Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 1184 ggr
NBISaladin
0

iFokus-poäng??

Vad är nu detta, kära moderatorer o Medarbetare?
Jag är för lat/dum i bollen (stryk det som passar) för att hitta den infon här…

/Hasse, helt utan poäng Gråter

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

pebben
0

har inga heller det ser inte ut att
fungera än.

//pebben

denstore
0

Personligen tycker jag inte iFokus-poängen är något vi ska bry oss om. Deras viktning passar inte in på ett forum som vårt, och jag tror inte att vi är riktigt rätt målgrupp för såna poängskalor heller. Vi kan nog mer eller mindre ignorera dem.

pebben
0

det hela handlar väl om att få oss så
aktiva som möjligt. ju mer vi skriver
och ju fler medlämmar vi blir dessto bättre
reklamintäckter blir det väl.

fast jag tycker nog att dom har missat
hela poängen då det inte finns någon morot
till att samla poäng.  tidigare stod det ju hur många inlägg man har skrivit osv och det är
ju samma sak bara att det kallas poäng nu
istället

//pebben

StefanW
0

#0 Glöm dem! Som denstore skriver: det passar på sajter där det är mer ungdomar och de behöver verktyg för att hålla igång aktiviteten (inom iFokus så är det fler än 140 olika sajter…), den anger ju endast kvantitet av inlägg, men säger inget om kvalitén.

Personligen så ser jag hellre att tonen är god och att man känner sig välkommen, samt att man får svar på sina frågor.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Huvudet på spiken i sista stycket.

Niclas

GeeKen
0

Ni får säga vad ni vill, jag har i alla fall blivit ett grymt poängfnask!

Jag gör vad som helst för att få ihop poäng, dessvärre har jag inte lyckats så värst bra ännu, men jag jobbar stenhårt på det!

För tillfället sitter jag i stort sett naken framför datorn, endast iförd ett par sockiplast och en Stenmarkluva på huvudet. Har också korsat händerna så höger hand hamrar på vänster sida av tangentbordet och vise versa… Det borde blidka poäng-gudarna!!!

/ Poäng-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

kurre-93
0

#6 Skrattande

pebben
0

#6 geeken då! du samlar då på allt du! Flört

haha jag var uppe i 15p förut! men dom gillade
nog inte mitt inlägg förut för nu är det 14p Skrattande

//pebben ligger på minus!

gigabyte
0

#6 man får väl hoppas att du är hemma och inte på jobbet Skrattande

Själv är jag alltid in lindad i metallfolie fram- för- datorn och har smort in glasögonen med smör ( som alla vet så har smör  på glas en anti stråleffekt  kan också användas med fördel om du skall bygga en sockerlaser )

starhawk
0

Jag fick först 10 poäng för inlägg i trådar som jag själv startat, senare inlägg i samma trådar har inte gett något, men nu är det plötsligt 9 poäng!? hur fungerar det här egentligen? (eller snarare, det fungerar inte alls)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

#10 Ett litet försök till svar:

Så här står det om Personligt aktivitetsindex är ett mått på hur aktiv en medlem på iFokus är. Du får poäng när du skriver inlägg, kommentarer, gäsboksinlägg, artiklar, blogginlägg, kommentarer till blogginlägg samt när du lägger in bilder i ditt fotalbum.

Olika poängnivåer har olika namn. Glas är första nivån. Vid viss tids inaktivitet minskar poängen. 

Vid inlägg och kommentarer, under avataren, visas en liten ikon som säger vilken nivå en medlem har uppnått. För man musen över den står det exempelvis "Glas". Tanken med det är att du ska se hur aktiva andra medlemmar är.

De olika stenarna för personligt aktivitetsindex är:

• Glas
  • Kristall (100 poäng)
  • Ametist (500 poäng)
  • Akvamarin (2500 poäng)
  • Opal (5000 poäng)
  • Topas (10000 poäng)
  • Smaragd (30000 poäng)
  • Safir (50000 poäng)
  • Rubin (100000 poäng)
  • Diamant (250000 poäng)

Sedan finns det sedan tidigare ett för sajten:

Aktivitetsindex (för sajten) är ett grovt realtidsmått på aktiviteten på en iFokussajt. Värdet baseras på de nya artiklar, inlägg och kommentarer som tillkommit på sajten de senaste två veckorna och visas endast för Sajtvärd och Medarbetare.

Indexet beräknas genom att tilldela varje aktivitet på sajten de senaste två veckorna ett värde. Dessa summeras sedan till sajtens aktivitetsindex.

Bidraget från varje aktivitet beror på publicerings-datum och typ av aktivitet. Artiklar bidrar med 12 poäng, inlägg med 3 poäng och kommentarer med 1 poäng. Om bidraget är nyare än en vecka fördubblas det. Om det är nyare än 2 dygn femdubblas det.

---

Har letat efter mer information, men inte funnit något. För ser man till de uppgfter som jag och Medarbetare kan se så anger det värdet för hela sajten och det minskar i takt med tiden och efter totalt 2 veckor så räknas det inte längre. Skulle kunna tänka mig att det är samma sak med det personliga aktivitetsindexet (att värdet minskas med tiden om man inte skriver mera). Dock är det inget som jag fäster något vid eftersom det inte anger något värde på innehållet.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

får inga poäng alls Gråter

men det spelar ingen roll eftersom det inte finns nåt att vinna på det.

kanske skulle vara en ide till en tävling hur många inlägg kan man göra på ett dygn och vinnaren får en ???

NBISaladin
0

#12:… vinnaren får en väldigt ond rygg? Musarm? Tunnel-seende?

Flört

/Hasse, som borde bygga istället för att skriva just nu…

StefanW
0

#12 Du behöver inte misströsta över utblivna "poäng", det är en känd bugg som de håller på att lösa. Som det är just nu så är det väldigt "slumpartat" vilka som får poäng och inte.

12.2 Skulle inte vilja se en sådan tävling, då det bara skulle generera en massa inlägg utan något vettigt innehåll, men jag antar att du var irnoniskt med glimten i ögat?Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

#12,13,14

För de som vill ha "en massa poäng" kan ni göra på det här sättet.

Lägg in 50 bilder i fotoalbumet à 10p styck.

Radera sedan bilderna utan poängförlust.

Lägg in samma 50 bilder i fotoalbumet à 10p styck.

Radera sedan bilderna utan poängförlust.

… …

Bara att fortsätta tills det inte är roligt längre, med risken att få den där musarmen.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tails
0

jag SKiter väl ialla poäng Skrikandes

… Så kommer man få det poängen som man inte fått under tiden sedan uppgraderingen sen när buggen är fixad?Oskyldig

Azgaron
0

För mig är ett inlägg ett inlägg, oavsett om man startat en tråd eller inte, så jag kan inte förstå varför skapande av inlägg premieras mer!
Startar nya trådar göra jag ju i stort om jag har nått nytt bygge, eller kanske vill fråga om nått, inte tusan startar man väl en tråd bara för att aktiveitetsindexet ska öka!?

Vad är de ute efter? Spaminlägg?

Nåja, jag svamlar på rätt friskt ändå, både med och utan poäng! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Orso]
0

Poäng till mig?

[Orso]
0

J-ar det funkade. Vad dystert.  Sk-t samma jag är ingen tävlingsmänniska, sånt gör mig nervös. Jag törs inte ens visa mig på Hobbybokhanden längre. Jag vann ju senaste tävlingen och man tjatar om prisutdelning. Man får ju ångest.

Nä jag ser hellre att man lägger ner tid på att få den här sajten att fungera med Opera än att bygga in sånt här trams.

NBISaladin
0

#19: Vi planerar prisutdelningen. Det blir självklart fracktvång, litet (ca 45 minter långt) operastycke kommer uppföras, och så förväntar vi oss ett väl förberett tal. Men känn för guds skull ingen press!

/Hasse, HB

pebben
0

hehe! nä bara ett ton eller så! Skrattande

//pebben