Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 1118 ggr
Greenhorn
0

OT - Bandlänkar Panzer IV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör man som pansarfanatiker då man blir erbjuden att köpa två rostiga bandlänkar från en Panzer IV?? Tja, köper dom såklart!! Skrattande

Länkarna som väger ca 9 kilo per styck och är 40cm breda användes på Panzer III och IV samt StuG III och IV. Dessa länkar har troligtvis suttit på en Panzer IV som förstördes utanför Narva 1944, pga det fanns även sidosköldar och hjul samt diverse andra smådelar från en Panzer IV på samma plats som länkarna blev funna. Det skall även tilläggas att skrotet är funnet av markägaren själv.

Det är svårt att tro vilka klumpar sådana här länkar är då man sitter och försöker limma ihop Dragons Magic Tracks Glad

Då utrymmet här i hobbyrummet redan är i minsta laget har jag ingen som helst plats att skaffa pansarprylar i skala 1/1 egentligen. Därför kommer jag nog bara behålla en av dessa länkar. Så om någon medlem här är intresserad av att äga en alldeles egen panzerlänk så säg till. Även om det inte är plast så är det först till kvarn som gäller enligt våra forumregler. Priset är 500kr.

Här följer ett par bilder….

Greenhorn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den vattenskadade pilsnern jämför storleken på en länk. Betänk då att tex länkar till Tiger är mer än dubbelt så breda!

johannespanzer
0

Snacka om referansmaterial!

Haha, underbart sjukt och twisted, jag måste erkänna att jag började räkna slantarna, men lyckades tygla mig själv med tanken på "vad ska släkten tycka!" Skrattande

Men kanske något för skyltfönstret för några av alla hobbybutiker som hänger här? Finns det nån alfahobby här, jag vill se denna i sundsvall! Flört

Azgaron
0

Kul grej att ha hemma, men jag tror inte att det skulle uppskattas av regeringen! Glad

Vet inte hur många länkar det är på varje sida, men med 9kg i varje del så är det lätt att se vart det barkar hän!
Ca 120 länkar har det varit på en del modeller så då blir det ca ett ton på varje sida!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pryzze
0

Kul att se. Det är väl inget man ställer in i vitrinskåpet direkt.

Synd att dela på de. De gör sig absolut bäst tillsammans med
någon kompis.

Du kan ju alltid spare de under förevändning att det är två
hantlar som du behöver för din träning.

//Pryzze

Nicke70
0

Jag hade också sparat båda två. Då har man ju ett opraktiskt men ascoolt grytunderlägg till grillkvällarna med grabbgänget.Flört

Furcifer
0

definitivt sparat båda två, den ser liksom så ensam ut annars.

Greenhorn
0

#5 Grytunderlägg…..he he he  SkrattandeSkrattande