Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 9587 ggr
PonCar
0

GB 9: Revell 05236 Hawaiian Pilot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja -så var man äntligen igång i varvsbranschen då! Mitt första fartygsbygge sedan urminnes tider. Senast jag byggde nåt flytetyg tror jag det var Prinz Eugen på 80-talet nångång… Men man blir ju så vansinnigt inspirerad av alla fina byggen här på forumet, så man kan ju inte låta bli…

Tycker det här är ett härligt gammalt fartyg, spm man också kan tänka sig öva en hel del "vädring" på. Originalsatsens relingar sitter gjutna ihop med däcken o ser ut som hockeyrinksarger. Första steget blir alltså att få väck dem för att så småningom ersätta med fotoetsrelingarna jag fick hem från White Ensign Models. Således: Fram med skärbrännarn (Dremeln) o kapa reling!!

GladPontus

PonCar
0

Ser ganska brutalt ut i det här läget…

ObestämdPontus

PonCar
0

Ja visst ja -så här ser kartongen ut och skrovet:

Visst har hon snygga linjer!Skrattande

PonCar
0

Även "relingarna" på de små däcksöverbyggnaderna ska väck… Tog så långt det gick med kapskiva o sliptrissa på Dremeln, sedan finliret med små filar o kniven.

Sen är det bara resten av däcken kvar… (de till själva överbyggnaden alltså). Fortsättning följer!

GladPontus

gigabyte
0

Kanon kul med ett fraktfartyg , detta kommer jag att följa med extra stort intresse , ser ut som en god start , ps  hur är det att jobba med Dremeln? funderar på att köpa en sådan .

PonCar
0

Dremeln är helt ny för mig med! Nappade på ett paketerbjudande på C.Ohlsson där den lilla "extramaskinen" med böjlig axel (som man ansluter till "huvudmaskinen"), rejäl verktygslåda samt diverse slip- o kaptrissor mm smått o gott ingick. Så ja föll till föga… Tycker den funkade jättebra till det här. Kanske kaptrissorna var lite i största laget, men det finns säkert mindre att skaffa. Det finns ju en uppskö av tillbehör. Man får va ganska lätt på handen -plasten snarare smälter bort än kapas. En liten nackdel är att det inte finns någon på-av knapp eller hastighetsreglage på den lilla "satellitmaskinen" utan man måste se till att ha den större inom räckhåll hela tiden.

GladPontus

Azgaron
0

Kul med mer båtbyggen och då även ett civilt!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

Det här ser mycket lovande ut! Måste kännas lite tufft att sätta Dremeln i nya byggsatsen? Blir bra det här, ska följa detta med intresse då jag också har em liggandes på hyllan!

PonCar
0

#7 Äh, några skrupler mot att sätta Dremeln i plasten har jag inte -fas man vill ju helst inte ta bort mer än nödvändigt förstås….

Börjar redan nu undra hur man egentligen skall fästa fotoets-relingarna på plats? Borde man göra några stolpar av fin pianotråd o sätta ner med jämna mellanrum o limma fast relingen emot eller måntro det räcker att dutta "superlim" droppar i kanten på däcket och så bit för bit fästa relingen direkt i "däcket"? Sedan står jag i valet o kvalet vad jag skall måla henne med -Humbrol eller Tamiya… Känner mig mer hemma med Humbrol vad gäller  färgblandning,"vädring" o detaljmålning, så det kanske får bli det trots allt. Kanske det inte är nån nackdel att tom penselmåla skrovet, så får man en lite "ruffare" (konstigt uttryck jag kom på) yta redan från start. Det är ju trots allt inte så stora ytor det handlar om.

Just det-en fråga till: vad grundmålar man fotoets med? Kan man bara spraya ett lätt lager Tamiyaprimer? Borde man kanske t.o.m sätta relingarna på plats innan man grundmålar skrov o däck? Tänkte det blir ett himlans pul att skrapa bort färg sedan överallt där man vill att limmet ska fästa.

GladSom vanligt tacksam för tips! Pontus

StefanW
0

Jag kommer att sätta ets före färg och välja akryl..

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

#9: Ok. Låter förnuftigt. Är det QM II du har i "varvsdockan"?

Pontus

StefanW
0

#10 Både QMII och Hawaiian Pilot ligger i startgropen, saknar lite delar och bakgrundsinformation om hur den egentligen såg ut runt
1945, det följer ju med några kanoner på gjutstammarna som inte syns på byggbeskrivningen och som jag gärna skulle vilja se en bild av då den gick som trupptransport i slutskedet av WWII.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

#11 Men, fick du inte med någon bild på Hawaiian Pilot/USS Burleigh ?

USS Burleigh #1

USS Burleigh #2

"Armament
two single 5"/38 dual purpose gun mounts, one fore and one aft
two single 40mm AA gun mounts
two twin 40mm AA gun mounts
eighteen single 20mm AA gun mounts"

Här syns den bakre kanonen

Hawaiian Pilot (later retooled to create Burleigh Passenger/freighter USS Burleigh C-3 freighter as used by US Navy, armed (retooled Hawaiian Pilot)

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Ok. Kanoner? Det måste jag kolla!

Enligt lite info jag hittat på nätet så började "Hawaiian Pilot" sin bana som trupp- och underhållsfartyg under namnet "USS Burleigh" 1944 (därav beväpningen). Tjänsgjorde i stilla havsområdet.  Såldes 1947 till Matson Navigation Co. och döptes, under civil flagg, om till Hawaiian Pilot och såldes sedan 1961 vidare till Oceanic Steamship Company, varvid hon erhöll namnet "Sonoma". Från 1970 gick hon under (än så länge okänt namn) Pacific Far East Lines. USS Burleigh/Hawaiian Pilot hade ett systerfartyg som hette Jacob Luckenbach. Har letat bilder på nätet, men den enda som finns på just "Hawaiian Pilot" (förutom bilder på byggsatsen då) är en detaljbild på hennes kraftigt demolerade stäv efter en kollition, troligtvis med en kaj vad det ser ut som. Ska leta mer info på hennes andra namn, "Sonoma" .

Här kan du kolla: Jacob Luckenbach History

Ytterligare info om "Hawaiian Pilots" militära karriär (som USS Burleigh) finns bl.a här: Dictionary of American Naval Fighting Ships

Blir ju spännande detta, att vi så småningom kanske får se både den militära versionen, USS Burleigh, och den civila Hawaiian Pilot (eller nåt av hennes senare namn) av samma byggsats! Nästan ett litet GB.

GladPontus

WildeSau
0

#13 Jacob Luckenbach

Då och nu Glad

PonCar
0

#12: Hoppsan, där han du visst före med kompletterande info! Kollade just de bilderna här om dan. Men för min del är jag mer intresserad av fartygets civila tid, dvs efter 1947 och där har jag bara hittat den kraschade förstäven…

Pontus

PonCar
0

Senaste nytt om "Hawaiian Pilot" ex "USS Burleigh" -hon skrotades (snyft) 1973 i Taiwan och bar då namnet "Mona". Har dock inte lyckats hitta några fler bilder trots att jag sökt på samtliga fatygets civila namn. Hon såldes ju 1961 till brittiskägda(?) Oceanic Steamship Company och om jag fattat rätt är ett annat namn på samma rederi "The Blue Funnel Company" vars fartyg kännetecknades av en blå skorsten med svart bård längst upp.

Visst är det spännande att vara "nät-detektiv". Systerskeppet Jacob Luckenbach tycks ju ha fått en värdigare sista vila…Se #13.

Pontus

JaguarMkVII
0

Nu börjar jag bli sugen på en Hawaiian Pilot när man läser denna historia som läggs fram….. Kan meddela att QMII rullar på bra igen. Jag satte däcket på plats i går och idag maskerar jag nästa däck.

StefanW
0

#17 Är nyfiken på etsarket till den! Är den bra?

Stefan - Modellbyggare

JaguarMkVII
0

#18. Jag har inte monterat något av det än då jag gör det allra sist men det ser väldigt bra ut med genomtänkta detaljer.

StefanW
0

#19 Är de ok att beställa, med andra ord?

Stefan - Modellbyggare

JaguarMkVII
0

#20, helt riskfri investering vad jag kan bedöma….

PonCar
0

Så äntligen var alla "isrinksargs-relingar" bortfilade! Testade lite torrpassning med överbyggnaden.

Nästa moment blir väl att limma ihop däck o skrov.

GladPontus

PonCar
0

Man hinner en del när man är hemma, förkyld, från jobbet… Nu har skrov och däck blivit ett. Efter att ha mattat ned skrovplasten något med sandpapper (fått för mig att färgen får bättre fäste då) ritsade jag med en passare också ett par längsgående fina linjer, som motsvarar plåtskarvar. Fick iden av bilden på kartongen. Får se om de kommer att synas efter målning. Nästa steg blir att spackla o slipa skarven mellan skrov o däck.

Mer än så blir det nog inte idag.

Hej så länge,

Pontus

TommiN
0

Det artar sig Pontus,snyggt.

Azgaron
0

Ja, det ser bra ut så långt!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja de ser bra ut :)
Ser fram emot fler bilder på detta bygge..

Henke

PonCar
0

Lite uppdatering…

Har ägnat mig åt spackling (Tamiya-white putty) o slipning av skarv mellan däck o skrov. Och så måste man ju få lite valuta för nyligen inköpta Dremeln -så ikväll genomförde jag en fartygskapnng!

Tänkte ju att det här ska bli en "vattenlinjemodell", som så småningom ska hamna i något slags "hav". Och det ska ju synas att hon har lite last i sig, så det går ju inte att hon ligger ovanpå allt som en kork o flyter.

Ska sandpappra sen så det blir lite jämnare.

GladPontus

denstore
0

#27 Super! Det blir sån enorm skillnad med waterline-modeller i min mening. Saker som kan se stora och klumpiga ut, får något graciöst över sig. Way to go!

TommiN
0

AAAAH!!!ser ut som en rabiessmittad jäkel..Glad

PonCar
0

Kunde inte låta bli lite "torrpassning" igen -så får man en aning om hur det kommer att te sig.

Och visst blir det ett helt annat intryck när man liksom ser skeppet som om hon vore i sitt rätta element. Man blir ju så sugen på att göra själva basplattan med havsdiot nu…

Pontus

PonCar
0

#29: Jag kanske skall döpa henne till "M/S CUJO" ?Flört

denstore
0

#30 Det är verkligen som ett helt annat fartyg!

Jag sugen på att toka ut och sätta sågen i min Prince of Wales, bara för grupptrycket!Glad

TommiN
0

#31Glad ser ju bra ut.

Sven-Erik
0

#30. Wow! Vilka fina linjer som träder fram! Helt rätt, ett fartyg gör sig bäst i sitt rätta element.

PonCar
0

Har lite huvudbry nu vad gäller målningen. Skulle egentligen vilja bygga ihop överbyggnaden o montera med däcket för att sen spackla o slipa skarvar och sen grunda allting. Men kruxet är, att om jag limmar ihop överbyggnaden kommer jag få problem att få dit alla stolpar/stöttor som ska sitta mellan däcken och sätter jag dit dem före grundning får jag ett smärre helsike att komma åt att slutmåla däck o överbyggnad sedan…Obestämd

PonCar
0

Dags för lite senaste nytt från varvet igen…

Begreppet "fartygsslip" får en ny innebörd när man jämnar till det itusågade skrovet.

PonCar
0

Kolla vad jag hitta i ett hörn på jobbet -ett avdankat stycke "kapalätt-skiva". Borde kunna bli perfekt bottenplatta för havsdio tänkte jag. ("kapalätt" är ett slags kartongpapplaminat med skumplast emellan). Ritade av och skar ut för skrovet. Skalade också av en del av den glatta kartongpappen på ovansidan -tänkte att spacklet som skall bli "havsvågor" får lite bättre fästyta då.

Man tager vad man haver…

PonCar
0

Och så ett litet test med det vackert "blymönjade" skrovet (Humbrol 113 tog jag som grund). Trots rejäl spädning med förtunning tyckte jag torktiden var irriterande lång för just denna färg dock…

Varför denna Humbrolkulör som grund kanske nån undrar? Tänkte att det kan vara en bra grund för kommande "vädring" så småningom. Kanske man tex kan slipa sig ned fläckvis till denna rostaktiga färg. Man får ju experimentera lite, eller hur.

FlörtHej så länge! Pontus

PonCar
0

Ett litet P.S… Nästan kusligt, men faktum är att år 1953 var Hawaiian Pilot inblandad i en dramatisk kollission i diman utanför San Francisobukten. Hon kolliderade med sitt systerfartyg (av alla fartyg) "M/S Jacob Luckenbach"! Sistnämnda gick till botten på ca 30 minuter, medan "Hawaiian Pilot" lyckades ta sig till hamn med nästan halva förstäven borta. I dimman hade navigatören på Jacob Luckenbach tagit miste på radarekot från "H-P" och trodde det var ett fyrskepp han hade på radarn. När misstaget väl uppdagades var fartygen alldeles inpå varandra och kollissionen oundviklig…

ObestämdSov sött…

PonCar
0

Hört talas om Vita havet? Det är nåt sånt jag har lyckats åstadkomma ikväll med hjälp av mängder av snickerispackel. Helkul å hålla på å gegga med vågorna. Frun är utflugen på tjejkväll i huvudstaden, så då får man passa på å ha lite "lekstuga". Hade spackel snart sagt överallt innan jag var nöjd! Började med att "bredspackla" ut ett några mm tjockt lager ganska jämt över bottenplattan. Sen gjorde jag "grundstrukturen" för vågorna med en linjal som "vågmaskin". Sen var det bara å kladda på med fingrar, morfars gamla palettkniv (också ett slags smal spackel), begagnade spatlar från tandvården (ser ut som stora glasspinnar -perfekta redskap!). Duttade lite ovanpå med hushållspapper också för att få lie "krusningar" på vågorna och suga upp överflödigt riktigt H2O. Nu får hela rasket stå å torka i ett köksskåp (oåtkomligt för katterna). Kan bli lite småsprickor, men de fylls igen sen när jag målar med tjocka akrylfärger o klarlackar i flera omgångar (hoppas jag).

Så här blev det.

Kanske ska försöka måla/bygga vidare lite på själva modellen nu…

Go kväll!FlörtPontus

gigabyte
0

Ser ut att bli riktigt bra Poncar ! Och det är kul att ge sig ut på djupa vatten och pröva något nytt  !

denstore
0

Ser ut att bli förträffligt vatten, PonCar! Jag hoppas jag kan få hem mina grejer snart, så ska jag komma igång med ett par av mina projekt också!

[Henke29]
0

Du har kommit igång regält ser jag Skrattande
Kul att få se detta bygge fortskrida oh kul att du gör ett dio oxå.
De sätter en extra piff på de hela..

Henke

GeeKen
0

Schysst!!!

Ska bli riktigt kul att följa målningen av detta.

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
0

#40. Grymt! Ser helrätt ut redan nu innan målning. Detta är något jag aldrig provat på, så desto mer lärorikt att följa ditt bygge!

PonCar
0

Har varit faschinerad av "konstgjort" vatten alltsedan jag höll på med modelljärnväg (Märklin) för evigheter sedan. Det roliga här är att det inte finns något direkt "rätt" eller "fel". Kollar man olika tips o tricks på diverse dioramasidor så märker man att det nästan finns lika många olika metoder som byggare. Det där med att varva akrylfärg och lack i flera skikt snappade jag tex upp från en fartygs-diobyggare som heter Peter Fulgoney på siten www.modelshipwrights.com, men han bygger å andra sidan i mindre skala och utgår ifrån  skrovliga akvarellmålarpapper för lagom vågeffekt. Inget spackel där alltså.

Har gjort en liten testlatta -här är den spacklad, målad och klarlackad med snabbtorkande "ocean-lack" från Panduro hobby. Tyckte namnet var så bra, så jag köpte en burk. Är i princip som lite utspätt vitlim, som säkert kan funka lika bra.

Här på bilden har den inte torkat riktigt än, så de mjölkvita partierna (som i o för sig passar bra) kommer med tiden bli genomskinliga de med. Ska sen måla en gång till med lite ljusare, grönaktiga nyanser o sen lacka igen är tanken. Sen toppar man med vit akrylfärg där det skall vara "skum" osv.

Ska bli spännande å se hur det blir.Kommer nog drömma "våta" drömmar i natt…

Flört

Azgaron
0

Spännande! Ska bli kul att se hur det blir på basplattan sen!

Azgaron

TommiN
0

Håller med Az,det ser riktigt intressant ut det här,ser fram emot nya bilder.

gigabyte
0

Ser mycket lovande ut poncar  , blir spännande att se hur det tar sig ut i mera färdigt skick !!!

PonCar
0

Har nu "grundmålat" havsbottenplattan. Använde akrylfärger på tub outspädda eftersom de dels fyller ut en del av de fina sprickor som blev i spacklet vid torkning, och dels ger den tjock färgen i sig själv ytterligare lite "vågeffekt", som krusningar liksom. Det går åt ganska rikligt med färg, så man bör inte skaffa för små tuber… Denna första strykning är ganska mörk och består huvudsakligen av svart och mörkgrönt, med lite blått i. La på lite exta grönt uppepå en del vågkammar, eftersom vattnet ofta ser grönare ut där ljuset lättare når igenom. Ett tips är att vara ganska försiktig med det blåa, eftersom blåsigt hav ganska sällan ser speciellt blått ut. Men det här beror ju helt på vad man vill ha fram för karaktär på sitt vatten. När denna strykning har torkat skall jag lägga ett generöst lager blanklack ("ocean-lack" från Panduro, vattenlöslig) och sedan när det torkat stryka ännu ett lager akrylfärg, men tunnare och lite mera grönblåaktig nyans denna gång. Sedan lack igen. Ja, sen får jag se hur många skikt det blir innan jag är nöjd. På detta vis kan man få fram lite "djup" i vatteneffekten. Sist toppar jag med vit akryl (kanske lite grönt också) här och var där det skall vara skum, krusningar, brytande vågor osv.

Hoppas man inte blir sjösjuk på kuppen…FlörtPontus

PonCar
0

Jag använde dessa akrylfärger från Reeve's. 75 ml tuberna kostade 25 kr/st på stans konstnärsmaterial-handel. Var faktiskt billigare än på Clas Ohlsson, som f.ö bara hade betydligt mindre tuber (och de kostade 45 kr/st!).

Tveksamt om de går att måla byggsatser med dock…

Ta't lungt med lusseglöggen ikväll!

GladPontus

[Tunnan]
0

Det har snurrat i skallen på mig hela dagen här, och nu blev det ju inte bättre direkt Obestämd
Så…jaa…du har lyckats bra med effekten Skrattande

Snyggt jobbat

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Pontus! Ska bli väldigt kul att se det helt klart!

Azgaron

Raldor
0

#50 Det här är riktigt intressant.

gigabyte
0

Detta var verkligen intressant o lärorikt, i alla fall för mig , ser mycket fint ut  poncar, och ser fram mot mera vågade bilder ,,,,,,Skrattande

[Henke29]
0

Mycke snyggt och som giga säger lärorikt.
Kul att du delar me dig och visar ditt bygge..

Henke

PonCar
0

Jag har faktiskt målat en del på själva fartyget också, men det är inte så mycket att visa bild på direkt. Det är de vitmålade partierna på överbyggnaden jag har strukit tre gånger med Humbrol 22 (elfenbensvit?). Färgen täcker riktigt dåligt så det är möjligt det måste bli ytterligare en omgång innan det blir bra. H-22:an är ju högblank, så det kanske ska på ett lager "satin-lack" för o matta ner litegranna till sist? Att göra skarvarna på överbyggnaden osynliga bli nog i det närmaste omöjligt, eftersom jag i stort sett måste måla varje sektion (som knäppt nog består av däck + halva "väggen" till under- respektive överliggande våning. Dvs varje vägg blir skarvad mitt på och efter att man har limmat ihop sektionerna med varandra är det "no way" att man kommer åt med spackel o slipning. Dessutom har man lagt skarven tvärs över ventilraderna. Sen får man ju överväga hur mycket jobb man ska lägga ned på en så här byggsats (som ju är en "re-issue" av en form från 1955). Som vanligt förlitar jag mig mer på helhetsintrycket än på perfektion i minsta detalj…

ObestämdPontus

PonCar
0

Kunde inte hålla mig… Måste ju bara testa det nätt o jämt sjödugliga fartyget i sitt rätta element! Här är havet nu med lite grönaktiga vågtoppar här o var och så klarlackat ytterligare en gång. Innan det blir helt klart ska jag "toppa" med lite outspädd vit akrylfärg där vågorna bryter och där det skummar. Sen måste diverse glipor mellan "hav" och fartygsskrov tätas, men det blir först efter att skeppet är klart för slutmontering på bottenplattan. Som fogmedel tänkte jag testa den där "vatten-gelen" (Vallejo Gel Denso) som jag fick billigt på Hobbybokhandeln. Borde kunna funka.

Dags för sjösjukepillren nu?

Gokväll.GladPontus

pelleb
0

Det där ser RIKTIGT bra ut, måste nog testa med något flytetyg.

PeO

Sven-Erik
0

Ojjj! Vad vackert! Makalöst snyggt det blir med vattnet och allt. Sitter här och: Tungan ute

[Henke29]
0

Detta blir bara bättre och bättre för varje bild du visar.
Oh sen att de är en sånn gammal modell du bygger oxå..
Du har fixat vattnet väldit snyggt tycker jag.
Skitsnyggt helt enkelt.

Henke

gigabyte
0

Helt underbart att se , säger bara snyggt o alldeles underbart bra gjort poncar Skrattande

TommiN
0

Riktigt snyggt!!

GeeKen
0

Mycket snyggt!!!

/ GeeKen

Azgaron
0

Ser riktigt bra ut, Pontus!

Azgaron

Raldor
0

Mycket snyggt Pontus!

StefanW
0

Båten har du kommit en bra bit med och vattnet har du fått till riktigt snyggt!

Stefan - Modellbyggare

Tails
0

Fantastiskt vatten!

denstore
0

Jäklar vad bra det blir! Får jag mitt vatten hälften så lyckat, så blir jag glad, och bara av att se ditt resultat här, så känner jag att gruppbygget har blivit lyckat!

[Tunnan]
0

Ser väldigt värklighetstroget ut mår jag säga
Att det kan blir så bra ???
Fantastiskt  Glad

Mattias-A
0

Riktigt läckert!!

WildeSau
0

#58 Mycket snyggt och jag tycker du har fått till bogsvallet riktigt bra.

Snygg färgsättning som gör att det ser både olycksbådande och farligt ut. Glad

PonCar
0

#59-72: Bockar och bugar…

Jag vill verkligen uppmuntra fler att testa att göra havsdioramor till sina fartyg. Det är inte så himla svårt som man kan tro (som det verkar hittills i alla fall) och som sagt man kan experimentera med många olika metoder. Mycke tips kan man få på nätet. Till just detta har jag ju bara använt snickerispackel, akrylfärg(på tub) och klarlack. Inget hokus-pokus direkt. Bra att kolla på foton av fartyg till havs, eller marinmålningar, för att få ideer om färger och hur vågor kan se ut m.m. Vatten kan ju anta så otroligt många olika skepnader!

En liten "miss" som jag kan konstatera nu, är att "kapalättskivan" var liet för böjlig/tunn för att vara riktigt bra som bottenplatta. Den har böjt upp sig lite i ändarna vartefter spacklet torkade. Borde nog egentligen först ha limmat fast kapalättskivan på nåt kraftigare, tex träplatta. Men, men.. man lär så länge man lever.

Hinner tyvärr inte bygga så mycket som jag skulle önska just nu. Men hoppas hinna måla lite till på "den gamle skorven" innan resa till svärföräldrarna över jul.

GladPontus

PonCar
0

Hej allihopa! Efter en lite längre bortavaro än planerat är man nu äntligen hemma igen. Och uppkopplad!!

Det kliar i fingrarna att ta sig an fartygsbygget igen. Hade fått svar från en viss Dag Eriksson på ett sjöfartshistoriskt forum angående den fråga jag "slängde ut" om huruvida något svenskt rederi inköpte något av de amerikanska C3-klass (dvs den typ som "Hawaiian Pilot" representerar) fartygen efter kriget. Det visar sig att endast ett sådant fartyg seglat under svensk flagg, hos Salén-rederiet, nämligen M/S Anna Salén. På siten kommandobryggan finns bilder av henne (se bifogad länk), och visst stämmer skrovformer och proportioner väl med byggsatsens, även om överbyggnader osv är annorlunda. Att konvertera "Hawaiian Pilot" till "Anna Salén" torde vara fullt möjligt, men kräver en hel del research, jobb och plasticard… Det är inget som är aktuellt för mig i detta bygget, men jag funderar starkt på att ha det som framtida projekt -dvs om ingen anan hinner före…

http://www.kommandobryggan.se/salentorr/anna.htm

GladMåste till frisörn nu… Hockeyfrillevarning! Vi hörs inom kort igen.

Pontus

StefanW
0

#74 Kul att följa då jag ligger i ditt kölvatten med min båt!

Kunde inte annat än att le åt sista bilden på M/S Anna! Det verkar vara ett systerfartyg till Hawaiian då även hon fick fören intryckt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Bra länk du hadde där.Skrattande
En bra infosida.
Kul att du är tillbaks och börja bygga igen på ditt suveräna båtbygge..

Henke

Sven-Erik
0

Verkligen ett bra fartygsindex! Här finns det mycket att studera!

denstore
0

#74 Hur stor skillnad är det mellan de olika Liberty-varianterna? Hade ju varit rätt kul att bygga henne som HMS Archer. Fet-konvertering, men ifall skrovet på t.ex Trumpeters Libery-fartyg är någorlunda rätt, så är det ju inte helt omöjligt.

PonCar
0

#75: ja, visst är det nästan lite "spooky" att just dessa båda fartyg var med om samma slags olyckor!

ObestämdPontus

PonCar
0

Tänkte det var dags för lite uppdatering från fartygsvarvet. Det som hänt sen sist är att jag monterat ihop överbyggnadens däck 1 och 2 och med viss möda lyckats spackla den fula skarv som blev rakt igenom ventilraden mot fören. Skarvarna utmed sidoväggarna går knappt att komma åt när man väl limmat ihop däckssektionerna, så där har jag nöjt mig att lägga i lite extra tjock färg istället, och det döljer skarven hyfsat bra. Innan resten av överbyggnadens delar kan sättas ihop måste alla stöttor dit, sen kommer man inte åt. Jag tänker använda pianotråd istället för de grova plastdito som följer med i satsen. Och så har jag målat däcket en första omgång med Humbrol 117, en mörkare olivgrön. Denna är dock helmatt, så efter två strykningar tänker jag lägga ett lager sidenmatt/halvblank lack. Lastluckor o de små däckshusen är målade i Humbrol Nr 7 (gulbeige) som dock är blank och därför måste mattas ned sedan.

Enligt byggbeskrivningen skall däcket målas "mousegrey" dvs musgrå, men eftersom jag ändå har bestämt att detta skall bli "Hwaiian Pilot" när hon på 1960-talet seglade under namnet "Sonoma", så tänkte jag att jag kunde ta mig friheten att ändra lite i färgsättningen. "Musgrå" verkar så trist…  Obs att tex skorstenen är blå o svart, vilket är hennes "nya" rederi Oceanic Steamship Companys färger. Tyvärr helt hopplöst att hitta några foton på "Sonoma", så om hon byggdes om på nåt annat sätt eller i övrigt förändrades har jag ingen aning om.

Det flyter på så sakteliga i alla fall…

Mvh PontusGlad

gigabyte
0

Helt makalöst underbart snyggt  Pontus !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[Henke29]
0

De där har du fixat till väldit bra Skrattande
Ser otroligit snyggt ut me vågorna mm.
Så tummen upp för ditt fina dio Skrattande

Henke

PatrickAnders
0

Kan bara hålla med ovanstående, mycket snyggt Pontus. Effekten från ditt havsdio bär verkligen upp ditt välgjorda fartyg .. ser fram mot närbilder sedan … Glad

Patrick

kurre-93
0

ser russgigt bra ut! (:

lycka till fram över å ta gärna lite snygga när bilder Tungan ute

/Rasmus

pebben
0

helt enkelt underbart bygge! Skrattande

//pebben

Azgaron
0

Ser mycket snyggt ut Pontus!

Azgaron

micke35
0

Instämmer i kören, otroligt snyggt !

/Micke

[Tunnan]
0

Fantastiskt fint, jag är nästan mållös Cool

GeeKen
0

Fantastiskt snyggt bygge och vattendio!

/ GeeKen

PonCar
0

Jag blygs för alla hyllningar… Skäms Väntar lite med närbilder tills jag har fått lite mer detaljer på plats. Nästa steg blir att dra på ett lager Humbrol "Satin" lack på det gröna däcket.Kanske mörkar det ner kulören något -tycker nu att det kanske vart lite väl gräs-grönt. Men sen ska det ju "vädras" också. Ska bli spännande sen att börja montera fotoets-reling. Har aldrig gjort det förut, men blir det ok borde det göra en hel del för helhetsintrycket av det färdiga fartyget.

Simma lungt!

Pontus

ElLobo
0

Det finns några bilder från IPMS-Göteborgs januarimöte, som föreställer en byggd Hawaiian Pilot.

Månadsmöte Januari 2009 -- "Best of Battlefield 2008"

PonCar
0

#91. Ja, den var fin, men jag tänker höja ribban ett snäpp med fotoetsrelingar tex. Man ser f.ö även på dessa bilder från IPMS götet att det är problematiskt med skarvarna mellan överbyggnadens olika delar. Är idag störtförkyld (skulle egentligen ha varit första arbetsdan för mig efter helger o semester) och hemma sjukanmäld o dan. Snoken o ögona bara rinner o rinner, så det har inte blivit något byggande idag tyvärr… Sista jag gjorde igår kväll var ändå att lägga ett lager satin-lack över den mattgröna däcksfärgen. Det blev helt ok tycker jag.

Snörvel…ObestämdPontus

ElLobo
0

#92: Det låter inget roligt! Med förkylningen alltså! Fartygets detaljering låter desto roligare. Krya på dig så att du åtminstone kan bygga på dina fina byggen.

PonCar
0

Har äntligen orkat ta mig an fartygsbygget igen. Det sita jag gjorde innan flunsan definitivt däckade mig var att penselmåla skrovet mattsvart och sedan vattenlinje/bottenfärg med ganska utspädd blandning Hu 113 (rödbrun) och Hu matt röd (ca 50-50 blandning blev rätt kulör tyckte jag).

Idag började jag med däcksstöttorna, som jag gör av 0,5 mm pianotråd istället för de klumpiga av plast som var med i satsen. Lätt att sticka sig på den där rackarns pianotråden… Limmat på plats med nyinförskaffade "Gator"-limmet. Funkade perfekt! Massor av stöttor skall det vara… Just nu ser överbyggnaden närmast ut som en igelkott.

GladPontus

PonCar
0

Ja, blden här ovan ska alltså illustrera det målade skrovet (ingen vädring gjord ännu) och här nedan kommer en bild som får illustrera dagens pillriga knåpande med däcksstöttor.

Mvh Pontus

[Henke29]
0

Tycker den ser bättre och bättre ut för varje dag Skrattande
Älskar det vattnet du har fått till.
Även båten börjar ta form.

Henke

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Pontus!

Azgaron

gigabyte
0

Ser väldigt fint ut Pontus

GeeKen
0

Läckert!!!

/ GeeKen

PonCar
0

Har äntligen fått tid till att bygga lite igen på den gamla skorven. Alla däcksstöttor av pianoråd på plats, fästa med förträffliga "Gator Glue". Likaså de pyttesmå lejdarna (trapporna) av fotoets. Första gången jag använder fotoetsdetaljer -pillrigt värre! Men nu sitter de där de ska, lite snea å vinda på sina ställen kanske, men so what. Tyvärr tar kameran inte så bra närbilder, men jag lägger in ett par bilder i alla fall.

Nedersta stöttorna är inte målade än och inte lejdarna heller som synes. Ja just det -jag har ju limmat fast hela överbyggnaden med skrovet också. De värsta gliporna ska jag försöka fylla så gott det går med lite tjock, vit färg. Spackla går inte att komma åt.

Pontus

Azgaron
0

Ser bra ut Pontus! Inte lätt med sånt småpill förstår jag!

ElLobo
0

Jag låser den här tråden, och så fortsätter vi i del 2.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer