Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 2071 ggr
denstore
0

Hur göra det svåraste av allt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sak som jag ständigt återkommer till inom modellbygget är hur man ska göra realistiska explosioner, rök, eld eller damm. Visst, man har ju sett tusentals bilder på folk som kör med bomullstricket, men det duger helt enkelt inte för mig. Antagligen för att målad bomull just ser ut som målad bomull. När man ser sånt som de här bilderna, så kan jag inte känna annat än att det hade varit grymt att lyckas med att få det realistiskt, men jag inser också att det nog nära på är omöjligt. Någon som har heta tips att bjuda på?

denstore
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till:

GeeKen
0

Ska du redan spränga din japanska jolle?

Skrattande

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

parat-klab
0

0# Artista Soft och silikon? Nedslags krevad (fortsätter i del 6)

Lars O.

denstore
0

Nädu, inte än. Men jag har ju en massa andra kanoter som ska planeras för. Vad fräckt det kunde varit att lyckas få till ett diorama med en full bredsida som den ovan. Det är nog min drömskapelse för detta året.

johannespanzer
0

Denstore, kolla på ett tittskåp, och någon form av liten ljuskanon, kanske ett filter också. De är bra på sånt där på teatern, men det fungerar från en vinkel. ett slags kraftig ljusblixt, i kombination med inspelat ljud.

en annan variant är väl scenpyro, men det kan jag inget om, men jag känner en som kan, men då blir det en enskottsgrej! Glad

Magnuzk
0

Ja, det här är nog väldigt svårt att göra, fast en sak som jag tror måste vara med i leken är dioder som lyser upp innefrån.

Kan det gå med bomull på något vis? Målat i svart, orange, gult…

För att dölja att det är bomull är ljuset man tar fotot i viktigt. Meningen är ju iofs att det ska se rätt ut även när modellen står på hyllan hela tiden.

Måleriet på bomullen, om man nu använder det, är Alpha och Omega. Det är nyanserna där och dioden som säljer det hela gissar jag.

: )

bara några tankar från mig.

Och jag hanterar inlägg och lägger till lite till…

En kärna av någonting kanske… frigolit, och sen tätt packat bomull utan på… det finns någon slags marängliknande plast tror jag, vet inte hur jag ska förklara, som ser ut som molnen där om man får till nyanserna och sätt bomull utanpå… glöm inte dioderna… en starkt lysande sak… halogen lampa, fast då smälter allt och det är inte roligt…

Magnus.

PonCar
0

Ja att få till rök, krevader, dammoln osv i modellform är nog bland det svåraste. Om man vill att det ska se trovärdigt ut alltså. Uttunnade bomullstussar är nog det enklaste, kanske lätt "dimmade" (med airbrush e dyl) i lämplig färg? Annars -samla dammråttor hemma i hörnen… Nej, nån riktigt bra ide har jag inte.

ObestämdPontus

Fisken33
0

Prova med att rulla in bomulls bollar i aluminiumfolie, dom går ju sedan att fästa i basplattan efter man har knycklat till dom, eller om du inte vill andvända enbart bomull så finns det ju kudstop på IKEA, den är ju lite mer "trådig" när man drar ut den lite, eller akvarie fillter i djuraffären, och på samma ställe finns det filter som ser ut som Scotch bright svampar, säljs ofta i stora blå flak, dom går att klippa till, lite dyra dock kanske, annars oasis från blomaffären, den har ju en porig och kanske mer realistisk yta och är kanske lättare att forma till, som sagt, som man ser från bilderna så rör ju eldmolnet vid vattenytan så det måste ju fästas där i vilket fall som hellst, så vikten på det matrealet du använder är kanske inte är så viktigt, lättheten i det får ju färgsprutan se till att ge det.

Vart kanske en utgrening på små knep inlägget från oss allihopa här.

Fisken33

GeeKen
0

Ska kolla med kompisarna. Jag lär ha gjort en "full bredsida" natten mellan lördag och söndag. Har vi tur så kanske någon tog em bild!

Skrattande

denstore
0

#9 Full bredsida? Både fram och bak samtidigt? Och dina "vänner" tog bild!? Fräckt!

TommiN
0

Skrattande

GeeKen
0

Trött i benen… Stått upp och jobbat hela dagen… Ajaj…

Skäms

berfrund
0

3# grymt va bra det vart när den blev klar synd att den e på Japanska…