Cutty Sark fråga
Hallå, jag har en liten fråga… Har rensat ett källarförråd efter en släkting och hittade en stooor kartong med en träbyggsats av båten Cutty Sark. Märket är Billing Boats, Cutty SARK NR 459, LÄNGD 1100MM, Därtill en kartong med tillbehör (typ 1 miljon grejor ) Min fråga är hur gammal kan denna modell vara, skulle den gå att sälja??
Tacksam för svar :)
Anco
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Den går säkert att sälja, men frågan är hur mycket den inbringar. Det är en fin modell, och har väl funnits i deras sortiment sedan åtminstone 70-talet. Problemet är nog mest att de där träskutorna är hyffsat avancerade.

Billings är ju ett respekterat märke, frågan är ju bara om den är komplett, i så fall borde den inbringa ett bra pris
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Bägge kartongerna var oöppnade så den bör vara komplett.
Tackar för svaren :)

Skulle kunna tro att det är nog en bra slant du borde få för dem…tror jag iallafall.

Det är en fin modell och den finns att få tag på för knappt 3100 kr plus frakt och ev. tull och moms från USA.
Finns även från England för 283 Euro och då slipper man dessutom tull och moms. Billigare än från USA med andra ord .
Finns också en ute på Tradera just nu med utgångsbud 700:- som är påbörjad och inte speciellt bra byggd. Kolla den och se vad den inbringar för pengar?
Niclas
Tack alla snälla för svaren. Har blivit en hel del klokare :)
Har en fråga till… om jag får fresta ert tålamod :) Vad står numret 459 för? Har tittat runt lite och hittat en del andra Cutty Sark fr Billings, men med andra nr som t ex 564.
Ursäkta om det är en helt dum fråga, men jag och modeller är inte riktigt på samma våglängd ;)

Prislappen?

/ GeeKen
#8… kan inget om modeller, men jag tror inte att det är prislappen, haha….
Inga andra bra ideér ??

Jag skulle gissa på att det är ett artikelnummer. Den Cutty Sark de har nu heter t.ex. 564. Som jag nämnde tidigare, så har Billings haft en Cutty Sark i sortimentet under lång tid, och den du har är troligen en tidigare utgåva.
Hittar du rätt köpare, så kan den säkert inbringa ett bra pris. Problemet är bara att hitta den. Som kommentar till tidigare inlägg, så har jag sett de här säljas på tradera och ebay för både priser i närheten av nypriset, men också så lågt att det knappt kändes lönt att sälja.

Hej Anco
Cutty Sark kostar hos Modellhuset Liden i Mariestad ca: 3300kr.
Modellen är då laserskuren från tillverkaren. Troligtvis är inte den modellen som du har laserskuren. Detta medför att gruppen köpare kan bli färre. Oerhört med arbete för att såga ut alla delar. Beslagen du har i din modell är med all säkerhet mycket gedigna och färgade av tidens tand. Detta är ingen nackdel då de blir mycket realistiska på modellen. Du ska veta att det är ett svårbyggt fartyg men alltid lika omtyckt.
Till rätt pris finns det alltid köpare. Tänkbart pris 1000 - 1500 kr
Christer Mann
Modellhuset Liden
Mariestad www.modellhuset.com
Tack alla ni för alla svar jag har fått.
Har faktiskt gått igenom innehållsförteckningen och kollat att kartongen med båten är helt komplett, tillbehörskartongen är helt oöppnad.
#11 Nej det verkar inte vara laserskuret utan man måste såga ut delarna själv… Jag förstår att den är Mycket svårbyggd…. hellre säljer jag den till någon som vet vad dom håller på med, än försöker mig på den och bara får till ett halvdant resultat. Den är värd mycket mer än vad jag kan göra för den, då tänker jag inte i pengar utan i modellens själ…
Är du intresserad av att sälja din byggsats?
Jag har påbörjat en modell av Cutty Sark från 70-talet men har inte köpt några tillbehör ännu och är intresserad av att köpa byggsatsen och tiilbehören.
Roligt att se trägnavare här.
Jag bygger cutty sark nr 564 och har kommit en bra bit på vägen.
Om du inte hunnit skära ut detaljerna på kajutor så kan kanske ett tips kan va till nytta.
Om du scannar flaken med kajutedelarna i 100% storlek så kan du färglägga och printa ut på copypapper 120 gram med llite högre glans och sedan lacka med vattenbaserad halvblank klarlack.
Jag gjorde det och färglade med photoshop och tycker själv att det ger ett naturtroget intryck.
Ser bra ut Zander!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ser bra ut Kent!
Kul att här finns en del träbåtsbyggare! Lägg gärna upp era byggen i egna trådar!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Verkar som vi är rätt många "träsnidare" nu så det berättigar en egen avdelning. "+ Träbyggare", "+ Modeller i trä" el. liknande.

#18: Ja, det är roligt att det finns träbyggare som också trivs här, så det är nog ett bra förslag. Vi ha ditt förslag i åtanke.
#14 #16: Ser verkligen bra ut!
Själv håller jag på med St. Canute nr 700 som snart är klar. Vågar mig inte på sådana avancerade bygge som era ännu. Är en relativ nybörjare som har börjat med det lättaste (603 Norden Cutter) och jobbar mig uppåt. Kanske slutar det med en Wasa…
Christian
förståndigt att börja men nåt någorlunda lätt.
Då hinner man samla på sig både erfarenhet och allehanda verktyg som behövs för ett bygge.
Själv gick jag direkt på Cutty sark och detta har kostat en hel del "blod svett o svordomar" och därmed en plats i himlen.
Men du: Inte är väl St. Canute nr 700 ett så lätt objekt?
Jo, den är nog lite svårare att bygga än jag trodde från början trots att den bara är klassad som ett objekt för lite mer vana nybörjare. Det har gått bra ändå trots att man ställs inför vissa problem (och svordomar, som sagt) på vägen… att få till det med spantlisterna t.ex. Där har jag nog inte fått till det ännu "tekniskt sett", -blir inte mer än fortsatt nybörjarklass på det. Men huvudsaken är ju att slutresultatet blir bra.
Det får nog bli en Andrea Gail nr 608 också
,innan jag ökar på svårighetsgraden
.

Vore kul om man kunde få tag på Cutty Sark i orginalutförande, som hon var tänkt att se ut innan köparen fick ont om pengar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag tror inte att det går att få tag på.
I Cutty sark 564- byggsatsen saknas en hel del detaljer
bl.a. landgång, bommar för större segel, luckorna på brädgången, utsmyckningen på akterspeglen.
De här detaljerna saknas även på ritning o byggbeskrivning. lite synd tycker jag.
Modelltillverkarna (i mitt fall Billingboats) har tydligen gjort lite som dom sjäv velat.
Även däcksbyggnader på popdäck har dom ändrat. Där kommer inte min modell att stämma överens med orginalet från dockan i England
Jag upplever samma sak med min Billing Boats Bluenose II som jag håller på att bygga, när jag jämför med bilder jag letat upp på webben.
Det stör mig inte så värst, men jag kan förstå att de som är noga med skalenlighet osv kan bli besvikna.
Jag förstår inte vad du menar med att du inte fått till det med spantlisterna.
Båten är ju en fröjd för ögat.