Sd.kfz.173 Jagdpanther
Satt och leta efter nästa "offer" ur modell högen och hitta en jagdpanther(tamyia) (visste inte ens att jag ägde en).
Så har kommit en bit iaf. Har börjat med Zimmerit`en på undersidan bakom hjulen.
Letar dock än efter bättre band ist för tamyia´s gummisnoddar. Nån som vet bra lösa länkar som inte kostar multum?

Hade de där sena Jagdpanthrarna zimmerit?

De tidiga hade zimmerit. De senare hade det inte. Jag vet dock inte om det gäller alla sena.
Mvh Hampus

Hade en bild på en Late jagdpanzer med zimmerit men nu vet jag inte vart bilden har tagit vägen.
En fundering, varför satte dom inte på zimmerit på late versionen?? Den versionen kom ju ut i början av 44 medans man förbjöd zimmerit i slutet av 44!
Dock gör det inget för min del, har bara gjort på hjulhusen.
troligen brist på tillgång. inte alla kungstigrar hadde det heller
//pebben

Jag lovar att pipa till när jag hittar någon bild. Men hittills har jag inte funnit någon.

#7 Ja annars skippar jag den (vill helst slippa)
Dock har en fundering till ang hjulen på jagdpanthern, Ser att vissa hjul är det gummi på vissa har det inte eller har dom bara målat över dom inrehjulen i samma färg som vagnen?? Har en panther med stellwheels dom var väl helt utan gummi?

I september 1944 stoppades all applicering av zimmerit pga det påstods att zimmerit kunde ta eld och brinna kraftigt om vagnen träffades av en granat. Efter ett antal test så visade det sig att påståendet var helt felaktigt, men av någon okänd anledning så återupptogs aldrig produktionen av zimmerit igen.
/Patrik

Man målade över gummit om man målade när gummit satt på. Jag har sett många exempel på det. Innerhjulen brukade slitas på sidorna så barmetalen kom fram. Här är en länk med många jagdpanthers
Mvh Hampus

Det jag funderar över varför dessa tidsödande mönster på alla vagnar, jag menar det Måste väl vara lika bra anitmangnet förmåga utan dessa mönster , eller blev det automatiskt pga en fabricerad applicerings process ?
nu fick giga migrän

Kul med en Jaktpanther! Ser bra ut med skottskadan på hjulen tycker jag. Skönt att slippa zimmeriten!

Är inte säker, men var det inte lite beroende på vem som skulle använda vagnen också? Jagdpanthern var ju egentligen en panzerjäger, men den fick mer och mer ta rollen som stridsvagn. Panzerjägers hade i allmänhet inte zimmerit, medan sturmis och panzers hade det.
Det som jag har läst var att varje fabrik hade sitt unika mönster men varför dessa mönster gjordes är en liten gåta ,eller har någon mera fakta ?

#15 Det fanns inga direktiv eller order på mönstrens utseende, utan varierade från fabrik till fabrik samt när vagnen var tillverkad. Även mängden (kilo massa) zimmerit kunde skilja kraftigt beroende på fabrik och tillverkningsdatum.

Och även om pastan var aplicerat ute på fältet.Även vad den hade blivit förtunnad med, bäst blev den med diesel annars dög annan sorts petrolium som bensin/fotogen osv. Så det finns nog inget rätt eller fel när det gäller zimmerit´en. Och alla har olika sätt att fixa den.

Mycket intressant tråd du länkade till Tails… Men du, den var skriven i en svårtolkad variant av rövarspråket. Du vill möjligtvis inte vara så himla gullig och översätta kanske?
/ GeeKen
#18 Hier kommt die saksan-suomalainen Übersetzung 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Ahaaaaaa… Bilden (texten) klarnar något!
Tackar, tackar!

/ GeeKen

#19 dom gjorde ett mönster i zimmeriten för att det skulle vara ojämnt och på sätt ge en dålig fäst förmåga för magnetminorna.

#13 Ja det var en lättnad dock hade det gått fint på jagdpanther´n för den är ganska slät yta, värre var Elefanten som jag har lagt zimmerit på (avstannat projekt). Blir lite mer skott skador på samma sida, även lite skador på framskärmarna (träd är hårda ting) ska göra ett litet dio med vagnen och några som åker snålskjus.
#20 Haha jag fattade tyskan bättre!!
Ser bra ut Exelon!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#22: Räfflorna eller "våffelmönstret" i zimmeriten var inte enbart till för att minska vidhäftningen av magnetladdningar, utan även för att försvåra för fästningen av "sticky bombs".
De ser bra ut detta hära 
Ska bli kul att se fortsättningen på bygget..
Henke

De fordon som tillverkades av skadade vagnar såsom Sturmtiger fick ju automatiskt zimmerit om Tigern de baserades på hade haft detta. Elefanten/ferdinand var ju Porsches Tiger och så vitt jag vet hade alla ca 80 vagnarna zimmerit, Jagdpanthern slutade ha zimmerit hösten -44 enligt faktaböckerna… en del med rutmöstrat…
tror inte att nån ferdinand hadde dom som överlevde blev
ju elefanter och då slaffsades det på
tror att dom slutade lägga på zimmeriten på alla vagnar hösten -44
september? dom hann väl inte för dom gick la åt fortare än dom
hann tillvärkas eller så var cementen slut
//pebben

Varför zimmerit aldrig återgick i produktion efter testerna med brandsäkerheten hade gjorts förblir nog för alltid en källa till spekulationer. En trovärdig teori som har diskuterats är att zimmeriten ansågs onödig då de allierade på västfronten endast använde magnetiska sprängladdningar till sjöss och inte mot tanks. Ryssarna hade däremot magnetiska laddningar, men mot slutet av kriget gick dom över mer och mer till pansarvärnsvapen som tex amerikanska bazookas. Dessutom är det känt att ryssarna i stor omfattning använde tyska panzerfausts, då de kommit över generösa mängder av dessa under framryckningen i ostpreussen. Tyskarna hade även kommit ganska långt i forskningen med kompositpansar och insåg väl att antitankvapen med riktad sprängverkan var ett större hot än handkastade magnetladdningar, så det kanske även är en orsak till att zimmeriten försvann ur tillverkning.
Däremot var det nog ingen direkt brist på zimmerit. förutom bariumsulfat och zinksulfit så innehåller den till 50% sågspån, vitlim och färgpigment.
/Patrik

Ja den teorin låter väl ganska logisk.
Ja sågspån fanns det ju i mängder (iaf i ledningen för Nazityskland).

#31 Intressant fakta!
#32.2 
Stefan - Modellbyggare

Ja han hade skit över huvudet! 

Det blir snyggt. Preshaden ger en bra effekt.
Ser vajert ut….väntar med spänning på om tomten har fått min önskelista :)…….
De e konstigt detta med modellbyggandet…..de e som triss " plötsligt händer det " o heh jag fick upp ögona…
ha en riktigt God jul allihopa…see ya later
Faantis
Ser bra ut Exelon! Snygg prehsade!
Azgaron

Det växer fram mer och mer, snyggt målat!
Stefan - Modellbyggare
Väldit bra målat 

Tack för alla positivta inlägg! Det hade troligtvis blivit ännu bättre om sprut **** kunde fungera som den ska. Får göra som Faantomen skrev, och önska att tomten fick mitt meddelande (iaf farsan). Så borde jag få en ny kompressor och sen blir det sprutköp.
Dock ingen silair utan en större hobbykompressor, vill ju inte ruinera gubben!

Finns det metal/magic tracks eller dyligt att köpa till jagdpanthern, vill verkligen inte sätta på dom där gummisnoddarna.

Du kan köpa band till panthern. Det är samma.

Ja jag har tittat tamyias egna lösa länkar, men är ute efter lite bättre kvalité.

Tamiyas är ganska OK om man ser till vad de kostar. Jag köpte en trave för 25kr paketet, så då kan man stå ut med att borra upp varje styrtand. 
Annars tycker jag Modelkasten är bäst. Dyra iofs, men plast är trevligare än metall och resin.

Tjusigt Exelon! Hjulet oh plåtarna ser ut att ha fått sig en känga!
Azgaron

Väldans snyggt Exelon! Gillar din Pre-shade och de skadade plåtarna! Nice..

#58 Tack så mycket
Såg av en slump en bild på en panther med den typen av skada på hjulet men det var ett h-vete att skära ur "gummit" från fälgen och sen bygga upp en ny kant.
#59 Tackar Sven-Erik dock är det plåten med "skotthålet" som jag är tveksam till, den ser inte riktigt bra ut (iaf inte i mina ögon) har även gjort skada innan för i pansaret ovanför hjulen/drivbanden. Men jag får se är enkelt att avlägsna plåten oxå!
Nu när julen är över så ska väl band och brun/gröna färgen på och verktygen.
Vilken färg använder ni er av för att få banden att ser rostiga/använda ut. Har en modelmasterfärg som heter rust om man skulle ta och göra en mix av rost/brun färg och sen på med pigment.
Det kan jag tänka mig att det var, fast oftast tänker man ju inte på det när man ser det färdiga resultatet!
Azgaron

Ser bra ut Exelon! Kul att bygget går framåt!
Azgaron