1/16 Kungstiger Rapport #10
- Byggrapport 10 - 090120
Är du också rå-less på att kladda spackel med lång torktid och intensivt slipande för att bli kvitt fula utskjutningsmärken?
Kolla in ett riktigt smidigt alternativ i dagens byggrapport:
http://www.hobbybokhandeln.se/dr_gjutstam.php
/Hasse
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Grymt bra tips om utstötningsmärkena!

Det där var ju helt enkelt lysande!
Gissa hur många "Historiska slå och dö" som kommer att säljas enbart pga. det här tipset!?
Kanske dax att ta kontakt med Historex och höra om procent på försäljningen? 
Niclas

#1: Ja visst! Är det utstötningsmärken det korrekta namnet, blir inte klok på det där…
#2: Been there, done that, got the T-shirt. Nä, men allvarligt, det ÄR himla smidigt!
/Hasse

#3 Det är nog hugget som stucket. De kommer ju från de kolvar som finns i formen som trycker, stöter, skjuter ut den fortfarande varma detaljen ur formen. Men märket kommer alltså vid gjutningen, inte under utstötningsprocessen som vissa tror. De beror ju på att kolven antingen inte har kommit helt ner, eller gått lite för långt tillbaka i viloläget. Just därför finns det ju både upphöjda och försänkta.

#4: Aha! Tänkte just fråga hur sjutton det kan bli upphöjda märken. Tackar för den infon!
/Hasse

#5 Varsågod. Utterligare ett tecken på att man är skapt för något annat. Värdelöst vetande, som gjutningsteknik inom modellindustrin, antalet hästkrafter på alla 80-talets motorcyklar, eller skillnaderna mellan olika versioner av Messerschmitt kan man lära sig, men skol-prylar? Icke sa nicke…..
Tack för ett bra tips Hasse! Plast har jag så då är det bara en slå oh dö som fattas!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#6: Haha, då tillhör vi samma klubb. Kan rabbla skillnaderna mellan samtilga Panthervarianter, men si koden till tvättstugan, den kommer jag ALDRIG lära mig… fast det kanske mer är en överlevnadsstategi, det…
#7: Tack o bock själv för att du orkar läsa. En slå-o-dö e bra o ha.
Hasse