Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 1220 ggr
Proosen
0

Pontiac Catalina 1962

En soft-kustom på gång i verkstan. Blir ett ganska enkelt bygge då det passar mig fint just nu att slippa sitta med en massa detaljer som bara drar ned tempot.

Hmmm… Sitter på skolan med Firefox och den är inte riktigt samarbetsvillig så bilder kommer ikväll när jag kommit hem.

Niclas

[Tunnan]
0

Nu är det oliiiidligt spännande Flört

StefanW
0

Undra vad det blir? En sådan här tro?

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rätt bil fel låda kan man väl säga, jag köpte kustomvarianten istället. Den som är rosa med rött tak, skitvidrig box art faktiskt. Men som i de flesta fall så är det ju insidan som räknas även i det här fallet.

Fin fina kromade plåtisar med spiders, en transparent ratt och lake pipes finns det att gotta sig med utöver en knappstoppad inredning.

Nåja, här kommer en bild på hur den tagit sig hittills. Färgen är lite skum då den skiftar mellan mustigt gul och grön beroende på belysning. Det är en Beltonsprayburk och taket är sedan lackat med HoK Tangerine kandy.

Inredningen blir samma guldgula på intrumentpanelen och vit pärlemor på resten så det ser ut som pearl vinyl. Ratten får väl smaka någon kandy den också så den ser lite frän ut, om jag nu inte snor ihop en egen då.

Niclas

panther11
0

Min dotter har just byggt en Impala ss , den ska hon måla rosa har hon bestämt.som bilden din. Det blir en resa till Göranssons färg i morgon och införskaffa lite rosa.

WildeSau
0

Läckra färger, Proosen Cool

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Härlig gammal bil och coola färger du valt :)

TommiN
0

Störtskön kärra Proosen.Cool

denstore
0

Fräsig. Vad ska det bli för motor i? Eller blir det curbside?

Azgaron
0

Ser läckert ut Niclas!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#3: Äsch det var ju en bil! jag som hoppats att du äntligen skulle bygga ett plan Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sven-Erik
0

Snyggt bygge proosen! Härliga färger och såååå snyggt med Crome Reverse! Cool

Proosen
0

Nu har det hänt lite till på Catalinan, chassit i stort färdigt. Saknas lite småprylar här och var som stötdämpare bak och kylare med tillhörande frontplåt.

Catalina_62_004_redigerad.jpg picture by proosen

Motorn fick tändkablar i rätt tändföljd gjorda av tunnt lödtenn som målades mörkblått och fick hättor av brun kabelisolering.

Catalina_62_003_redigerad.jpg picture by proosen

Det var allt för den här gången.

Niclas

StefanW
0

Gillar tändkablarna! Har du bytt fläktremmen också?

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

De ser kanon ut Nicklas.
Gillar oxå dom där tändkablarna Skrattande

Proosen
0

Fläktremmen är inte utbytt utan satsen övertjocka plastsnodd.

Tack!

Niclas

Azgaron
0

Ser snyggt ut Niclas!

Azgaron

Proosen
0

Så där ja, då har det hänt lite mera på Catalinan. Mattlackad med gul pärlemor och några kromlister på plats dessutom. Har en del krom kvar både ut- och invändigt men det är nog inte mer än några dagars jobb kvar. Fast med min splittrade karaktär lär det väl ta en vecka eller så innan den är klar.

IMG_2065.jpg picture by proosen

IMG_2066.jpg picture by proosen

IMG_2067.jpg picture by proosen

Niclas

PonCar
0

Fantastiskt vacker bil! Du har verkligen sinne för det där med färgsättning Niclas. Har du månne en bakgrund som lackerare eller kanske nåt annat konstnärligt? Satt just o slöbläddrade i senaste nr av Nostalgia där det är ett reportage om en annan vacker Catalina, en cremefärgad -65:a 2+2.

Pontus

Proosen
0

Inga sådana bakgrunder, bara ett gediget intresse och mycket blädrande i tidningar och på nätet för inspiration.

SoCal Car Culture är ett trevligt ställe för den som gillar roddar och kustoms.

Niclas

PonCar
0

Ja, där fanns mycket läckert att se på! tack för länken -sparar den i "favoriter".

Pontus

Azgaron
0

Läcker kaross! Snyggt målat Niclas!

Azgaron

Sven-Erik
0

Riktigt snygga färger Proos! Jag gillade den där kombinationen!

[Tunnan]
0

Håller verkligen med dig S-E om det
Grymt läcker färgkombination.

[Henke29]
0

Urläcker färg du har på den Skrattande

Henke

Proosen
0

Foliejobbet klart, inte det bästa och kameran är inte nådig då den visar minsta lilla blemma.

Lade in en matta som sprayades med en hemblandad kulör för att matcha taket. I stort sett bara detaljer kvar att göra men de tar ju längre tid än allt annat har jag märkt.

Ska vara klar till CCM är det tänkt. Nåja, här kommer en kuv med bilder.
Image source: http://img.photobucket.com/albums/v332/proosen/62%20Catalina%20kustom/Foil_and_interior_01.jpg
Image source: http://img.photobucket.com/albums/v332/proosen/62%20Catalina%20kustom/Foil_and_interior_03.jpg
Image source: http://img.photobucket.com/albums/v332/proosen/62%20Catalina%20kustom/Foil_and_interior_04.jpg
Image source: http://img.photobucket.com/albums/v332/proosen/62%20Catalina%20kustom/Foil_and_interior_05.jpg
Image source: http://img.photobucket.com/albums/v332/proosen/62%20Catalina%20kustom/Foil_and_interior_06.jpg
Image source: http://img.photobucket.com/albums/v332/proosen/62%20Catalina%20kustom/Foil_and_interior_08.jpg

Nära nu….
Niclas

ElLobo
0

Mycket läcker!

Azgaron
0

Mycket tjusigt Niclas!

Azgaron

pebben
0

mycket snygg innredning proosen!
gillar verkligen hur du fick till mätarna!

är det mph eller km? Skrattande

//pebben

[Henke29]
0

Ojj va läcker den är bilen Skrattande
Gillar inredningen skarpt och sen den färgen du har fått på karossen den är ju helt underbar..
Kul att få se många bilder på ditt bygge..

Henke

PonCar
0

Äh, vad gör väl det om man inte får till folien så där alldeles 100%, det är ju nästan omöjligt. Din kärra blir ju hur läcker som helst! Gillar den där djuphäftade stoppningen i interiören. Får se om jag kan komma till CCM i år… Inte helt säkert, och i så fall blir det nog bara som åskådare/kund för jag hinner inte stanna hela dan, tyvärr. Tänkte komma igen 2010, då jag kanske hunnit bygga lite fler bilar. Nu är det ju fartyg som gäller för min del…

Snyggt jobbat Niclas!!

Pontus