Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 816 ggr
johannespanzer
0

Bästa klara sprejlackerna?

HAr länge funderat på klarlack, både blank och matt (finns ju satin också men det känns mindre aktuellt). Vad använder ni, oavsett om det är vatten eller baserat på annat, jag kan behöva båda sorterna.

Kanske kör ni lackerna med färgspruta? Vilka märken på lackerna?

Men jag kan tycka att det vore smidigt att lacka från sprejburk, kan det vara något? Men vilka märken är det som "gäller"? Samt pris / prestanda osv? Skrattande

Har mest erfarenhet av biltemas eget märke, det är som att det är olika burkar, en del är bra, andra funkar inte, utan spottar bara prickar. Vet inte riktigt, ska man prova olika "caps" kan det vara ide?

denstore
0

På fullt allvar så tror jag att en vettig airbrush är att föredra hur man än vänder och vrider på det. Sprayburkar är ett elände.

Greenhorn
0

Airbrush är definitivt att föredra om man ska komma åt alla vrår och vinklar. Ska man klar eller mattlacka en modell med sprayburk måste man hålla burken typ 15-20cm från modellen och då hamnar minst 50% av lacken på omgivande inredning i byggrummet.

Proosen
0

För att fortsätta att inte svara på frågan, i alla fall till att börja med så finns det en riktigt bra kompromiss men den kräver en airbrusch lika fullt.

Hur som helst så tankar man ur en gnutta färg ur spraytuben och kör på den färgen med sprutan i alla vinklar, vrår och svåråtkomliga ställen. När man är nöjd med den här behandlingen kör man resten direkt ut burken så får man det bästa av två världar.

Jag personligen gillar att lacka med burkar likväl som med sprutan, båda har sina för och nackdelar men de kompletterar varandra utmärkt tycker jag.

Nu till frågan vilken klarlack som är bäst?

Alltså, det beror ju på vad man har för nogåt i botten som ska klarlackas. Har du kört en enamellack så tycker jag att det bästa som finns är Metalizer sealer från Modelmaster men då måste du använda sprutan då den endast finns i småburkar. I gengäld så har du en lack som inte ger sig på varken enamel eller dekaler och inte gulnare den nämnvärt heller. Största felet är att den blir läskigt dyr att lacka stora ytor med, tror att en sån liten burk går på c:a 30:-

På sprayburk däremot om man har en lack som tål den så tycker jag att Tamiyas klarlack TS-13 är i en klass för sig. Var dock försiktig på dekaler, den är ökänd för att äta upp dem om man sprayar för tunga lager direkt. Tunna dammskikt med torktid 15-20 minuter mellan varje omgång så bör du klara dig.

Annars finns det mängder med olika klarlacker på marknaden och en som blir hård som flinta och blank som attan är Plastic Padding alkydklarlack. Räkna dock med att den gulnar ganska kraftigt så den bör du använda endast på mörka kulörer.

Biltemas klarlack är också gulnande och ganska lömsk att använda. Har samma erfarenhet som du av deras burkar, funkar funkar inte utan någon speciell rim och reson.

En klarlack som är i särklass annars om du vill köra med spruta är 2 pak clear från Zero, som säljs av Hiroboy i england. Tar några dagar att få hem en order därifrån och just Zero-färgerna är underbara att jobba med, fast de stinker tämligen illa och klarlacken är dirket hälsovådlig då den avger isocyanater.

Lycka till!

Niclas

Evilution
0

Tamiya gör helt underbara sprayburkar, blir jämnt som attan Glad

Nackdelen är väl egentligen bara priset, cirka 75 kr för en liten burk.

Exelon
0

Kör med tamiya´s hår gel´s liknande mattlack eller till enamel så är det Modelmaster blank/matt.

johannespanzer
0

Tack för alla svaren.

Tänkte bara skriva in för framtida referens om:

Johnson golvpolish klar (pledge?) som finns på städavdelningen i snabbköpet (kallas visst future i USA och Klear i England) som verkar mycket populär, ska ge halvmatt yta och kan sprutas utan spädning ur burken.

En annan intressant som jag läst om är marabu matt lack, någon som provat den?

Själv har jag handlat windsor and newtons lack, både matt och klar, men har inte provat dem än, får återkomma om detta om inte minnet sviker (lått hänt i sprejdimman)! Flört