Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1199 ggr
zander
0

Laserskuret- fråga

Hur e det?

Är det bara att bryta loss bitarna från ett flak eller?

Finns det nån vänlig själ som skulle vilja ta ett foto av ett sånt och lägga in här.

Jonssonligan
0

Normalt sett så skär man loss delarna.
Bryta brukar inte vara så lämpligt, eftersom det är stor risk att trät spricker.

Men det man måste skära bort, brukar vara så smått, så det är inget hårt arbete precis. Faktum är att det skakar loss i lådan av sig själv ibland.

Ska se om jag har något hemma jag kan skanna in.

Det jag tycker är lite tråkigt, är snarare att lasern bränner materialet. Är det små delar, kan det vara lite bekymmersamt att slipa bort "smutsen" så att säga.
Allternativet är ju att skära ut delarna själv, men ärligt talat, vem orkar det?

Sammanfattning: Laserskuret =Tummen upp

Jonssonligan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade en inskannad bild hemma.

Det visar väl inte själva laserskärningen perfekt, men det ger kanske en idé. Jag har markerat de "fästpunkterna" där lasern inte skär.
Skär de ut hela vägen, ramlar ju biten loss. Därför sparar dom de där små "knopparna" för att säkerställa att bitarna inte skadas i transporten misstänker jag.

De där bitarna är för övrigt ändarna på årorna till Billingboats Oseberg

Jonssonligan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slängde iväg ett kort på det också. Det visar de sotiga kanterna som blir efter lasern.

Hoppas att du blev lite klokare på svaret.

zander
0

Tack så mycket.

Nästa modell får bli laserskuren.

Ner med lövsågen till ett mörkt hörn längst in i källarförrådetGlad.

Jonssonligan
0

Åh, nej. Så lätt kommer man inte undan. Skrattande

Lövsågen är ett oumbärligt verktyg för träbyggaren. Våran såg står framme jämt, fast det är i och för sig hustrun som använder den mest.

Vill man göra extra delar, eller en ersättningsbit så MÅSTE man ha en såg.

Så plocka inte bort den.