrik eller i fält, vad jag gjorde på min T-34 var att jag tog vanlig titan vit akvarell färg på tub som var vatten baserad och tunade ut den med terpentin, sedan tog jag en korthårig och ganska hård pensel och svepte på fägren, först på ovansidan sedan utmed sidorna, uppifrån och ner.
Min är ganska så vit men man ser lite av den gröna under, men jag ville ha en vangn som var en "mitt i vintern vagn" och inte en som färgen har börjat "smälta bort på", sedan tog jag bara en tunn svart whach på det.
Fisken33
#3 Tanken har slagit mig att göra lite som du gjort men kanske ännu "värre". Jag tänkte ev måla den grön först och sen måla på sporadiska platser vit och få det att se ut som om vagnen egentligen inte alls skulle vara med på vintern men att dom inte hade något val. Och då "snabbmålat" den med egna penslar eller rollers som dom hittat under tiden.
Tack för alla glada tillrop jag kommer aldrig att ge mig då jag blivit kolosalt nöjd med gubbarna som hör till.

Kolla med Clas Ohlson istället om du kan, deras crc färg matt vita (49) är bra tycker jag, men biltemafärgenär väldigt underlig.

Det där känner jag igen! Jag råkade ut för samma sak med Vallejo-färg vilket var ett av skälen till att jag helt slutade med Vallejo, min modell hade Vallejo på undersidan och Polly på översidan, Pollyn gick hur bra som helst men Vallejon blev jag inte alls nöjd med, en Victor som jag också hade Vallejo på fick till slut gå till skroten. inte enbart beroende på Vallejon, det skall medges, men den var ett starkt bidragande skäl. Enligt en Vallejo-handlare berodde detta på att Vallejon alltid skall spädas vid målning, men jag föredrar färg som kan målas direkt ur burken
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#6 Polly?

#7 Polly S förmodligen.

#0: Låter inget kul det där! Hoppas du får ordning på ditt bygge. Det är ju så frustrerande att ha ett bygge klart och fint målad i tankarna, och så blir allt bara fel. Vitt är inget kul att penselmåla! Men ta med dig bygget ned i lokalen, så slipper du skrämma åtminstone det minsta barnet, och på den igen bara! Lycka till!

#8: Polly Scale Railroad Colors för att vara exakt, jag har några burkar av det äldre Polly S också
#8,10 Vart kan man få tag på det??

#11: Jag har köpt samtliga mina hos MJ-experten i Stockholm, dom är som sagt avsedda för tåg och har namn som Enchantment Blue och Big Sky Blue

Svensk Modelljärnväg i Västerås säljer också Polly. Om du råkar ha vägarna åt det hållet …

#1: För penselmålning med Vallejo: Prova ett par droppar retarder (gör att färgen är öppen längre, du kan hålla på med den ett bra tag innan den torkar) och ett par droppar ytspänningssänkande medel. På konstnärsaffären kan du fråga efter acrylic retarder och acrylic flow aid. Det gör stor skillnad vid penselmålning!
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Håll ut MattaP…
Det blir bra till slut….
Du måste "bara" vara envisare än stridsvagnen…
Jag ger mig aldrig det vet ni som träffat mig :) Men igår vart det en Tiger1 som jag satte tänderna i. Blir målning av den andra under helgen tänkte jag.
#14 Tack för info ska testa det.

#16: Låter bra!