Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1819 ggr
[Orso]
0

Junkers Cl.1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett misstag i arbetet. Jag fick ju tag i denna kortseriesats  från Pegasus men det var inte meningen att jag skulle  starta på den nu. Jag tänkte färdigställa en del påbörjade projekt först. Men jag var ju nyfiken och ville titta på den och sen var det kört. 
Som sagt det är en kortseriemodell med vitmetalldelar. Det är ju inte lika lättbyggt som en vanlig plastbyggsats men det är ju i alla fall "riktig plast" så jag slipper hålla på med eländig resin.
Vingarna är uppdelade på en över och en underdel som vanligt men skevrodren sitter bara i den ena delen. Bra tänkt kanske. Det hjälper ju till att styra över och underdelen vid ihoplimningen.
Tyvärr är delarna lite tjocka så jag fick slipa ner dom ungefär som på en vac-sats. Detta innebar att jag fick såga bort skevrodren. (Hurra, jag fick använda sågen)
Jag fick slipa ner vitmetallmotorn på undersidan och tunna ut motorkåpans undersida för att få motorn att passa.
Skotten vid cockpit (också vitmetall) var lite breda och fick slipas ner.
Ingen "shake and bake"-sats alltså, men en riktig Junkers är värd lite extra besvär.

Azgaron
0

Hehe, ja det är lätt hänt att det händer mer än att man bara öppnar lådan och kollar! Ser ju bra ut så långt!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

Kul med ett sånt här pass avancerat bygge! Ser fint ut!

StefanW
0

…skulle bara! (Jojo, så låter det från barna med! Och vem har inte gjort det självOskyldig)

Hurra, jag fick använda sågen

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Pegasus/Blue Max är en av anledningarna att jag hellre köper en bra resinsats än en dålig short run injektionsgjuten. Höll på med en BM Sopwith Snipe i nästan en månad innan jag gav upp.Gråter

WildeSau
0

Borde man inte mha en Cl.1 och en F 13 få ihop en A 20 i sjöversion ?

A.20 har någon meter längre spännvidd och lite längre flygkropp. Tyvärr har jag ingen ritning i 1/72 på en A 20.

Det i ritningsväg som jag hittat är bara denna över en J.11 i skala 1/24.

Användes 1924-25 av Junkers Luftverkehr på luftpostlinjen Berlin-Stockholm med mellanlandning till en början i Karlskrona och året efter i Matvik. En liten sjöflyghamn utanför Karlshamn.

Det finns 18 sidor med några bilder därtill i en lokal årsbok om Karlshamn.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Orso]
0

A 20. Jag har inte nåra måttuppgifter så jag vet inte om J.10-kroppen passar men det verkar som om den bakre sittbrunnen kanske måste flyttas fram något.

En ritning på A 20 finns här:

http://www.chlondaero.estranky.cz/stranka/mononono

och en del ritningar i 1/100 fanns väl i AFI boken?

Jag kan däremot säga att att korrugeringen känns väldigt lika på båda byggsatserna så man skulle inte få någon större skillnad efter att ha monterat F.13 vingar på en J.10 kropp

WildeSau
0

Tackar för länken. Jag får jämföra med vad som finns i AFI-boken.

[Orso]
0

Det kommer kanske en pappersmodell i 1/72:

http://byairclassique.com/Scalemodels%20BAC2.htm

Har du bilder på det aktuella planet så kan jag vidarebefordra det till  dom.

WildeSau
0

#8 Du har PM - edit : personligt meddelande

#10,11 Ha, där fick ni! Glad

GeeKen
0

Det har min fru också… Det är ett jädra liv hemma!

Tack å lov så brukar det lugna ner sig efter några dagar.

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

pebben
0

#10 Foten i munnenSkrattandeTungan uteFlört

//pebben

GeeKen
0

Så himla omoget!

Flört

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus