Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1182 ggr
linusorn
0

Trött på airfix

Är ny här och tänkte först tacka för en väldigt bra sida! Har hittat mycket nyttigt nu när jag återvänt till hobbyn. Tänkte berätta om mitt nuvarande projekt. En Messerschmitt BF 109E 1:24 fårn airfix, där motor cockpit och allt sådant var klart. Börjar torrpassa flygkroppen och upptäcker då att ena halvan inte är korrekt gjuten och att det saknas MASSOR med plast! Passformen är ju inte helt ok heller. Likadant med min förra modell från Airfix. Får byta märke helt enkelt. Kankse lite mycket gnäll så här första gången, men behövde avreagera mig lite…

ElLobo
0

Välkommen hit! Kul att du tycker sajten är bra, och jag är säker på att du kommer att trivas bland oss andra plastmissbrukare och andra.

Tja, när det gäller Airfix så kan väl säga att Airfix är Airfix. Det finns många bra gjutningar och det finns många dåliga. Men som många andra har upptäckt så kan man åstadkomma en hel del fina saker, bara man använder lim, plast, mycket våld och spackel. Ge inte upp bara! Glad

linusorn
0

Var inne på Airfix hemsida, där hade dom en del där man kunde skicka iväg ett mail om det saknades delar i satsen. Slängde iväg ett, så får vi se… Har börjat med spackel… Är dock ett komplicerat ställe vid motorn mitt på, är väl det som ska föreställa avgas utblåset eller något… Ska se om jag kan fixa en bild så kanske man kan få lite tips…

ElLobo
0

#2: Jodå, det brukar inte vara några problem. Eller var i alla fall, innan Airfix gick omkull och Hornby tog över. Efter det har jag inte behövt den tjänsten.

linusorn
0

Vet du hur lång tid det brukar ta? Man kanske ska skaffa sig ett nytt projekt under tiden? Fick tipset att trumpeters modeller är väldigt bra.

denstore
0

Jag köper aldrig Airfix om det finns något alternativ. Visst, det finns några bra, men som helhet är Airfix ett gånget kapitel i modellhistorien. Efter att ha upplevt glädjen i att bygga en modern och välkonstruerad model, typ Tamiya, så finns det sällan anledning att plåga sig igenom en Airfix.

ElLobo
0

Jag har däremot inget emot Airfix. Inte gör det mig något om det är upphöjda panellinjer, tre miljoner nitar stora som fotbollar och att jag får brottas lite med delarna. Huvudsaken är att jag fortfarande finner nöje i byggandet, och det kan jag göra även på en Airfixmodell.

linusorn
0

Jag gillar att bygga flygplan i 1:24 och jag har inte stött på någr så stora Tamiya modeller. Vet att trumpeter har dock…

denstore
0

Trumpeters är typ en mil från Airfix. Köp en, och gläds åt detaljer och finish. Jag tror inte du kommer att ångra det. Tittade nyligen på 109:an till en bekant, som 50-årspresent. Gjutet inköp.

linusorn
0

Ok, tack. Ska göra det.

Tails
0

#8 "Gjutet inköp" - Good one! Flört

linusorn
0

Helt plötsligt dök det upp en avi i posten om ett paket, mitt efternamn var något märkligt stavat och det visade sig var mina delar i korrekt skick! Tack till Johan på Wentzels som fixade detta via generalagenten! Kanske kan få ihop denna nu också…

Azgaron
0

Kul att delarna dykt upp så du kan fortsätta ditt bygge!
Du får gärna visa upp det när du kommer så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

#11 Det var glädjande nyheter, hoppas att det löser sig.

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Ja Airfix är Airfix och ingen annat märke likt.
Många av deras modeller är regält föråldrade och med väl använda formar, och då blir ju kvallitén där efter.
Men att helt dömma ut dom är i mitt tycke för hårt, för dom har modeller som är mycke fina än idag.
Ex: Deras Hurricane Mk 1 1/48 är i mina ögon helt okay.
Deras nya Tornado GR4 1/72 är mycke fin.
Jag har 2st Harrier, en Gr7 samt en AV8 II som enligt mig är mycke fina modeller
Har även en Vickers VC-10 i skala 1/144 som är mycke fin   
+ några flera som är helt okay.
Men som sagts innan så har dom mycke skit också, så det gäller kanske att veta innan vilka som är värda att köpa.

Såå jag säger som ElLobo, jag drar mig inte för att bygga Airfixmodeller även i fortsättningen

Tråkigt linusorn att din 109a var så dålig.
Men deras 1/24-modeller har väl hängt med sedan börja på 70-talet skulle jag tro

linusorn
0

Ja, ska se vad det blir av det hela till slut, får slänga upp lite bilder sen. Just nu fokuserar jag på min trumpeter spitfire 1:24. Jag har också hört att airfix 1:24 modeller hängt med sen 70-talet. Men särskilt många nya airfix modeller lär det inte bli, nu när man fått smak på trumpeter och dragon. Är lite sugen på att prova hasegawa också. Men då får det bli 1:32, eftersom dem inte har 1:24. Kanske 1:48 också. Är sugen på deras drakenmodell och köpa till lite extra allt!

[Tunnan]
0

Ja att köpa Hasegawas 1/32or elle 48or är nog ingen fara
Men att köpa en 1/72 kan vara lurigt om man inte har lite koll på vad dom lägger i lådan.
Kan vara en Frogsats istoppad där nämligen, lite förfinad då kanske men ändå.

[Henke29]
0

Jag kan bygga Airfix även om de är massa nitar och dålig passform.
Ibland är de kul att de ska vara lite motstånd när man bygger..
Just nu har man byggt rätt mycke Airfix mm.
Men självklart är de riktigit kul att få sätta sig ned me nån fin Dragon modell eller Tamiya i skala 1/48..

Henke

denstore
0

Personligen tycker jag inte att det finns många saker från Airfix som är värt tiden. Finns det någon annan, mer modern modell, så väljer jag alltid bort Airfix. Även om det nu skulle vara så att den andra kostar dubbelt så mycket. Ja, även trippelt eller fyrdubblet i vissa fall. För mig är det slutresultatet som räknas, och har jag då enklare att komma dit via en bra modell från någon annan tillverkare, så lägger jag inte möda på att försöka fixa till en Airfix.

[Tunnan]
0

Smaken är ju som baken som sagt. Flört
Och tur är väl det också, vore himla tråkigt om alla tyckte samma Glad