Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1626 ggr
[Tunnan]
0

Färgtillverkare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några färgburkar av märket Molak som jag ej har vågat testa än.
För mig är detta märket helt okänt
Någon som vet något om dom och hur dom är att måla/spruta med?

Proosen
0

Ljuva barndomsminnen kan man väl säga om Molak. En enamelfärg som jag inte sett sen långa tider tillbaka, fanns på lokala ICA-butiken på 70-talet.

Vad jag minns var de snabbare att torka än Humbrol och därför inte lika roliga att måla med tycket man då när man var hänvisad till pensel och inget annat.

I övrigt så är det nog inte mer än att köra på som med vilken enamel som helst skulle jag tro. Med airbrush lär du inte märka stor skillnad alls bortsett från kortare torktid om nu inte mitt minne sviker mig angående det.

Niclas, åter 10 år gammal i sinnet Glad

Proosen
0

Hittade en som säljer Molak fortfarande så det kan ju inte ha varit någon dagslända direkt.

Niclas

ElLobo
0

#0: Jodå, Molak har jag några burkar av, både de vanliga små burkarna och ett par lite större hinkar. I stort har jag upplevt dem som andra enamelfärger såsom Airfix, Revell eller Humbrol. Ingen direkt skillnad på de färger jag har använt. Men detta gäller penselmålning, något annat kan jag inte uttala mig om.

Var det förresten inte Sau som hade införskaffat en hel ställning med Molakskylten på? Eller var det kanske någon annan …?

ElLobo
0

Några av mina Molak-burkar:

ElLobo
0

Svake skrev så här i september 2007:

"Jag har en hel del gamla Molak burkar kvar, har bara använt dom lite grann för som sagt dom torkar snabbt och det fanns ju Humbrol. Dom måste oxå tunnas ut en hel del, är ganska seg till konsistensen. Dom är rejält matta och måste ha i sig lite klarlack för att färgsäkras. Jag tunnade ut med cellulosa tinner och lacknafta, den bet som bara den. Man kan fortfarande få tag på dom på Nastalgimässan här i Göteborg."

ElLobo
0

Saus ställ (från samma tråd som ovan i #5):

[Tunnan]
0

Okay, tack för info
Så det är ett gammalt märke det här. lite nostalgi då kanske?
Kan ju vara synd att använda dom då kanske Flört

johannespanzer
0

Haha, kult, såna köpte jag ibland, har för mig de var billigare än humbrol - och som nämns i #5 så minns jag den som "extra seg" jag också. Skrattande

Rytox
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kvar 3 st Molak-burkar som jag skaffade för en sådär 20-30 år

sedan,ingen större skillnad mot humbrol.Funkar fortfarande!