Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1213 ggr
Rytox
0

Återfalls-modellbyggare!

Ny här på forumet.Har inte byggt modeller på säkert 15-20 år,men har senaste tiden känt suget att börja bygga igen.Har alltid haft en förkärlek för flygplan från ww2 i skala 1:72,så jag gick och köpte två modeller:en Thunderbolt-47 och en ME-109.

Har alltid målat "free-hand",dvs utan air-brush.Så jag undrar;"måste" man skaffa airbrush?eller är det ok att måla free-hand?någon som har en erfarenhet av detta?

[Henke29]
0

Välkommen hit Skrattande
Kul att du har fått dit byggintresse tillbaka igen..
Klart de går bra att penselmåla..
Rätt många här målar sina modeller me pensel.

Henke

GeeKen
0

Hej och välkommen!

Kul med ännu en återfallsförbrytare i den här muntra skaran.

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Det är inget måste att använda airbrush, en del här använder tydligen endast penslar, vissa försöker använda airbrushen så mycket som möjligt, själv använder jag airbrushen företrädesvis när stora ytor skall målas. Det blir visserligen en snyggare finish när man änvänder airbrush men när man skall detaljmåla är penseln att föredra. Det beror också på vad man målar, skall man måla en bil med skinande lack så är airbrushen närmast ett måste, men om man målar en stridsvagn så går det precis lika bra med pensel. Själv föredrar jag mest pensel, vid penselmålning slipper man ju dessutom maskeringsjobbet, men airbrushen är bra att ha när man ex vis skall måla grundfärgen på en Vulcan i skala 1:72 (en trekant med ungefär en halvmeters sida). Så det är i stort upp till vilken metod man föredrar, det finns inga måsten i den frågan.

Och förresten Välkommen hit!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Hej och välkommen hit Rytox!

Även om jag själv sprutmålar sen ca ett år tillbaka, så är det absolut inget måste!

Pensel eller inte, är nog upp till en själv, vad man känner för!

Trevligt val av modeller! Hoppas få se både byggbilder och färdigt resultat framöver!

Lycka till med byggandet!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

denstore
0

Det beror ju ganska mycket på vad din ambition med modellbygget är. Vill du "bara" bygga för ditt eget höga nöjes skull, så kan man mycket väl klara sig med pensel. Vissa saker är dock svårt, oavsett hur duktig man är.

Vill man placeras sig högt på nationella tävlingar, så är airbrush nästan ett måste. Men vissa kommer till topp även där utan airbrush.

GeeKen
0

Exakt! Helt rätt Denstore!

Jag har bl.a. hört att StefanW enbart kör med potatistryck och fingerfärger… Och resultatet… Ehum, jo…

Skäms

Men man ska inte glömma bort att Stefan är snäll! Typ liksom…

Flört

/ GeeKen

StefanW
0

….hmmm…..

Don´t get mad, get even

Välkommen till sandlådan

…eller så får man säga som Socker Conny: Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad

Kyss

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

#6 Jag trodde det var du som körde med fingerfärg? Jag tyckte du var igång och berättade historier om bruna kulören, och nagelskrubbning igår….Glad

Rytox
0

Tack allihop för välkomnandet!Glad

denstore
0

Skoj att du har kommit hit, och du får se trådkapningen som ett helt normalt beteende på forumet. SkämsSkrattande Dock så brukar vi försöka hjälpa i första hand.

Om du har fler frågor om just airbrush, så bara fråga på, eller om du känner för lite läsning, så finns det en flock trådar, och några artiklar i frågan.

Rytox
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Thunderbolten blev väl rätt bra?Glad

denstore
0

Superfin! 47:an har alltid varit en av mina favoriter.

GeeKen
0

Snälla, kan du inte fråga Denstore om vilken airbrush som är bäst?

Snälla, snälla, snälla!!!

Skrattande

/ GeeKen

[Henke29]
0

#11 Den blev ju kanon den P-47an..

Henke

leo-
0

Välkommen hit

Är även jag en åtefallsbyggare och har varit här nästan sen starten av Modellbyggesajten och jag målar fortfarande endast med penslar och någon sprayburk då och då

Men jag har som sagt inga ambitioner att vinna någon tävling utan bygger för att ha skoj så just nu räcker det för mig

sponny
0

Väkommen!

Jag är också en återfallsförbrytare som hittat hit till sidan. Jag har aldrig tidigare målat med annat än pensel, inte ens sprayburkar. Men jag funderar på att så smått börja med lite spray. Mest för att det finns en del "ganska" stora modeller i planeringen och för att spray då skulle underlätta.

[Hayabusa]
0

Ska man nämna någon "nackdel" med airbrush, så är det väl isåfall att det kostar en slant att skaffa sig utrustningen. Personligen tycker jag att det är skitkul att använda airbrush och skulle inte kunna tänka mig att vara utan den. Givetvis använder jag penselmålning också, men det blir mest till mindre detaljer osv.

Men - jag tycker inte att det ska hindra någon från att börja bygga! Det är inget fel att penselmåla, vi har väl alla börjat på den vägen? Airbrush & kompressor är väl något som man skaffar sig när man vill ta byggandet "ett steg vidare".

#13 Visst var väl tidigare airbrush-tråd en av det "hetare"..? Glad

/Stefan

mackan89
0

Jag kör med biltemas airbrush för 90 spänn och ett välpumpat bildäck, fungerar kanon till både mindre och större arbeten. De minsta detaljerna gör jag dock fortfarande med pensel

Rytox
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat bygga ihop Me-109:an,och har kommit till det

stadiet jag bävat för:måla listerna på huven/fönstrena…

Sitter med förstoringsglas och målar med en nål!Då det är skala

1:72 så är allt så smått,och alla misstag syns när man målar på

genomskinligt matrial.Det måste finnas ett bättre sätt?hur gör ni?

Några tips?

denstore
0

Maskering är i min mening enda lösningen. Tamiyas tejp är bäst, och gärna i kombination med Maskol, om det är runda linjer.

[Hayabusa]
0

Ja, maskering är det optimala. Ett alternativ är att köpa en väldigt smal maskeringstejp som man målar i rätt kulör. Sedan får man skära till remsor som passas in på huven. Är det pilligt? JaSkrikandes

/Stefan

WildeSau
0

#19 Om du målar med pensel, ta och vässa träskaftet med en pennvässare.

Måla som vanligt listerna låt torka något och skrapa av överflödig färg med den tillvässade änden och du får en alldeles rak färggräns.

Eventuellt får man stuka (tugga) till änden lite så att träet tar upp färgen bättre.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
0

Knäppgök!

Det var ingen Stuka, det var en Messerschmitt!

/ GeeKen

Rytox
0

#23 Du fick mig att skratta,nu när jag försöker finmåla!Så nu måste jag skratta av mig innan jag kan fortsätta!Skrattande

starhawk
0

#22: Jag läste i en bok med byggtips att stänger av akrylplast som man filar till i ändan är utmärkta till att skrapa bort färg på huvar med

Annars ger maskering och spray oftast ett utmärkt resultat, glöm bara inte att försegla maskeringstejpen med klarlack så att ingen färg kommer in under tejpen. Det är ett mickel att maskera men det ger som sagt oftast ett bra resultat

[Hayabusa]
0

#11 Snygg Thunderbolt! Ett riktigt "jänkejärn"..Glad

/Stefan

denstore
0

Precis som Starhawk säger, så är det bästa att lägga ett lager klarlack i kanten, innan man målar kulören. Minimerar risken för att färgen ska krypa ut på rutan.

Och även om man penslar, så är maskering av riktigt raka linjer att föredra. Vi har väl allaf örsökt med konststycket att försöka få samma resultat på bägge sidor av modellen lika, med frihandsmålning. Hur ofta fungerar det? Flört

[Tunnan]
0

Välkommen hit Rytox
Kul att ännu en penselmålare hittat hit
Jag tycker man får bra finnish även med pensel, men man bör äve då tunna ut färgen rätt mycke för att får bort alla synliga penseldrag
Atthelt får bort dom är kanske omöjligt, men en hel del går att undvika.

Ja om man är på dåligt humör så är det bara att knacka in här.
Här hittar man dom mest fantastiska inläggen man kan tänka sigFlört

Finns många tosingar här Skrattande

Azgaron
0

Fin P-47a Rytox!

Trots att jag sas övergått till spruta, händer det att jag inte tyar att maskera, utan målar huvarna med pensel! Glad

#28 Sån tur att man inte är ensam! Flört

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PonCar
0

Mycket fin Thunderbolt! Gillar skarpt den där gula stjärtfenan. Maskinen slår ner som en blixt från klar himmel på den lede Fi. Vad gäller målning har jag använt både pensel, airbrush och spray. Tex har jag använt Tamiyas spray på flera av mina bilbyggen med som jag tycker klart bra resultat. Men om man vill ha en kulör som inte finns "på burk", så får man ju vispa till själv och köra i airbrushen. Mycket mindre jobb med sprayerna dock… Till allt smått eller ytor som inte behöver så fin finish (tex underredet på bilar osv) är det penselmålning för min del. Tunnar gärna färgen (oftast Humbrol) en aning så den blir smidigare. Hellre några tunna strykningar än en tjock å seg.

Gladpontus

Roca
0

Välkommen hit Rytox! Gillar dina modeller. Jag både penselmålar och använder mig av en enkel airbrush, än så länge.

//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#30: Förlåt en fråga, vad är det för skillnad på Airbrush och Spray? Sprayar man inte med en airbrush eller ? …

ElLobo
0

#32: Jag skulle tro att PonCar pratar om sprayburkar.

PonCar
0

oops! #32. sorry. Jag var litet otydlig. Jag menar alltså sprayburkar! Förhållandevis dyrt, men enkelt att använda och jag ärnöjd med resultatet. Tveksamt dock om jag skulle använda sprayburkar till tex kamouflage på pansar o flyg etc.

Pontus

Rytox
0

Jag har aldrig provat med sprayburkar,men ska göra det.Antar att det är "fattigmans-airbrush" (iallafall i mitt fall Glad) ,då jag märkt att penselmåla större områden med matta färger kan vara ett elände!

denstore
0

I längden är det nog rikemansairbrush, då burkar kostar en hel förmögenhet i längden.

PonCar
0

#35-36: Ja, i längden är sprayburkar definitivt inte något ekonomiskt alternativ. Dessutom har de en tendens att ta slut precis innan jag lagt sista lackskiktet, så för säkerhets skull garderar jag mig numera med två burkar per bilmodell. Däremot är det ju ganska bekvämt att köra med sprayburk -lat som man är…

Pontus

starhawk
0

I ett spray-instruktionshäfte jag har "kanterar" han färgen från sprayburkar till en kopp som han sedan kör i sin Airbrush, kanske en lösning om man tycker att burkarna sprutar o-ordnat

ElLobo
0

#38: Ja, det där har jag sett att en del sysslar med när de beskriver byggen i andra forum. Och kanske här också.