Kingtiger Rapport #32
Wow, rapport nummer 32, känns rätt så galet!
Jag kämpar vidare med monstret, nu har det äntligen blivit rätsida på tornkorgen.
Här är länken direkt till senaste rapporten:
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=550
Peace,
/Hasse
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
Ser mycket snyggt ut Hasse! Kan ibland inte riktigt fatta hur man får det så snyggt när allt är ihopsatt innan man målar!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Den är äckligt imponerande den här pjäsen, så är dina kunskaper i ämnet också.
Vad bra att problemen löste sig så du fick dit den färg du ville ha.

Håkan o Niclas: ja, jag känner mig lite som Ferdinand under korkeken idag. Sååååå lycklig att det gick vägen hyfsat med färgborttagningen (ditt tips va bäst, Proosen).
Det var lite självplågeri att sätta ihop allt inan målning, inte helt lätt att komma åt överallt, men det gick!
Nu skulle jag ju helst vilja sitta här o lukta på blomorna (fortsätta måla) hela dan, men jag måste ut, plikten kallar!
/Hasse

Det var ju kul att det funkade bra, måste skaffa egen sprit också. Frostskyddsspriten tar färgen från Tamiyas spraybomber också, går med spolarvätska också men inte hela vägen då den är lite för vek i alkoholhalten.

fint, så fint!
Jag som är så dålig på färg, skulle du kunna tala lite kring hur du tänker när du väljer wash-kulören, är det en färg, som är något mörkare än grundfärgen eller?
Ser riktigt nice ut som vanligt… Ska bli kul att se slutresultatet… Intressant också att se in i detalj hur ett proffs gör med vädring och målning…
Mvh Joppo

#5: Ja det stämmer i grunden. Washens kulör behöver inte "vara släkt med" grundfärgen på nåt vis, men den ska vara mörkare än ytan den läggs på, oftast ganska rejält mycket mörkare. Annars är risken att effekten blir obefintlig då du jobbar med mycket kraftigt förtunnad färg. Bränd Umbra (en mörk brun färg) funkar till nästan alla grundfärger.
Med wash menar jag då en tunn färgsoppa som har till syfte att framhäva detaljer, inte förändra själva grundfärgen. Vill man förändra grundfärgen ("filter", "fading", "colour modulation" och llt vad de hittar på för snofsiga termer för en jäkla lavering!!) gäller annat tankesätt.
#6: Hej Joppo, och tack för dina vänliga ord! ul att du gillar följetången, jag hoppas jag kan förmedla några tips. det är bara att fråga på så försöker jag svara.
/Hasse