Allt är nytt!
Hej på er byggare!
Allt är nytt -mitt medlemskap här, mina försök att fuska ihop ett par pansarplåtar till en Pzkw IV ausf. H. Någon gång i tioårsåldern byggde jag (nåja mest farsgubben) ett plan som blev rätt okej, men nu är det dags att se hur bra det kan bli av en amatör.
Vagnen är som sagt en Pzkw IV ausf H från Academy, och jag har kommit så pass långt att chassit är klart. Problemet är att vagnens tvådelade "akter" verkar ha lite knäpp passform mot vagnens ovansida. Där blir det en glipa på över en halv mm hur man än försöker att få till det.
Typiskt academy? Typiskt nybörjare? vanligt på andra kit? Är det spackel som gäller? Jag har varit petnoga så långt eftersom jag inte har någon brådska utan bara vill ha kul och se hur bra jag kan lyckas, och då känns det lite skrutt att delarna inte verkar stämma från fabrik.
Tips mottages tacksamt, bilder kommer till helgen!

Hej! Och hjärtligt välkommen hit! (Gå också gärna in på din profil och ändra kön och komplettera med ort m m)
Du ska se att det inte dröjer så länge innan pansarbyggarna börjar dyka upp här på sajten igen när de har kommit hem från jobb och skolor och annat. Då kommer du säkert att få tips om allt vad du behöver och vill veta. Kom ihåg att inga frågor är för dumma!
Jag har själv inte byggt något pansar från Academy så de kan jag inte uttala mig om, men flygplanen tycker jag är riktigt fina.
Och som du själv skriver, så är det viktiga att bygga för att ha kul!
Precis som Al Superczynski sa:
"Build what YOU want, the way YOU want to, and above all, have fun."

Hej och välkommen! precis som ElLobo har jag ingen erfarenhet av Academys pansar men deras flygplan är mycket bra (jag har en påbörjad Tiger I Academy, den verkar fin men jag har ännu bara fixat chassi och hjul så jag vet inte hur överbyggnaden kommer att te sig) Springor är ett problem som man konfronteras med rätt ofta och den vanligaste åtgärden är att spackla tänk på att det finns "vanligt" spackel och flytspackel att tillgå. Ett bra tips när det gäller spackel är att tejpa alldeles intill springan på bäda sidor med maskeringstejp innan, då slipper man en massa spackel där det inte behövs. Om springan sitter lite illa till så kan man använda häftmassa, den har ju fördelen att den går att ta bort om det blev fel men kan vara marig att få en fin yta på. Att lära sig spackla är tyvärr nödvändigt i den här hobbyn, även bra modelltillverkare har ibland lite springor, och sedan förekommer ju sjunkhål och utkastarhål som behöver fixas ibland
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Problemet är nog att många av Academys tidigare pansarsatser är kopior på Tamiyas äldre modeller. Jag skulle gissa på att fyran är en av dem. Spackel och plistic card är nog bästa lösningen.
Hej och välkommen hit Nicke!
Instämmer med övriga här! Spackel är nog ett nödvändigt ont i modellsammanhang!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Fy bubblan så härligt!
Jag är inte ensam nybörjare!

Välkommen!
/ GeeKen

Hej och jag har byggt just den i mina yngre dagar(även stug iv:n). Det ska till lite våld och lim för att få den att passa men väl på plats så går det. Om jag inte minns helt fel så tog jag bort klammern som ska hålla ihopa ovan och under chassi och sitter där bak(om det är samma kit vi snackar om.) Resten av kitet är OK och väl på plats med baken efter våldet så kommer det se bra ut. Skicka in en bild annars så kan vi nog lösa det :9
Hoppas detta hjälper. Sluta inte bygga bara för du måste måla gummit på småhjulen - det är bara att bita ihop!
Mvh Hampus

Jag har också den på mitt byggbord
.
Hej igen och tackar er alla för välkomnandet!
El Lobo: Ja, jisses vad kul det är att vara igång och bygga något bara för skojs skull. Har tidigare varit "tvungen" att dränera hus i skala 1:1, konverterat till bergvärme, rivit väggar och byggt altan. hoppas att vintern blir lång, kall och snöfattig så att man kan stanna inne och bygga!
Tackar Starhawk för spacklings- och maskeringstejptipsen, men vad är sjunkhål och utkastarhål för något?
Den store: Är det ditt intryck att Academy gör "budgetvarianter" av Tamiyas äldre modeller av högre kvalitet? Det vore bra att veta för framtiden om jag skulle fortätta byggandet.
Gigabyte: Den är det. Jag tänkte mig att den skulle bli lite av en utmaning med allt extra påhängspansar, förutom att det är en historiskt intressant modell. Jag återkommer säkerligen med förfrågningar till dig och alla andra pansarfreaks här på forumet, och jag misstänker att du kommer att vara klar minst två år före mig! 
Azgaron: Spackel är ett nödvändigt ont i livet i allmänhet, det vet jag som relativt nybliven husägare och småbarnsförälder. Jag spacklar kåken och frugan spacklar sig själv.
GeeKen: När man sett på bilderna här vad dom andra lyckas med drabbas jag av en lätt kluven känsla. Ska jag börja med detta och verkligen gå in för att göra det så bra jag kan, eller skita i allt och bara njuta av bilderna dom lägger upp? men visst är det kul att vara igång!
Talis: Det mystiska är att klammern som är tänkt att hålla ihop över-och underdel av aktern inte var med bland delarna på min sats. Jag vill i skrivande stund minnas att den hette C-74, men ett så högt nummer fanns inte på ramen… Jag gick igenom de andra ramarna för att kolla att dom inte skrivit fel på ritningen, men se där gick jag bet. Får nog satsa på ännu mer våld och lim! För övrigt är jag rätt bra på att bita ihop, och det är just pillandet med detaljer jag är ute efter.
TommiN: Snart har forumet fått ihop en hel pansarkår!
Ha det gott alla!

#9 Inte helt och hållet, men modellerna de gav ut i början var ofta lätt modifierade Tamiya. Men från och med deras Tiger I, så har det varit deras egna designer, tror jag.
Problemet med Academys modeller är idag mer att de ibland verkar ha lite svårt med efterforskningen av originalen. Jag brukar inte vara så petig, men ibland är det rätt rejäla konstigheter. Exempelvis så är deras M12 bandhaubits på tok för smal, vilket är mer eller mindre omöjligt att åtgärda. Det objektet är inte direkt ovanligt varken i korea eller i resten av världen, så det borde varit ganska enkelt att få dimensionerna korrekt. Men men…..
Välkommen, förresten. 

#9: Sjunkhål uppstår ibland när en del är så tjock eller får för lite plast så blir det liksom en grop när det sjunker ihop vid avsvalningen. När gjutstammen skall frigöras från formen är det ett par utkastarpinnar som trycker ut den, oftast, tack och lov, är märkena efter dessa på själva stammen men ibland är dom på delarna, jag har en A-10 modell med utkastarmärken på nosen av praktiskt taget alla Paveway-bomberna 

Academy gör ju en bra modell för pengen du betalar. De brukar inte gå över 200 lappen. Men är du ute efter detalj och pill så hade jag nog aldrig köpt academy. Då tycker jag Dragon eller tamiya med mågon tuff PE sats till. Men då kostar det ju väldigt mycket mer. Jag kommer själv försöka införskaffa Tamiyas panzer iv J med Abers/eduards PE "thoma shields" på c4. Vi får kanske göra ett mini GB med panzer 4or så vi kan man tippsa om referenser och detaljer? Så sprang mina tankar iväg…
Mvh Hampus
Lägesrapport och blandade undringar.
#12 Det låter kul att göra ett mini GB, om jag och de andra vågar ställa upp våra alster vid sidan av dina så… Men du får vara "armegrupp mitte" så täcker jag ena flanken!
Läget så långt: Hela satsen grundmålad med biltemas primer sedan några dagar. Den nyinköpta airbrushen från Jula har spruttat ut Humbrol 83 över bärhjulen på lunchrasten på jobbet idag. Det blev ok rent målningsmässigt, men är det inte en lite för mörk kulör för att vara "tyskgul"? Under kvällen är gummit på bärhjulen målat, men ni rutinerade byggare har säkert glömt bort hur det var att upptäcka på vilket sätt man bäst målar såna saker… Tyck (Tysk?) lite synd om mig i alla fall!
Lite bakläxa blir det på de fyra första hjulen.
En undring till till den som vet: Ska även stödrullarna vara gummiklädda?
MVH Nicke
Ett litet mini bg med våra tysk vagnar skull vara kul ! jo en del var det ,, men denna,,,,, det vet ,,,fåglarna ,, någon annan som vet ??

#13 "stödrullarna är gummi och borde vara svart/gråa. Om du målade vagnen precis pansar gul så blir den mörk. Man får scala justera färgen och göra den lite ljusare, annars blir vagnen på tok för mörk. Jag brukar lägga 1/15-1/20 droppar ljus i färgen. Det finns säkert någon som kan mer än mig på detta. Jag är inne på mitt andra år som modellbyggare så man är väl nybörjare här med.
På min Panther har jag använt mig av Hu93, men hur korrekt det är vet jag inte! Hu83 är kanske lite mörk oc behöver nog ljusas upp lite!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jag har målat alla mina tyskingar med Tamiyas Dark Yellow XF60 blir jättebra tycker jag

#15 och #16: Ljusar ni upp med vit färg?

#18 Precis! ta vit matt eller något så det inte blir knas :)

Alright, tänkte mest att det kanske skulle kunna gå att ljusa med pigmentfri färg. Men som vanligt tänkte jag fel.
Tja, jag får väl ge frugan en kram, för hon verkar ha rätt igen.
/ GeeKen
Ville bara tipsa om denna sidan för er som just nu bygger Panzer IV. Även om just denna vagn rullat i Afrika så finns det en hel del bra detaljbilder på massa smått och gott både på in- och utsida samt verktyg.
http://www.rommelkiste.de/panzer4/index.html
Hälsningar Nicke

Jo man tackar! Nästan så man skulle skutta och köpa dragons pvkfw G. Den sägs vara bra. Och med denna sidan som du rekommenderar går det ju han i hand 

#6, #9; jag ä rmed nybörjare o bygger lite vid sidan av mina studier (rätt mycket, förutom sista tiden då vi faktiskt gjort något på högskolan.. :P )
de andra bygger riktigt schysst här på sajten o man får lite komplex, men å andra sidan lär dem en jäkligt mycket och inspirationen att bygga bara flödar när man ser vad de lyckas med..
Härmed kungöres: Detta panzer IV-projekt är avslutat!
Blev det färdigt då? Nej. Lärde jag mig något? Ja.
Modellen har slutat som ett övningsobjekt för målning med airbrush, mest beroende på klantighet och oerfaret handlag från min sida + en halvtaskig passform i satsen. Hur det funkade att måla är jag i alla fall riktigt nöjd med (Julasprutan+ABAC:en+tamiyafärger) så där känner jag mig tillfreds.
En annan viktig sak jag lärde mig var att kolla ritningen i flera steg (och flera gånger)framåt och tänka till hur man bäst löser saker för att det ska funka för en själv att få ihop det hela på ett bra sätt. Inte så illa för att vara första försöket.
Jag kan väl i alla fall få ett halvt järnkors i form av en propeller för att jag erkänner mina misstag?

Jo, vrakgodset sparas, jag räknar med att det kommer till användning på ett eller annat sätt.
Tråkigt att din panzer hamnat på plastkyrkogården
Fast om du nu lärt dig en massa har det ju inte varit förgäves… Sen är det ju faktiskt ganska praktiskt att ha ett gammalt vrak att misshandla med diverse vädrings- och målningstest
Om jag var i dina skor skulle jag köpa en av de nyare Tamiyabyggsatserna för att återfå byggerglöden… De kanske inte är de mest detaljerade modellerna på marknaden… Men jag tycker att de flesta modellerna blir väldigt fina i slutändan i alla fall…Dessutom är passformen oftast väldigt bra och själva byggandet väldigt smidigt och kul…
Mvh Joppo
Oh ja, en IV ausf H kommer det att bli så småningom, jag tycker den är frän som tusan, fast först ska jag försöka bli klar med Wespen som jag satt tänderna i nu.
Yes, vraket kommer det att experimenteras en hel del med!

Intressant läsning, välkommen tillbaks till hobbyn!
Vidare mot nya byggen bara!