Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfotogalleri
Läst 2148 ggr
Rytox
0

Me-109

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En Me-109:a i skala 1:72 från Italeri.

Rytox
0

2

Greenhorn
0

Snyggt bygge Rytox!!

[Henke29]
0

Snyggt Skrattande

Rytox
0

Stående brevid en Thunderbolt.Notera storleks-skillnaden!

[Hayabusa]
0

#4 Snyggt! Ja, Thunderbolt är ett riktigt "jänkejärn" Glad. Stor motor, stort flygplan och massor av eldkraft. Lite skillnad mot Bf109 som förmodligen kunde något som Thunderbolten inte kunde - svänga Flört

Mycket fina byggen, Rytox.

denstore
0

T-bolten behövde inte svänga. Den nötte ut fienden med ren tjurskallighet.Skrattande

Skämt åsido, så verkar det som att man antingen hatade den, eller älskade den. Amerikanska piloter som tidigare hade flygit Spitfire var inte imponerade, men samtidigt ska man tänka på att 56:e var en av de absolut mest meriterade enheterna på den allierade sidan, och de bara älskade 47:an.

Azgaron
0

Snygg Bf 109a Rytox!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Roca
0

Fin 109:a Rytox! Har byggt densamma, både i Italeri- och Bilek-boxing.

Roca

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

#6 Håller med, T-bolten var oerhört framgångsrik. Jänkarna valde ju en väg med flygplan som hade stora motorer (snabba) och mycket eldkraft. Hellcat t ex, är ju ett annat bra exempel på det. Att dessa plan förmodligen inte svängde så bra, spelade mindre roll. En Zero manövrerade troligen avsevärt bättre än en Hellcat, men var ju totalt utan chans ändå.

Det är rätt intressant att denna filosofi också slog igenom på 60-talets muskelbilar Glad "Straight Line Rockets"!

Bf109 var väl en utveckling från ett sportplan, eller?

Roca
0

#9 jo, Bf 109:an utvecklades av Willy Messerschmitt och stab, med hjälp av hans erfarenheter av att bygga ett flertal lätta sport/rese-flygplan under 1920- och 30-talen, t.ex. Me 108.

Bf 109 var från början ett lätt jaktplan och mycket "wendig", i konkurrens med t.e.x. Heinkel He 112 klarade den sig bra i kurvstrid och konstflyg.

Under kriget blev den dock utrustad med tyngre beväpning och kraftigare motorer, så att det inte längre handlade om ett särskilt "lätt" plan! Just F-modellen ovan var som jag har förstått det den sista som fortfarande var relativt lätt och manövrerbar.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Mycke fina byggen
Jag tullhör gruppen som bara älskar Thunderbolten
Jänkarnas svar på Tunnan Flört

Mvh: Tunnan Skrattande

Raldor
0

#0-1-4 NiceGlad

[Tunnan]
0

Tillhör…inte Tullhör Obestämd

ElLobo
0

#13: För litet tangentbord, det är allt! Flört

[Tunnan]
0

Kan det va det tror du ?
Det kan även beror på ihoplimmade fingrar, då blir anläggningsytan större liasom (Liksom) Flört

ElLobo
0

#15: Du får gå över till etylacetat, det limmar inte ihop fingrarna!

[Tunnan]
0

Måntro det si Flört

ElLobo
0

#17: Eller kinesiska ätpinnar …

[Tunnan]
0

Ja jag får ta fram mitt plocke pinn kanske.Flört