Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 3213 ggr
Roca
0

Revell 1/69 V-2 som "rymdraket"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev sugen på att bygga ett litet diorama med Tintins rymdraket från "Månen Tur och Retur" och började med att köpa just en raket Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Revell har tillverkat V-2:or i skalorna 1/35, 1/69 och eventuellt 1/54. Om man läser om dessa på olika modellbyggarsidor kan man förledas att tro att den här satsen är i skala 1/54 - men jag tror inte det faktiskt; V-2 var ca 14 m lång i original, den här modellen strax över 20,4 cm, det stämmer bra med skala 1/69-1/70.

Roca
0

Nåväl, den här gången ska jag inte bygga ett 1/72 diorama, även om det skulle funka bra det med. Iställer kommer jag att bygga om raketen och använda den som den gigantiska rymdraketen från Tintin, i skala ungefär 1/200 - 1/220. Det finns en hel del figurer och tillbehör tillgångligt från MJ-sidan (1/220: skala Z, Märklin) och arkitekturmodeller (1/200), så det ska nog bli bra. Och inte alltför platskrävande heller!

ElLobo
0

Det här verkar intressant! Jag ser fram mot fortsättningen.

johannespanzer
0

Åh vad kul, inget snack här inte du gick och gjorde det direkt! Coolness! Mycket coolt projekt, detta skall jag följa! Glad

Var köpte du raketen, du har inte råkat sett nån sån där i 1:35 nånstans?

Roca
0

Tackar! Jag köpte den på leksaksaffären här i H-sand. Finns säkert även på andra leksaksaffärer runt omkring. När det gäller skala 1/35, så hittade jag den här hemsidan om A4/V-2 och här särskilt av intresse, delen om V-2 i skalmodell:

http://www.v2rocket.com/start/scale/models.html

verkar ha gjorts i 1/35 av flera tillverkare, men vet ej var man få tag på dom

PonCar
0

Kalas Roca! Det här blir ju riktigt spännande. antar att det blir en del pill med målningen -Tin-Tinraketen var väl röd- och vitrutig? Ska du göra ett diorama med månens yta, eller blir det innan start här på Tellus? Åkte de inte också omkring i nån cool månbil? Jag kanske minns fel. Men visst hade de oranga rymddräkter. (Alla Tin-Tinalbumen ligger i föräldrarnas sommartorp, så jag kommer inte åt att kolla i dem nu…)

Glad10…9…8…7…

Roca
0

Tack! Jo det blir nog innan start här på jorden, i Syldavien. Jo rödvitrutigt var det, pilligt värre blir det nog! Och dom hade bl.a. en bandvagn med sig på månen.

Jag har hittat en del figurer i lämplig skala från Preiser, en del omålade och en del målade i ungefär samma blåa färg som alla de små arbetarna/mekanikerna/teknikerna som figurerar runt uppskjutningsplatsen i albumet, och tintin, Haddock mfl hade också blåa dräkter när de fortfarande befann sig på jorden, så dessa borde kunna funka rätt bra. Lastbilar och t.o.m. en Jeep finns att få tag på i skala 1/220!

Azgaron
0

Trevligt projekt Roca! Ska bli kul att följa!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

GeeKen
0

Skit häftigt!

Det ska bli kul att följa det här projektet!

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Buran
0

Har filmen och böckerna, ska bli spännande att följa Skrattande

"den här är en annan, en Airfix"

Raldor
0

Aldrig fel med lite TintinGlad

Roca
0

Tack ska ni ha! Det kliar i fingrarna efter att få sätta igång, men idag måste jag plugga lite också Flört får se hur helgen blir!