Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1026 ggr
Nicke70
0

Sd. Kfz 124 Wespe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, så var jag igång igen då. Denna sats köpte jag av Azgaron för ett tag sedan, och nu är det dags att verkligen fixa det här…Glad Viljan och materielen finns så nu hänger det på tattaren bakom limnålen. En bit har jag kommit i allafall, men jag har två frågor som jag inte lyckats hitta något svar på:

1. Ska insidan av besättningens utrymme vara tyskgult? jag har sett modeller som målats vita där, men jag har inte sett foton med bra färgåtergivning.

2. Det finns en röd/vit stav som hänger bak på vagnen, extraknäckte grabbarna som lantmätare eller vad? DGK=Deutsche geodetischer knaben… Vad var den till för?

Lite bilder på pysslet:

Nicke70
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite limmat, lite målat.

[Tunnan]
0

Kul att du är igång igen
Lycka till nu med detta bygget Glad

johannespanzer
0

Halloj! skoj att se! Glad

Elfenbensvit har jag för mig att det är inuti, men på sena modeller möjligen rostskyddsrött, men det finns många här som är bättre än mig på detta. På alla ytor som är "synliga utifrån" luckinsidor o dyl är det ytterfärgen (grå eller öken) so gäller om jag förstått rätt. Extra viktigt på denna, då det nästan inte finns nåt "inuti".

Måttstaven måste ha nåt med avståndsmätning att göra jag, säkert hänger det ihop med deras artelleriroll, tyvärr vet jag inget om "lantmäteri" men helt fjärran från artelleri är det nog inte. Skrattande

Håller på själv just nu att "forska fram" om de där stavarna verkligen var röd-vita, för det verkar inte "stridsmässigt", rena kamoflageförstörna" - svart vita, eller kanske täckta med tyg är min 5-öres-gissning (det får jag nog äta opp!). Foten i munnen

Azgaron
0

Kul att se att du kommit igång att bygga den!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Joppo
0

Lycka till! Getingen är en av de coolare tyska vagnarna tycker jag… Ska bli kul att se hur det går med detta bygge…