Var köper man borrar?
Jag behöver borra några riktigt riktigt små hål. Vi snackar jättesmå. Kanske 0,2-0,3mm. Och många ska göras, och helst vinkelrätt också. Så var köper man borrar, och allra helst någon form av vettigt sätt att hålla dem också.

tamiya har ett borrkit, med minsta borr 0,3mm finedrillset 74044 ca 120:- till den har de en handhållen liten "borrskaft"? 2 sorter en med fast chuck, och en dyrare med 2 vändbara chuckar (sammanlagt 4 för dimensioner upp till 3,2 tror jag).
hur du får det vinkelrätt, vet jag ej dock. Tunnan hade köpt ett stativ för dremel såg jag i nya verktygstråden! 

och var, då skriver jag alfahobby.se (go sundsvall!!!)
kom på att jag var där idag och i oriondelen hade de en gamesworkshop borrskaft också, såg fin ut den med (billig också!)

Borrar på Jula, Miniborrset HSS 20 delar Perfekt borrsats för modellbyggaren eller finmekanikern. 20 st snabbstålsborr mellan 0,3-1,6 mm. Borrstorlekarna ökar med 0,05 mm upp till 1,0 mm sedan med 0,1 mm upp till 1,6 mm. (Artnr: 181000)
49 kr 
"den här är en annan, en Airfix"

#3 oj, en sån måste jag köpa! Superbra tips Buran! 
Tänk på att "vridningen" (borrningen?) på borren kan vara lite för våldsam bara för handborrning (om det är en maskinborr), tamiyaborrarna har väldigt få varv, tror för att kraften inte skall få borren att gå av direkt?

#3 Dom borrarna fungerar fint, har haft av ett gäng så ska köpa en ny uppsättning, och denna gång ska inte alla ramla ur förpackningen(jätte lätt att mäta sig till vem som ska vara vart)

F*****n*** fruar… Dom är hemska alltså!

Jag har också Julas kasset med små borr! Dock tycker jag att kasseten inte funkar så bra som det är tänkt! Det är väldigt svårt, iaf på min, att få ut borren genom det avsedda hålet, utan jag brukar behöva öppna helt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag har köpt mina på Biltema och dom funkar kanon.
Lå väll på ca 34 kr för ett antal olika borr.
Henke

Jag köpte mina Tamiya-borrar hos Hobbybokhandeln. När man skall borra exakt så finns det inga genvägar: pelarborrställ och ett maskinskruvstycka
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag fick ett likadant borrstativ till Dremeln som det du har Starhawk, och funderar mest över vad man ska ha för skruvstycke till det. Vad kör du med?
Jula-borrarna, och Tamiya-borrarna som det pratas om här, hur små är de? Om ni kollar tråden om Masters eldrör, så kan ni se på ett ungefär hur superlitet hålet ska vara.

Tamiya-borrarna är 0,3 - 0,6 i 0,1 steg samt 0,8 mm. Ett maskinskruvstycke ser ut så här:
det här är egentillverkat på AMU-skolan i Liljeholmen, det har lite ytrost eftersom det var en spricka i väggen till badrummet från klädkammaren där den stod, man kanske kan testa ultraljudrengöraren på den, tar den bort ytrost?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ser ju nice ut. Något liknande får man nog införskaffa.

Någonstans såg jag maskinskruvstycken med snabbställning, dvs. man tryckte in en knapp och bara sköt ihop backarna för att skruva den sista biten. Tror det var på Biltema förresten och de var inte så dyra heller.
Jopp, Biltema!
Ett litet för 54.90
…eller ett lite större med bänkfäste för 129:-
Tänker skaffa nya själv då det jag har är billigt i flera bemärkelser.
Niclas