Mask eller frihand?
Undrar hur ni andra gör när ni målar kamo med airbrush. Maskar ni eller kör ni frihand?
En del tyska plan måste man ju nästan köra frihand, men övriga? Vore kul med lite tips och trix!

jag brukar maskera, men om man te.x vill måla en spitfire så kan man klippa ut cammo mönstrade hål i ett papper. sedan håller du det en liten bit i från modellen och då får du den fina övergången på färger som vissa vill ha.
hoppas ni förstår vad ja menar.
Mvh Rasmus
Iofs har jag för mig att gränserna mellan färgerna på Spitfire ska vara skarp!
Om man vill ha en mjukare övergång utan att köra helt frihand så kan man rulla korvar av häftmassa eller liknande som man låtrer följa kanterna på kammot. På så vis får man lite mjukare kanter!
Häftmassa kan tydligen också användas på italienska kärror också, men annars är det liksom på tyska plan troligen frihand som gäller!
Jag skaffade självhäftande plastfilm för ett tag sen, men har inte haft tillfälle att prova den än!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sist la jag på camot med pensel frihand men det är mycket möjligt att jag övergår till att spraya det, och då beror det väl på hur pass exakt sprutan är men det är väl bäst att maskera av området, jag har lekt med tanken med papp-profiler redan inför camot på Vulcan-bombaren, men till sist blev det penselmålning. Användning av häftmassa har också föresvävat mig men snål som jag är (i vissa avseenden) har jag kommit fram till att det låter dyrt, häftmassan blir ju engångsartikel på det viset, eller har jag fel ?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det går fint att använda häftmassa på det viset flera gånger! Den ser bara inte så blå ut längre! Hur många gånger vet jag dock inte, men antagligen tillräckligt för att det ska vara värt det!
Jag såg nått tips där man använt små pluttar av häftmassa för att lyfta upp kanterna på färdiga masker och på så vis få samma effekt!
Jag använder mig av detta jox… Det är en slags lättflyande massa som traditionellt sätt används för maskera saker när man målar med akvarellfärg… Mycket enkel att hantera tycker jag iaf… Bara pensla på och låta torka… Därefter är det bara att spruta på… Maskeringen avlägnas sedan genom att "knådar" bort den med fingret…
Vet även att det finns speciell modellmaskeringsmassa att köpa, har dock inte testat det själv…
Mvh Joppo

#4: Ja blå häftmassa har jag aldrig sett däremot grå (Bostik) och vit (Casco) den där idén att sätta dit profilerna med häftmassa funderade jag också på vid tillfälle
#5: Ungefär som Maskol då, jag har använt den på saker som är mariga att maskera med tejp, t ex. halvklotformiga kabinfönster fast det är lite marigt att se exakt vad den täcker. Jag brukar ta bort den med pincett, får man bara grepp i en ände följer resten med. Det lär gå att tillverka egen genom att tillsätt en droppe karamellfärg och en droppe diskmedel till vanligt vitt trälim.

När jag och Azgaron delade bil ner till Malmö för några veckor sedan avslöjade han sin hemlighet, nämligen att han tillverkade sin alldeles egna häftmassa av honung, björnklister samt sockludd som fastnat mellan tårna. Eftersom han alltid bär babyblåa frottésockar så blir alltså hans häftmassa ljusblå.
Häftmassan lär fungera riktigt bra, men lukten ska visst vara fruktansvärd, eller som hans fru uttryckte det: "det är f-nimej så tapeterna lossnar"!

Kuggfråga va?

GeeKens påståenden måste alltid tas med en nypa salt, det var sjutton vilka höga salträkningar man får när man läser GeeKens inlägg 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Passa dig bara var du fladdrar iväg med saltet!

Stefan - Modellbyggare