På TV ikväll, 22/1 -09
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Missa inte filmen på ikväll.
Undergången - Hitler och tredje rikets fall
Sänds klockan 22.30 - 01.00 den 22/01 på SVT2
Tysk långfilm från 2004. (Der Untergang - Hitler und das Ende des 3. Reichs) Omdebatterad film som handlar om dagarna mellan Hitlers sista födelsedag den 20 april 1945 och den 2 maj 1945, dagen då Tyskland kapitulerade. Vid den tidpunkten kunde de som befunnit sig utanför Hitlers omedelbara cirkel ha gjort uppror, helt enkelt vägrat lyda order. Om detta hade hänt i stor skala, skulle kapitulationen ha ägt rum långt tidigare. Filmen bygger på tre böcker av Traudl Junge, som var Hitlers sekreterare ända till slutet.
Stefan - Modellbyggare

Den här filmen är bra! Se den!

Japp håller med! riktigt sevärd.
Dock såg jag en film nyss som jag blev väldigt besviken på. The Red Baron. Visst några bra scener är det men mesta är faktiskt ganska dåligt och inte alls intressant och det hoppas ganska friskt. Och sen att flygplanen liknar mer en plastmodell som är målad med airbrush och är skinande blanka och inte lappade för 5 öre gör ju saken inte bättre. Det är väldigt avancerade drakar och f-n och hans mormor som målats på dessa plan oxå så nja.
2,5 av 5 från mej. Då är Fly Boys bättre känns som Röde Baronen är en sämre kopia.
usch då nå då rekommenderar jag blå max!
den är gammal men klart sevärd och i den ser planen
verkligen ut att ha varit med i kriget! 
//pebben von hickhoffen

Den är intressant på alla sätt och vis. Tigern i filmen som man ser i bakgrunden någon gång kanske man kunde jobbat mer på 
Ingen bra tid bara, när man ska upp kl 06,00 

…och? du får väl sova på jobbet. så att du orkar med fritiden!

Stefan - Modellbyggare
har ej sett den , är bokad i kväll , det tyska folket fick lida för den lille korpralen tyckte att det tyska folket hade svikit han , så alla o allt skulle gå under i ragnarök ……………………….

#6 jo det går ju.
Kan åka dit och stämpla in och sedan smyger jag in på sjukrummet 

Är böjd att hålla med! Tror inte att de hade så mycket tid att måla på planen
Stefan - Modellbyggare
Der Untergang, ja.
Fick den så fort den kom ut i Tyskland.
Bruno Ganz karismatiska gestaltning av Adolf Hitler är mycket bra och filmen är helt klart sevärd.
Har dock aldrig sett den textad än. Den svenska DVDn ligger fortfarande ouppackad och inplastad. 
En till sevärd film är Stauffenberg - Attentatet mot Hitler (2004)
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#8 med att se ut som dom varit med i kriget menade jag
att dom var skitna och lappade dom har ju som vanligt även smygit in nån moth i filmen men även ett par phlaz o fokker kopior som
ser riktigt bra ut med det tidstypiska tyska fläck kammot
//pebben

Angående WWI-planen på bilderna, så ser de nog inte så fel ut faktiskt. Dels så var det inte så ovanligt att man målade saker på planen. Drakar, demoner, dödskallar, liemän, hjortar o.s.v. är kända motiv.
Angående nedskitandet, så tror jag nog att man skötte planen ganska bra. Särskilt i elit-jastorna, som det här t.ex. handlar om. Dock så ska man tänka på att motorerna hade en förmåga att spruta olja över allting, framförallt stjärnmotorerna. I.o.m. att de hade smörjning direkt i bränslet (som en tvåtaktare), så sprutade det ut castrololja på hela undersidan via avgasvägen. Men denna olja torkade man bort när man kom hem till välvilligt inställda mekaniker.

Jaja, kanske det blev lite fel i oljan, men, Castrol var huvudtillverkaren av castor-oljan som användes, så beroende lite på var man tittar, så används de lite pö om pö.
…målningarna stämmer nog mycket bättre än vad man kan tro. Draken, t.ex. är inte ett dugg mer extravagant än den eldsprutande drake som prydde Richard Flashars Albatross D.V. i Juli 1917. Eller Carl Degelows hoppande hjort, eller det helt vansinniga kopplet människor som är målade längs hela flygkroppen på något av ässens maskiner. Jag kan komma med bildexempel senare om intresse finns, tror jag.

Ja WildeSau´s bild på en döskalle ser då mer realistisk än den döskalle jag visade, vet inte om man gjorde skuggningar med pensel på den tiden. Även draken ser väldigt bra ut med skuggor. Ja klart man skötte planen väl. Är ett under att dom ens flög tycker man.
Men att måla ett platt motiv är väl en sak men att få den realistisk ut med skuggor det tror jag inte att dom gjorde. Och det var väl just Elit flygarna som hade målade plan medan dom andra hade mer "standard" färg/lackade plan.

Alltså, även om det var för 90 år sedan, så var inte tecknarna och målarna sämre konstnärer än idag. Skuggningar och accentueringar inom konst är inget nytt påfund.
Målning av motiv på flygplan, kanske främst på den tyska sidan, var inget ovanligt. Snarare var det kanske mer regel än undantag, då man tittar på bilder.

Nej det menar jag inte heller utan titta på den drake du har och den bilden jag har. Tycker du den ens är i närheten av den riktiga som du visar. Hade konstnärerna lika bra utrustning som vi har nu så hade det varit sant. Men många av dessa plan var bara målade med olika färg/er och med enklare motiv som tex davidstjärnor, zebra camo osv.

Jag menar vad jag säger. Konstnärers kreativitet har inte blivit större idag. Snarare är det tvärt om. Det är inte så att målningarna på bilderna från filmen är några orealistiska motiv, om man jämför med bilder på riktiga målningar. Det finns gott om exempel, och jag misstänker att man i filmen har letat upp originalbilder för att få inspiration ifrån. Ta dödskallen som exempel, så är det en relativt enkel design, med svart och vitt. Jämför här originalet med den tidigare bilden:

Nej nej på den linjen är jag med dej till punkt och pricka. Har aldrig menat att dom inte målade drakar osv utan mer att det är så fin finish på dessa i filmen om man jämför med denna du nu visar. Och ja dom har nog letat i gamla arkiv, för Voss´s plan har korrekt camo och även dom få ess från dom allierade som finns med i filmen.
Nog för att man inte är ens hälften så kreativa som dessa som målade flyplan.
Här är iaf Lanoe Hawker flygplan i filmen. Den ser enligt mej mer trovärdig än dom jag visade förut.
Du Sau kan inte ja få låna den filmen av dig me svensk text 
Skulle va kul att se den
Henke