Stridsvagnar i stor skala
Jag tänkte säga hej till alla här på forumet, jag håller på med modellbygge, warhammer och större skalamodeller.
Mäst av allt brinner jag för stridsvagnar, för tillfället jobbar jag med en PzKpfw IV Ausf B "Königstiger" i skala 1/16. Vagnen skall (såsmåningom) föreställa vagn nr: 204 från s.SS.Pz-Abt 501 sent 1944 när dom var i Ardennerna. Modellen är en radiostyrd version som jag har växlat ner till skalahastighet och den har till och med motorljud inspelat från en riktigt Königstiger. Jag är noga med detaljerna och halva nöjjet är att leta referensmaterial. Mycket trevligt!
Vi är ganska många i Svergie som sysslar med radiostyrda skalastridsvagnar, vissa har byggt vagnar helt och hållet själv (dvs från scratch) andra har utgått från ett kitt och modifierat. Men vi håller till på http://minipansar.ecommunity.se/ ni som är nyfikna är hjärtligt välkommna in på forumet och titta och skriva.
Väl mött,
Gabriel

Fantastiskt! synd att de tar så stor plats(lägenhetsboende) annars hade det varit jätte roligt! Har spanat på de där 1/4 tigrarna i england. Hade inte bangat att ha den på jobbet. Vaktar kaffe automaten…
Mvh Hampus

Är själv en stolt ägare av en hen long Tiger 1/16 som jag fick av min kära sambo i födelsedags present. Det ska tilläggas att detta är en leksak och inte en modell men man kan följa denna länk så får man väl fram en bättre tiger. Lite ythatering och målning så borde den fungera relativt ok. Iallafall till priset under 1300-1500sek.

Jo dom större skalorna tar rejält med plats, men drömma får man göra. Kolla in Armorteks 1/6 vagnar, skitgrymma!
Det är väl lite så att heng long vagnarna blir vad man gör dom till, direkt ur kartongen är detaljrikedommen inte mycket och hurra för och det är ganska mycket som behöver rättas till. Men som tur är finns det mycket "aftermarket" produkter och köpa, med dom kan man verkligen göra sin heng long till en skalamodell. Det är bara plånboken som sätter stopp haha!
Schysst länk! Jag har själv en Tiger 1 från heng long som jag har uppgraderat rätt så omfattande. Men den behöver rätt mycket mera jobb och jag har inte riktigt tid med så många projekt, just nu tar min Königstiger all min tid. Jag tänkte faktiskt sälja min Tiger 1, kanske någon som vill ha ett projekt och jobba med.
Får ta och posta lite på mitt projekt vid tillfälle.
Mvh
Gabriel

Jag kikade på den faktiskt(om det är den med zimmeriter) Tyvärr har jag inte slantarna än, även om det faktiskt var billigt… Student 
Hade varit kul att se den in action. Den här plastlådan jag har här rullar på som en leksak men jag har sett 2 tamiya vagnar i mina dagar som har den rättare fysiken både i kanonen och rörelse.

Japp, det är den du såg. Ja det är ett bra pris, har väl laggt det dubbla på den i alla fall. Penga är alltid ett gissel hehe men vem vet, den kanske ligger kvar länge? Den som lever får se.
Tyvärr har jag inget och filma med, men på youtube finns det likvärdiga vagnar med samma mekaniska uppgraderingar. Ger dig ett hum om hur den beter sig i alla fall. Tänkte så småning om göra en liten film, men filmkamera ligger inte högst på inköpslistan hehe.
Gabriel

Apropå storskaliga stridsvagnar, så finns en annons på IPMS-Stockholms forum, om det finns någon som är intresserad.